|
Nr 435 |
|
Europejskie regulacje pracownicze (3) Waldemar Bartosz NIECH OPŁATEK UMOCNI NASZĄ SOLIDARNOŚĆ W obronie miejsc pracy Andrzej Pawlik Nowa ustawa wypadkowa Katarzyna Wronka Podziękowania Dział
Prawny ZRŚ
|
Waldemar Bartosz Podstawowym problemem pracowniczym jest określenie warunków pracy. Rozwiązanie tego problemu stabilizuje pozycję pracownika i jego pewność co do własnych praw i obowiązków. Dyrektywa Wspólnoty Europejskiej nr 9 z 1991 roku reguluje powyższe kwestie. Została ona wydana ze względu na racje społeczne i gospodarcze. Z jednej strony bowiem określa status pracobiorcy, z drugiej zaś zrównuje warunki konkurencji na rynku pracy. Na schemat regulacyjny składają się następujące podstawowe postanowienia:
|
|
Nikt nie zwolnił nas z obowiązku troski o małą Ojczyznę, o ziemię świętokrzyską, o naszą kielecczyznę i nasze miasto. Życzę wam wierności małej Ojczyźnie swojej. Nikt nie zwolnił nas z walki o sprawiedliwą i prawą Ojczyznę. Ze szkołą zdrową i z niekłamaną telewizją. To zadanie nie zostało dokończone. Drodzy Bracia Solidarnościowcy, życzę wszystkim byście nie utknęli we wspominaniu przeszłości. Ale by program wasz zachwycił przyszłość - bo ona jest wszystkim nam zadana. Niech opłatek dzisiejszy odrodzi w nas i umocni naszą solidarność" - mówił biskup ordynariusz do zgromadzonych na spotkaniu opłatkowym członków i sympatyków "Solidarności" Świętokrzyskiej. Regionalne spotkanie opłatkowe Świętokrzyskiej "Solidarności" odbyło się 14 stycznia br. w Kielcach. Spotkanie rozpoczęło się Mszą św. sprawowaną przez biskupa ordynariusza Kazimierza Ryczana w intencji Ojczyzny i NSZZ "Solidarność" w świetlicy Zarządu Regionu. Na "opłatek" przybyli m.in. prezydent Kielc - Wojciech Lubawski, burmistrz Pińczowa - Łukasz Łaganowski, wiceburmistrz Pińczowa - Jan Bębenek, burmistrz Kazimierzy Wielkiej - Adam Bodzioch, wiceburmistrz Kazimierzy Wielkiej - Jarosław Miszczyk, wójt Rudy Malenieckiej - Mirosław Nowak. zdj 1 , zdj
2 , zdj 3 ,
zdj
4 , zdj 5 , zdj
6
|
|
Andrzej Pawlik Ponad tysiąc związkowców NSZZ "Solidarność" protestowało
17 grudnia br. na ulicach Kielc i przed siedzibą wojewody oraz marszałka
województwa świętokrzyskiego przeciwko rosnącemu bezrobociu i zapowiadanym
dalszym zwolnieniom z pracy. Na manifestację oprócz związkowców z zakładów
kieleckich przyjechały delegacje m.in. z Huty Ostrowiec, Elektrowni Połaniec,
ZM Mesko, "Siarkopolu" w Grzybowie, kolejarze, służba zdrowia, nauczyciele.
Spoza Kielc przyjechało dziesięć autokarów.
zdj nr 1 , zdj
nr 2 , zdj nr 3 , zdj
nr 4 , zdj nr 5 , zdj
nr 6
|
|
Katarzyna Wronka Ustawa z dnia 30 października 2002r.
o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych
(która weszła w życie 1 stycznia) określa rodzaje świadczeń z tytułu wypadków
przy pracy i chorób zawodowych oraz warunki nabywania do nich prawa, zasady
i tryb przyznawania świadczeń, ustalania ich wysokości, zasady wypłacania
i finansowania.
