Warszawa, dnia 21.11.2018r.
Pan Andrzej Adamczyk Minister Infrastruktury i Budownictwa
Szanowny Panie Muinistrze,
Rada Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ Solidarność wyraża swoje zaniepokojenie propozycją prezydencji austriackiej w zakresie możliwego kompromisu w zakresie Pakietu Mobilności. Wyrażam sprzeciw wobec modyfikowania dotychczasowych zasad dotyczących okresów odpoczynku oraz okresu rozliczeniowego w ramach którego odpoczynek tygodniowy winien być udzielony. Wydłużenie okresu z 2 do 4 tygodni postrzegamy jako sprzeczne z elementarnym interesem pracownika. Nasz sprzeciw wzbudza także możliwość wprowadzania regulacji dopuszczających spędzanie przez kierowcę odpoczynku tygodniowego oraz wyrównawczego odpoczynku tygodniowego w kabinie.
W rzeczywistości:
a) kabina nigdy nie będzie większa niż 4m2 z czego 80% powierzchni jest zajmowane przez
deskę rozdzielczą, siedzenie kierowcy i pasażera, leżankę;
b) leżanka nigdy nie będzie szersza niż 80 cm;
c) większość tych leżanek ma wycięcia umożliwiające regulację siedzenia pasażera
i kierowcy.
d) kabina nigdy nie będzie mieć urządzeń sanitarnych.
e) 90% ciężarówek nie posiada klimatyzacji postojowej.
f) 99% ciężarówek poruszających się po drogach Europy posiada silnik wewnątrz kabiny pojazdu.
Rozporządzenie 561/2006 pozwala już w obecnym stanie prawnym spędzić kierowcy
12 pełnych dni w kabinie. Jeśli chodzi o umożliwienie kierowcom spania
w bezpiecznych miejscach parkingowych - istnieje tak dotkliwy brak takich parkingów,
że odstępstwo od dotychczasowych reguł jest całkowicie bezpodstawne.
Zwracamy uwagę na fakt , że propozycja prezydencji austriackiej jest sprzeczna z definicją odpoczynku przewidzianą w art. 4 (f), Rozporządzenia 561/2006, w szczególności: „odpoczynek oznacza nieprzerwany okres, w którym kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem". Jeśli kierowca nie jest w stanie swobodnie spełnić tego warunku, cotygodniowy odpoczynek spędzony w kabinie winien być traktowany jako czas pracy a co za tym idzie musi zostać odjęty od tygodniowych harmonogramów pracy kierowców. Apelujemy zatem aby Ministerstwo Infrastruktury podczas dyskusji w Radzie, stało na stanowisku by utrzymać obecne przepisy dotyczące czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku. Wprowadzenie w życie propozycji prezydencji austriackiej w tym obszarze spowoduje wyłącznie zwiększenie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz doprowadzi do licznych przyszłych spraw sądowych.
Z wyrazami szacunku
za Radę Sekcji
Tadeusz Kucharski
Gerard Skroński