UCHWAŁY OKOŁOSTATUTOWE Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” |
ws. zasad funkcjonowania zakładowych organizacji koordynacyjnych
ws. zasad tworzenia i rejestracji organizacji zakładowych i międzyzakładowych
ws. wspólnej reprezentacji regionów NSZZ "Solidarność" wobec władz wojewódzkich
ws. interpretacji Statutu dotyczącej wprowadzania zarządów komisarycznych
ws. zasad działania międzyzakładowych komisji koordynacyjnych oraz zakładowych układów zbiorowych zawieranych w organizacjach gospodarczych i innych formach organizacyjnych skupiających pracodawców
ws. rejestracji i zasad działania organizacji
wydziałowej lub oddziałowej obejmującej swoim działaniem część zakładu pracy na
terenie innego regionu niż region rejestrujący organizację zakładową
ws. ograniczeń łączenia funkcji związkowych ze
stanowiskiem w zakładzie pracy,
administracji państwowej i samorządowej, w
organizacji politycznej
oraz łączenia funkcji we władzach związkowych
ws. zasad tworzenia i funkcjonowania organizacji
podzakładowej
ws. zasad
tworzenia i funkcjonowania organizacji podzakładowej
Komisja Krajowa NSZZ
„Solidarność”, działając na podstawie § 19 ust. 8 Statutu NSZZ „Solidarność”
oraz uchwały nr 3 XVII KZD, określa zasady tworzenia funkcjonowania organizacji
podzakładowej.
§ 1
1. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności ze
względu na udziały (akcje) w podmiotach prawa handlowego lub dysponowanie
majątkiem o znacznej wartości dotychczasowe podstawowe jednostki organizacyjne
Związku, które na skutek zmian organizacyjnych pracodawcy lub pracodawców
podlegają wykreśleniu z rejestru podstawowych jednostek organizacyjnych
Związku, mogą utrzymać osobowość prawną przez wpis do rejestru organizacji
podzakładowych.
2. Zarząd regionu ma obowiązek prowadzić rejestr
funkcjonujących na jego terenie organizacji podzakładowych, o których mowa w §
19 ust. 8 Statutu NSZZ „Solidarność”.
§ 2
1. Warunkiem rejestracji organizacji podzakładowej w regionalnym
rejestrze tych organizacji jest:
1) zawarcie
porozumienia przez władze wykonawcze dotychczasowych podstawowych jednostek
organizacyjnych Związku tworzących obecnie jedną organizację zakładową lub
międzyzakładową obejmującą całego pracodawcę, którego częścią stały się
dotychczasowe zakłady pracy objęte działalnością tych podstawowych jednostek
organizacyjnych Związku. Porozumienie to musi zawierać regulamin określający między innymi:
a)
wewnętrzną strukturę organizacji zakładowej lub międzyzakładowej - w tym
ustalenie, których jednostek organizacyjnych dotyczyć będzie wniosek o wpis do
rejestru organizacji podzakładowych;
b) zakres
kompetencji przekazanych, zgodnie z § 41 ust. 3 pkt. 1 Statutu NSZZ
„Solidarność”, przez władzę wykonawczą tej organizacji zakładowej lub
międzyzakładowej na rzecz komisji podzakładowej, uprawniających ją do
realizacji celów statutowych wobec zrzeszonych w niej członków Związku;
c) zakres
uprawnień dotyczących rozpatrywania wniosków o przyjęcie w poczet członków
Związku scedowanych zgodnie z § 9 ust. 2 Statutu NSZZ „Solidarność”.
2)
zatwierdzenie w formie uchwały – przez władzę stanowiącą organizacji zakładowej
lub międzyzakładowej obejmującej całego pracodawcę – porozumienia, o którym
mowa w pkt. 1. Uchwała ta powinna zawierać także delegację dla władzy
wykonawczej tej organizacji, uprawniającą ją do złożenia stosownego wniosku o
wpis do rejestru organizacji podzakładowych we właściwym zarządzie regionu;
3) złożenie
przez zainteresowaną komisję zakładową lub międzyzakładową wniosku do
odpowiedniego zarządu regionu o zarejestrowanie organizacji podzakładowej w
rejestrze, o którym mowa w § 1 ust. 2. Wniosek, o którym mowa wyżej, musi być
złożony jednocześnie z wnioskiem o wyrejestrowanie dotychczasowej organizacji
tracącej status podstawowej jednostki organizacyjnej Związku, zawierać jego
merytoryczne uzasadnienie oraz pisemne zobowiązanie do odprowadzania części
należnej składki - zgodnie z Uchwałą Finansową KZD NSZZ „Solidarność” -
zarządowi regionu, Komisji Krajowej, regionalnemu i Krajowemu Funduszowi
Strajkowemu oraz na inne obowiązujące w danym regionie fundusze celowe
utworzone na podstawie § 74 ust. 4 Statutu NSZZ „Solidarność”.