|
|
Jak każdego roku do Zarządu Regionu Świętokrzyskiego NSZZ "Solidarność" w Kielcach nadeszły najlepsze życzenia z okazji Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku. Za pamięć i życzenia serdecznie wszystkim dziękujemy. Za Zarząd Regionu
Świętokrzyskiego NSZZ "Solidarność"
Życzenia nadesłali:
Waldemar Bartosz
|
|
Porady prawne Na jaki okres czasu można zawrzeć umowę na zastępstwo i czy pracodawca może taką umowę wypowiedzieć w każdej chwili? Umowę na zastępstwo należy zaliczyć
do umów zawieranych na czas określony. Od pracodawcy zależy czy na czas
usprawiedliwionej nieobecności pracownika zechce zawrzeć umowę za zastępstwo
z innym pracownikiem lub osobą trzecią (nie zatrudnioną u tego pracodawcy).
Zatem chodzi tu o zastępstwo na czas udzielonego urlopu wypoczynkowego,
wychowawczego lub macierzyńskiego, albo zwolnienia chorobowego pracownika.
Zastępcę można zatrudnić na podstawie takiej umowy najwyżej na czas nieobecności
zastępowanego pracownika, co powinno być wyraźnie wskazane w umowie. Czas
trwania takiej umowy wynika z okresu nieobecności pracownika zastępowanego
i nie można go jednoznacznie określić nie znając sytuacji zakładu pracy.
Umowa o pracę w zastępstwie rozwiązuje się z chwilą nadejścia przewidzianego
w umowie terminu lub gdy zostanie ziszczony warunek - mianowicie powrót
do pracy zastępowanego pracownika. Wypowiadanie umów o pracę zawartych
na czas określony ma miejsce jeżeli strony przewidziały w umowie taką możliwość.
Strony mogą zatem przewidzieć dwutygodniowe wypowiedzenie umowy zawartej
na okres dłuższy niż 6 miesięcy. Jeżeli brak takiego zastrzeżenia, albo
umowa opiewa na okres krótszy - wówczas nie można jej wypowiedzieć, należy
czekać do powrotu zastępowanego pracownika, czekać na przekształcenie się
nieobecności w nieusprawiedliwioną lub rozwiązać umowę na mocy porozumienia
stron.
Na czym polega zakaz zawierania z pracownikami umów cywilnoprawnych? Jestem zatrudniona na umowie zlecenie, czy obecne przepisy automatycznie zmieniają tryb nawiązania stosunku pracy i powinnam dostać umowę o pracę? Od 29 listopada obowiązuje przepis
Kodeksu pracy, który zabrania pracodawcom zatrudniania pracownika na podstawie
umowy cywilnoprawnej, jeżeli istotne elementy umowy wskazują na istnienie
stosunku pracy. Wiąże się to z doprecyzowaniem definicji stosunku pracy.
Jeżeli zatem pracownik zobowiąże się do wykonywania pracy określonego rodzaju
na rzecz pracodawcy, pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie przez
niego wyznaczonym, a pracodawca - do zatrudnienia pracownika za wynagrodzeniem,
wówczas treść taka wskazuje na zawarcie umowy o pracę. Jeżeli przeważają
więc elementy właściwe dla umowy o pracę, to mamy do czynienia ze stosunkiem
pracy, bez względu na to, jaką nazwę nadano tej umowie. Gdy natomiast przeważają
składniki charakterystyczne dla umowy cywilnoprawnej, to wskazanie np.
miejsca lub czasu wykonania dzieła bądź usługi nie obligują jeszcze do
zawarcia umowy o pracę. Decydujące zatem pozostają elementy umowy i wola
stron. Typowe warunki wskazujące na istnienie stosunku pracy to wykonywanie
pracy: określonego rodzaju, dobrowolnie, pod kierownictwem pracodawcy,
osobiście, odpłatnie, w sposób ciągły, na rzecz i ryzyko pracodawcy, w
miejscu i czasie przez niego wskazanym. Jeśli zachodzą potrzeby, pozwala
na to rodzaj zadania oraz istnieje taka wola stron - nadal można zawierać
umowy zlecenia lub umowy o dzieło. Zawieranie umów cywilnoprawnych, gdy
wszystkie elementy wskazują na stosunek pracy jest obejściem prawa i można
dochodzić przed sądem ustalenia istnienia stosunku pracy.
