W dniu 26 11 2015 w siedzibie Niemieckiego związku zawodowego ver.di we Frankfurcie/O odbyło się spotkanie przedstawicieli związków zawodowych z Polski i Niemiec.
W spotkaniu ze strony Polskiej uczestniczyli przedstawiciele NSZZ Solidarność
(przedstawiciele KZ "S" PEKAES Słubice, członek Lubuskiego Zarządu Regionu oraz przedstawiciel KSTD "Solidarność".
Ze strony Niemieckiej przedstawiciele ZZ "Verdi" (przedstawiciele ZZ z Deutsche Post, przedstawiciel ZZ transportu miejskiego Berlina oraz F/O. oraz sekretarz Verdi okręgu Brandenburgii).
Na spotkaniu omawiany i podsumowany był bieżący rok wzajemnej współpracy.
Przedstawiciel Verdi z Deutsche Post zreferował przebieg sporu zbiorowego w swojej firmie, którego konsekwencją był strajk trwający ponad trzy miesiące (od marca do czerwca).
Niemcy dołączyły do grona 21 państw Unii Europejskiej posiadających regulacje dotyczące płacy minimalnej. Najwyższe stawki obowiązują obecnie w Luksemburgu (11,10 EUR),), Holandii (9,11 EUR), Belgii (9,10 EUR) i Irlandii (8,65 EUR).
Francuzi poszli śladem Niemiec i na podstawie wprowadzonej obecnie zmiany francuski pracownik nie może zarobić mniej niż 9,61 euro brutto za godzinę.
Dotyczy to również pracowników zagranicznych, którzy oddelegowani są do pracy we Francji.
Więcej informacji w załączniku.
„Pani Minister otrzymała nieoczekiwane wsparcie od polskich związków zawodowych” czytamy w artykule, który ukazał się na portalu Spiegel.de. Jest to jedna z najbardziej opiniotwórczych stron internetowych w Niemczech.
W dniu 04.06.2015 r. odbyła się konferencja Wysokiego Szczebla, pod tytułem Agenda Socjalna w Transporcie. W pierwszej kolejności uczestnikami byli Europarlamentarzyści z Panią Violetą Bulc Komisarz ds. Transportu Parlamentu Europejskiego, Michael Cramer Przewodniczącym Komisji Transport i Turystyka PE , Pnia Marita Ulvskog V-ce przewodnicząca Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych PE oraz przedstawiciele departamentów tematycznych tj. DG Move, DG Employ, DG Justice DG HR, Ministrowie z krajów członkowskich oraz partnerzy społeczni tj. organizacje pracodawców i pracowników.
W stosunkach polsko-niemieckich pojawił się problem finansowy. Nasz zachodni sąsiad wprowadził nową zasadę płacy minimalnej, według której każdy kierowca pracujący w Niemczech powinien otrzymywać co najmniej 8,5 euro za godzinę. Także kierowcy, którzy przejeżdżają przez Niemcy tranzytem. Polskie firmy transportowe nie zgadzają się na takie zasady. Ale z niemieckich przepisów cieszą się polscy pracownicy branży transportowej.
Cały artykuł na stronie:
Trójstronny Zespół ds. Transportu Drogowego (przy Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa).
· Przewodniczący Zespołu – Jerzy Szmit Podsekretarz Stanu w MIiB.
· Współprzewodniczący – Gerard Skroński KSTD NSZZ „Solidarność” przedstawiciel pracowników.
· Współprzewodniczący – Tadeusz Wilk ZMPD przedstawiciel pracodawców.
Strona wykorzystuje pliki cookies: niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Jeśli nie wyłączysz w ustawieniach przeglądarki obsługi plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Treść zamieszczonych aktów prawnych nie stanowi źródła prawa, lecz jest tylko ich zapisem elektronicznym. Z uwagi na niedoskonałość zabezpieczeń chroniących dane zapisane w formie elektronicznej, a także możliwość błędnego wprowadzenia danych, administrator strony nie ponosi odpowiedzialności za treść publikowanych tu aktów prawnych.