2. Wniosek o wpis do rejestru organizacji
podzakładowych może dotyczyć wyłącznie dotychczasowej organizacji zakładowej
lub międzyzakładowej, która stała się częścią innej organizacji na skutek
połączenia dotychczasowych pracodawców lub przyłączenia do istniejącego
pracodawcy zakładu pracy będącego dotychczas samodzielnym pracodawcą.
§ 3
1. Zarząd regionu może, po spełnieniu warunków
zawartych w § 2, zarejestrować w regionalnym rejestrze organizacji
podzakładowych więcej niż jedną organizację podzakładową należącą do tej samej
podstawowej jednostki organizacyjnej Związku.
2. Organizacje podzakładowe obejmujące swym działaniem
część zakładu pracy znajdującą się na terenie innego regionu niż region, w
którym zarejestrowana jest cała podstawowa jednostka organizacyjna Związku
(której częścią są te organizacje podzakładowe) mogą być wpisane do rejestru
organizacji podzakładowych tylko w regionie, na terenie którego prowadzą swoją
działalność.
3. Do wniosku o rejestrację organizacji podzakładowej w
innym regionie, o czym mowa w ust. 2, musi być dołączone zaświadczenie
wystawione przez właściwy zarząd regionu, stwierdzające fakt zarejestrowania w
regionalnym rejestrze podstawowej jednostki organizacyjnej Związku, której
władza wykonawcza składa wniosek o rejestrację organizacji podzakładowej.
§ 4
1. W celu zachowania ciągłości – jako osoby prawnej –
pomiędzy dotychczasową organizacją tracącą status podstawowej jednostki
organizacyjnej Związku i będącą jej następcą prawnym organizacją podzakładową,
zarządy regionów mają obowiązek rozpatrywać jednocześnie wnioski, o których
mowa w § 2 pkt. 3 - o wyrejestrowanie dotychczasowej podstawowej jednostki
organizacyjnej oraz o zarejestrowanie organizacji podzakładowej.
2. Zarząd regionu może odmówić zarejestrowania
organizacji podzakładowej. Decyzja o odmowie rejestracji musi być wydana w
formie pisemnej wraz z uzasadnieniem.
3. Od decyzji zarządu regionu odmawiającej rejestracji
organizacji podzakładowej służy zainteresowanej komisji zakładowej lub
międzyzakładowej prawo odwołania się do Komisji Krajowej w terminie 30 dni od
daty otrzymania decyzji zarządu regionu.
4. Komisja Krajowa może uchylić lub utrzymać decyzję
zarządu regionu. Uchylenie przez Komisję Krajową decyzji zarządu regionu, o
której mowa w ust. 3 oznacza obowiązek wpisania przez zarząd regionu danej
organizacji do rejestru organizacji podzakładowych. Postanowienie Komisji
Krajowej jest ostateczne.
§ 5
1.
Skreślenia z regionalnego rejestru organizacji podzakładowej zarząd regionu
dokonuje:
1) na wniosek władzy wykonawczej,
która wnioskowała o rejestrację tej organizacji;
2) z własnej inicjatywy – w
przypadku naruszenia przez władze organizacji podzakładowej Statutu NSZZ
„Solidarność”, uchwał władz Związku oraz postanowień niniejszej uchwały; w tej
sytuacji nie stosuje się zasad określonych w Rozdziale VI Statutu NSZZ
„Solidarność” (zarządy komisaryczne);
3) w sytuacji, gdy właściwy zarząd
regionu wykreślił z rejestru podstawową jednostkę organizacyjną Związku, której
częścią jest ta organizacja podzakładowa.
2. Od
decyzji zarządu regionu o wykreśleniu z rejestru organizacji podzakładowej,
zainteresowane strony mają prawo odwołania się do Komisji Krajowej w terminie
30 dni od daty otrzymania decyzji zarządu regionu.
3. Komisja Krajowa może uchylić lub utrzymać decyzję
zarządu regionu. Postanowienie Komisji Krajowej jest ostateczne.
4. Wykreślenie
z rejestru organizacji podzakładowych, o którym mowa w ust. 1, nie powoduje
likwidacji tej części podstawowej jednostki organizacyjnej Związku.
§ 6
Organizacja podzakładowa uprawniona jest do wyboru delegatów
na walne zebranie delegatów regionu, w którym jest zarejestrowana, po
spełnieniu następujących warunków:
1)
regulamin, który jest wynikiem porozumienia, o którym mowa w § 2 określający
wewnętrzną strukturę organizacji zakładowej przewiduje wybór - przez
podzakładowe zebranie członków lub delegatów - delegatów na walne zebranie
delegatów regionu w regionie, w którym jest zarejestrowana dana organizacja
podzakładowa;
2) komisja
zakładowa lub międzyzakładowa zgłosiła regionalnej komisji wyborczej decyzję o
wyborach delegatów na walne zebranie delegatów w samodzielnych okręgach
wyborczych, które tworzą organizacje podzakładowe wraz z wykazem tych
organizacji, w tym organizacji podzakładowych zarejestrowanych w innych
regionach oraz liczbą zrzeszonych w poszczególnych organizacjach członków Związku.