oprac. Dział Prawny
Zarządu Regionu Świętokrzyskiego NSZZ "Solidarność" |
|
Maria Pawlik Opiekun Szkolnego Klubu Europejskiego w Szkole Podstawowej nr 18 w Kielcach W obowiązującej obecnie Podstawie Programowej edukacja regionalna ma służyć wyeliminowaniu poczucia czy przekonania a nawet braku własnych korzeni lub ich nieznajomości. Ma wywołać zainteresowanie własnym regionem, rozwijać wiedzę o kulturze regionu i jej związkach z kulturą narodową. Ma umacniać więzi emocjonalne z Małą Ojczyzną. Poniższa refleksja jest próbą pokazania jak można realizować program edukacji regionalnej i europejskiej wśród młodzieży szkolnej na przykładzie tego, co zostało zaprezentowane w Szkole Podstawowej nr 18 w Kielcach w czasie obchodów Dnia Europejskiego. W tym roku szkolnym był on obchodzony pod hasłem "Mój region to Europa" i był to logiczny ciąg dalszy tego, co grupa uczniów przygotowała i przekazała młodzieży z klas IV - VI w ubiegłym roku w trakcie prezentacji programu artystycznego. Rok temu na Dzień Europy przygotowano w naszej szkole "Podróż Europejską", w której 15 klas promowało historię, kulturę, tradycje i życie codzienne ludzi 15 państw Unii Europejskiej. Celem było pokazanie dorobku cywilizacyjnego piętnastu państw Unii Europejskiej przy aktywnym twórczym udziale uczniów. Akcent polski czy raczej regionalny był w tle wydarzeń. Uczniowie poszukiwali i gromadzili materiały o państwach Europy, tworzyli i przygotowywali scenki rodzajowe, wykonywali dekoracje, odgrywali różne role. To oni tworzyli ten program, to oni bawili się i uczyli siebie i swoich kolegów - przekazując im zdobytą wiedzę. Mój region to Europa to projekt, który został napisany przez opiekuna Szkolnego Klubu Europejskiego w SP nr 18 w Kielcach również pod wpływem uczniów - członków klubu europejskiego, ale to uczniowie go realizowali. W zespołach zadaniowych tworzyli albumy, gazetki ścienne, prace plastyczne, biografie wielkich postaci, szlaki turystyczne, brali udział w konkursie o Kielcach a zwieńczeniem tego projektu był program pokazany na Dzień Europy 8 maja tego roku, który w pierwszej części zawierał treści związane z Unią Europejską i Europą a w drugiej treści regionalne. Poznawanie Europy prowadzić musi przez miejsce gdzie się mieszka, przez własny region i kraj. To jest droga odkrywania swego miejsca w Europie i zacieśniania więzi z nią, pokazywanie i poznawanie tego, co bliskie sercu. Program miał dostarczyć uczniom pozytywnych uczuć do własnej ziemi, ale równocześnie ukazać młodym Europejczykom nasze powiązania z kulturą i cywilizacją europejską, pokazać, że polska droga do UE (rodziny państw opartej na kulturze zachodnioeuropejskiej) nie jest wkraczaniem w coś dla nas nowego a tylko umacnianiem istniejących już więzów. Uważamy się za naród związany z kulturą europejską. Często nasza kultura była ostatnim z szańców obrony naszej narodowej tożsamości. Dlatego jesteśmy dumni, że nasza narodowa kultura należy do starej rodziny europejskiej. Przynależność Polski i Polaków do europejskiego kręgu cywilizacyjnego to wzajemne historyczne związki między naszą ojczyzną a innymi państwami europejskimi w przeszłości i zakorzenienie Polski na wspólnej historycznej podstawie cywilizacyjnej. Nasz program zawierał treści historyczne, polonistyczne, przyrodnicze - była to edukacja regionalna i europejska. W atrakcyjnej widowiskowej formie przekazano uczniom wiedzę o przeszłości i teraźniejszości naszego miasta i regionu. Przekazano wiedzę o regionie, wydarzenia historyczne, legendy, twórców i