Facebook Informujemy kierowców zawodowych, że składka członkowska wynosi 35 zł. Numer rachunku bankowego KSTD PKO BP 16 1020 1013 0000 0602 0352 4394 MOZ Nr 3131 Kierowców zawodowych PKO BP 76 1020 1185 0000 4402 0105 3487 Więcej informacji
Odpoczynek przy „włączonym odkurzaczu”. Transportowcy negatywnie o propozycjach ministerstwa.Opublikowano: poniedziałek, 02, marzec 2015 12:17 | | Drukuj | | Email Zbyt niska temperatura w kabinie, nieodpowiednia dieta i brak informacji o płacy minimalnej dla kierowców – to tylko niektóre z zastrzeżeń Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność” wobec propozycji zmian Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju w prawie o czasie pracy kierowców. Prace nad zmianami w prawie to efekt ubiegłorocznego wyroku Sądu Najwyższego, zgodnie, z którym miejsce do spania w kabinie samochodu nie oznacza zapewnienia bezpłatnego noclegu kierowcom w transporcie międzynarodowym. Więcej tutaj- Obecnie prowadzone są prace legislacyjne do zmian w przepisach ustawy o czasie pracy kierowców – tłumaczy Tadeusz Kucharski, przewodniczący KSTD NSZZ „S”. – Dostaliśmy od ministerstwa propozycję rozporządzenia. To nie do końca, to, o co nam chodziło. Takimi rozwiązaniami pogarszamy warunki kierowcom, a nie polepszamy – tłumaczy.KSTD NSZZ „S” zwraca uwagę, że w projektach nie ma mowy o określeniu płacy minimalnej dla kierowców, w tym kierowców transportu międzynarodowego. „Świadczenia kompensacyjne (diety czy ryczałty) nie powinny zastępować klasycznego wynagrodzenia. Równocześnie jednak proponowane zmiany prawne nie mogą prowadzić do pogorszenia ekonomicznej sytuacji kierowców i ich rodzin” – czytamy.KSTD NSZZ „S” podkreśla, że zmiany w rozporządzeniu są dobrym momentem do rozpoczęcia rozmów na temat „odrębnego i wyczerpującego uregulowania świadczeń kompensacyjnych dla kierowców w sposób adekwatny do specyfiki wykonywania przez nich pracy”. „Zaznaczamy, że zaproponowana wysokość diety (bez wprowadzenia płacy minimalnej dla kierowców) jest nie do zaakceptowania. Nie budzi wątpliwości, że spożycie 3 pełnowartościowych posiłków za kwotę 20 euro jest niemożliwe w większości państw europejskich” – piszą transportowcy. Kolejne punkty dotyczą wątpliwości, co do koncepcji zdefiniowania kabiny. Wątpliwości transportowców budzą m.in. dopuszczalny poziom hałasu ( jak piszą transportowcy: „proponowany dopuszczalny poziom hałasu (podczas odpoczynku) to 60 dB(A) - jest to poziom hałasu porównywalny z pracą odkurzacza. Retorycznym jest pytanie, kto może spokojnie zasnąć i odpocząć przy włączonym odkurzaczu?”). Dodatkowo Ministerstwo proponuje, żeby w kabinie minimalna temperatura wynosiła 15 stopni C. Według transportowców, to stanowczo za mało, bo „temperatura 15 stopni nie zapewnia możliwości swobodnego przebrania się w odzież do spania i nie zapewnia komfortowego snu”.- Propozycje zgłoszone przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmierzają do homologacji kabin pojazdów ciężarowych pod katem zalegalizowania spania. Przyjęcie takich rozwiązań zdejmie odpowiedzialność pracodawcy z ponoszenia konsekwencji finansowych (zapewnienie bezpłatnego noclegu) i w rzeczywistości do sprowadzenia obowiązku spania w kabinie bez możliwości wyboru, co jest sprzeczne z Rozporządzeniem (WE) nr 561/2006 – tłumaczy Kucharski. - Zgłoszone propozycje nie rozwiązują problemu kierowców do permanentnego przebywania w podróży służbowej i związanych z tym kosztów utrzymania, o co KSTD bez skutecznie wnosi od kilku lat - tłumaczy.We wtorek na temat proponowanych rozwiązań będzie debatować Komisja Sejmowa ds. Infrastruktury. Na spotkaniu obecni również będą przedstawiciele KSTD NSZZ „S”. PISMO DO MINISTRA PISMO DO ZWIĄZKÓW, INSTYTUCJI I ORGANIZACJI EUROPIEJSKICH « poprz. nast. »