Facebook Informujemy kierowców zawodowych, że składka członkowska wynosi 35 zł. Numer rachunku bankowego KSTD PKO BP 16 1020 1013 0000 0602 0352 4394 MOZ Nr 3131 Kierowców zawodowych PKO BP 76 1020 1185 0000 4402 0105 3487 Więcej informacji
SOLIDARNOŚĆ EUROPEJSKICH ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH.Opublikowano: poniedziałek, 08, luty 2016 14:52 | | Drukuj | | EmailW dniu 27 stycznia 2016 roku Krajowa Sekcja Transportu Drogowego NSZZ "Solidarność" po raz kolejny zorganizowała spotkanie z kolegami z holenderskich związków transportowych FNV. Poprzednia spotkanie miało miejsce w październiku ubiegłego roku. Wspólne działania polskich i holenderskich związków transportowych miało na celu pomoc OZ NSZZ „Solidarność” w holenderskiej firmie Butter Group mającej siedzibę na terenie Polski wynegocjować zmiany w regulaminie pracy, wynagradzania i premiowania. Przedstawiciele KZ NSZZ „S” prowadzą z pracodawcą od roku negocjacje w powyższej sprawie i za każdym razem rozmowy kończyły się fiaskiem. Związkowcy z „Buttera” nie widząc dalszej możliwości przełamania tej patowej sytuacji zwrócili się z prośbą do KSTD o pomoc i podjęcia ponownej próby dialogu z holenderskim pracodawcom. Przedstawiciele prezydium KSTD wsparli organizację zakładową w Butterze podczas rozmów z zarządem firmy oraz zwróciła się do kolegów z Holandii o uczestnictwo w tym spotkaniu W październiku do Warszawy przyjechał m.in. Edwin Atema przedstawiciel FNV (holenderskie związki transportowe). W ślad za przedstawicielami FNV na rozmowy ze związkowcami do Polski przyleciał dyrektor koncernu A-WARE, właściciela kompanii Butter i AB Texel.W wyniku negocjacji ustalono, że obie strony: Zarząd Butter i KZ NSZZ „S” przygotują swoje projekty zmian do regulaminu pracy i wynagradzania, aby na następnym spotkaniu, które wyznaczono na grudzień można było wypracować wspólną wersję.- Niestety prezes Butter Group Polska, jak tylko został sam (bez udziału FNV i dyrektora koncernu) z polskimi związkowcami – całkowicie zignorował wszystkie ustalenia. KSTD zapowiedziała wystąpienie na drogę sądową w sprawie odszkodowań za 3 lata wstecz dla ponad 200 kierowców z tytułu zaniżonych płac oraz zapowiedzieliśmy, że następne spotkanie odbędzie się w poszerzonym składzie. Musieliśmy ponownie zwrócić się do naszych kolegów z FNV o udział w spotkaniu i ustaleniu nowego terminu w uzgodnieniu z dyrektorem koncernu. 27 stycznia 2016 przyleciał Edwin Atema FNV i Adriaan Vis Prezes koncernu A-WARE. Adriaan Vis po wysłuchaniu relacji stron z przebiegu wcześniejszych negocjacji był bardzo niezadowolony postępowaniem prezesa Butter Group Polska. W toku dalszych rozmów podjął on decyzję o likwidacji polskiego działu i przeniesieniu wszystkich jego pracowników (kierowców) do niemieckiego oddziału i na niemieckich zasadach pracy i wynagradzania.Oznacza to m.in., że teraz kierowcy z Butter będą otrzymywać za godzinę pracy nie jak było do tej pory od 12 do 16 zł, ale od 10 do 12 euro na godzinę.- Jedyna rzecz, która nas smuci, jest taka, że przez te zmiany organizacyjne KSTD traci członków związku. Będą oni przyjęci pod opiekę niemieckiego związku Ver.di. Musimy to przeboleć. Naszym głównym celem jednak jest wpływanie na poprawę warunków pracy i płacy kierowców. Mam nadzieję, że widząc nasze skuteczne działania inni kierowcy będą się chętniej zapisywać do nas, a prezesi firm będą bardziej skorzy do negocjacji, pamiętając jak szybko zakończył swoją karierę dyrektor Butter Group Polska.Jest to kolejny sukces po firmie „AB Texel” świetnej współpracy polskich i holenderskich związków zawodowych przy rozwiązywaniu problemów kierowców zawodowych zatrudnionych w firmach holenderskich na terytorium Polski a wykonujących pracę poza krajem tzw. pracowników delegowanych. Kierowcy, którzy zostali zatrudnieni na holenderskich umowach zbiorowych nie do końca wierzyli, że się uda osiągnąć taki sukces dopóki nie otrzymali swojej pierwszej wypłaty. Miesięczna pensja polskich kierowców ciężarówek netto w styczniu wzrosła o około 1000 euro. "Zgodnie z nową umową, będą również otrzymywać wynagrodzenie urlopowe, 8 procent rocznego dochodu”. W Polsce za urlop płaci się niewielkie pieniądze liczone najczęściej od najniższej krajowej. To się kierowcom nawet na urlop nie opłaca chodzić bo brakuje na opłaty.Z Edwinem Atemą i holenderskimi związkami współpracujemy od 2010 roku i po wielu latach ciężkiej pracy nareszcie widać efekty.Wkład związkowców holenderskich w rozwiązywaniu tych problemów jest nie do przecenienia. Teraz mając doświadczenie i sprawdzone wzorce będziemy się przyglądać innym firmom nie tylko z Holandii działającym na terenie Polski, wykorzystujących polskich kierowców do pracy jako pracowników delegowanych. Do podobnej współpracy namówiliśmy kolegów z belgijskich, francuskich i niemieckich związków transportowych i też widać efekty chociażby przy pracach nad płacą minimalną i wprowadzeniu dyskusji na forum europejskim (PE) nad nowymi rozwiązaniami socjalnymi w branży transportowej w Europie. Te wszystkie działania muszą się przełożyć na poprawę warunków płacy i pracy kierowców w polskich firmach transportowych.Firma AB Transport Group (AB Texel) zatrudnia 86 polskich kierowców takich jak Paweł i Marcin. Są zatrudniani na holenderskich umowach zbiorowych. "Jest to pierwsza firma transportowa w Europie, która wprowadziła takie zmiany powiedział Edwin Atema ze związku FNV. "Nie potrzebujemy najwyższej klasy kierowców, powiedział Ruben Vis, dyrektor AB Transportu. "Jesteśmy doświadczoną firmą z wieloletnim stażem i zależy nam przede wszystkim aby praca była wykonywana terminowo i uczciwie”. « poprz. nast. »