bohaterów przeszłości, zabytki, tradycje - to wszystko co wiąże nas z Małą Ojczyzną, co łączy nasze pokolenie z losami i historią minionych pokoleń, co daje więź społeczną i poczucie tożsamości mieszkańców, co przywołuje pamięć postaci historycznych. Pokazano związki regionu z Europą, np. uczniowie dowiedzieli się o szlaku cysterskim wiodącym z Burgundii we Francji do Jędrzejowa, Wiślicy, Sulejowa i Koprzywnicy a także o mnichach benedyktyńskich na Świętym Krzyżu sprowadzonych tu przez Dąbrówkę, o wędrujących pątnikach do miejsca kultu drzewa Krzyża Świętego. Uczniowie byli świadkami rozmowy biskupa Zadzika z architektami włoskimi na temat budowli najbardziej znanej w Kielcach, a mianowicie Pałacu Biskupiego, który jest wspaniałym świadectwem kultury naszego miasta. Dowiedzieli się, że architektoniczne rozwiązania i wzorce budownictwa Polacy czerpali z Europy Zachodniej. Mogli również dostrzec wkład Polaków w kulturę europejską. Były scenki, w których wybitne postacie regionu prezentowały swój wkład dla miasta i regionu a tym samym w kulturę europejską i światową były rozmowy dwóch dziejopisarzy - biskupa Wincentego Kadłubka i Jana Długosza. (Pierwszy związany z Jędrzejowem, drugi z Wiślicą). To o J. Długoszu pisał wybitny historyk Jan Dąbrowski: "nie było w Europie historyka, który by mu dorównał, a tym mniej go przewyższał". Były scenki związane z powstaniem i dziejami Kielc postać Mieszka - syna Bolesława Śmiałego, postać Kazimierza Jagiellończyka, który nadał Kielcom herb, był mecenas sztuki - biskup Zadzik, był Tadeusz Kościuszko z kosynierami z powstania z 1794 r. Był Stanisław Staszic, który mówił o swoich zasługach dla rozwoju gospodarczego miasta i regionu. Byli i literaci: Mikołaj Rej z Nagłowic, Stefan Żeromski urodzony w Strawczynie i Henryk Sienkiewicz związany z Oblęgorkiem, a także marszałek Józef Piłsudski i jego legionowy szlak wiodący przez Kielce i region. Były Góry Świętokrzyskie z bogactwem minerałów i nierozłącznym ich elementem - czarownicami tańczącymi na miotłach, był wędrujący pomnik Emeryka - królewicza węgierskiego i Świętokrzyski Park i lasy, które w naszej historii, szczególnie w okresie II wojny światowej były domem partyzantów walczących z okupantami. To poznawanie regionu, zakątków świętokrzyskiej krainy, bohaterów w takiej formie z pewnością podobało się uczniom. Żywa reakcja uczniów oglądających i współtworzących spektakl może być dowodem, iż przekazywane w ten sposób treści są przez uczniów w tym przedziale wiekowym dobrze i trwale przyjmowane. Im więcej dzieci będą wiedzieć o swojej ziemi rodzinnej tym lepiej będą rozumieć co dzieje się w ich regionie, jakie zmiany zachodzą i co jest przyczyną tych zmian. Na ogół lubi się to, co się zna. Musimy więc wykształcić wśród młodych ludzi patriotyzm lokalny, by każdy z nich tęsknił do ziemi gdzie się urodził i mógł z dumą powiedzieć - to jest ziemia moich przodków, to jest moje świętokrzyskie. By kiedyś niezależnie od miejsca zamieszkania czuli dumę z miejsca gdzie się urodzili, byli ambasadorami naszej Małej Ojczyzny, promotorami działalności kulturalnej w regionie. Troską nie tylko nauczycieli ale wszystkich ludzi kultury powinno być kształtowanie i rozwijanie wśród młodych ludzi, młodych Europejczyków emocjonalnej więzi z miejscem urodzenia, regionem, Polską nie zapominając równocześnie o łączących Małą Ojczyznę więzach z historią i kulturą Dużej Ojczyzny. Powyższe kształtowanie i rozwijanie wymaga również światłego mecenatu ze strony władz państwowych i samorządowych. |
|