§ 7
1. Do liczby członków Związku podstawowej jednostki
organizacyjnej uprawnionych do wyboru delegatów na walne zebranie delegatów
regionu nie wlicza się liczby członków wszystkich organizacji podzakładowych
stanowiących samodzielne okręgi wyborcze.
2. Delegaci na zakładowe lub międzyzakładowe zebranie
delegatów reprezentujący organizacje podzakładowe stanowiące samodzielne okręgi
wyborcze, o których mowa w § 6, nie posiadają biernego i czynnego prawa
wyborczego przy dokonywaniu wyborów delegatów na walne zebranie delegatów
regionu przez wymienione wyżej zebranie delegatów. W tym głosowaniu liczba
uprawnionych do udziału w zakładowym lub międzyzakładowym zebraniu delegatów
pomniejszona jest o liczbę delegatów, o których mowa wyżej.
§ 8
Organizacja podzakładowa może bezpośrednio należeć do sekcji
branżowej po spełnieniu następujących warunków:
1)
regulamin, który jest wynikiem porozumienia, o którym mowa w § 2, określający
wewnętrzną strukturę organizacji zakładowej przewiduje, że władza stanowiąca organizacji
zakładowej lub międzyzakładowej, której częścią są poszczególne organizacje
podzakładowe, posiada uprawnienia do zgłaszania tej organizacji bezpośrednio do
struktury branżowej;
2) wniosek
zgłaszający akces organizacji podzakładowej do regionalnej sekcji danej branży
został uchwalony przez władzę stanowiącą organizacji zakładowej, której częścią
jest ta organizacja podzakładowa. Zakładowe lub międzyzakładowe zebranie
delegatów nie może scedować tej kompetencji na zebranie członków lub delegatów organizacji
podzakładowej;
3) zgłaszana
do regionalnej sekcji branżowej organizacja podzakładowa musi być
zarejestrowana w regionie, w którym działa ta sekcja.
§ 9
Uchwała wchodzi w życie z dniem
podjęcia.
Suchowola, 4 października 2004 r.
Komisja Krajowa
NSZZ „Solidarność”
Sekretarz
KK NSZZ „Solidarność”
(-) Małgorzata Franczyk
ws.
ograniczeń łączenia funkcji związkowych ze stanowiskiem w zakładzie pracy,
administracji
państwowej i samorządowej, w organizacji politycznej
oraz
łączenia funkcji we władzach związkowych
Komisja Krajowa NSZZ
„Solidarność”, działając na podstawie § 61 ust. 2 w związku z § 47 Statutu NSZZ
„Solidarność” postanawia, co następuje.
Postanowienia
ogólne
§ 1
1. Funkcjami
związkowymi, o których mowa w § 47 Statutu NSZZ „Solidarność”, są wszystkie
funkcje we władzach związkowych, w tym funkcja delegata – członka władzy
stanowiącej wszystkich jednostek organizacyjnych Związku.
2.
Członkowie władzy stanowiącej, którą tworzą wszyscy członkowie danej jednostki
organizacyjnej Związku, czyli zakładowego lub międzyzakładowego zebrania
członków nie pełnią funkcji związkowej, o której mowa ust.1.
Rozdział I
Łączenie
funkcji związkowych ze stanowiskiem w zakładzie pracy
§ 2
1. Ograniczenia zawarte w § 47 ust. 3 Statutu NSZZ
„Solidarność” dotyczą:
1) funkcji
związkowych w podstawowych jednostkach organizacyjnych Związku oraz w ich
niższych jednostkach organizacyjnych, o których mowa w § 19 ust. 7 Statutu NSZZ
„Solidarność”;
2) każdego
pracodawcy lub osoby zarządzającej w jego imieniu zakładem pracy niezależnie od
jego wielkości.
2. U
pracodawców o wielopoziomowej strukturze kierownika jednostki podległej
bezpośrednio pracodawcy (zarządowi firmy) należy traktować jako osobę zarządzającą
w imieniu pracodawcy zakładem pracy.
3. Ponadto
funkcji związkowych w organizacji zakładowej lub międzyzakładowej działającej u
danego pracodawcy nie mogą pełnić osoby upoważnione do dokonywania w imieniu
pracodawcy co najmniej jednej z następujących czynności z zakresu prawa pracy:
1)
nawiązywanie lub rozwiązywanie stosunku pracy;
2) ustalanie
warunków pracy i płacy.
4. Zakaz, o
którym mowa w ust. 3, nie dotyczy osób posiadających kompetencje jedynie w
zakresie wydawania opinii oraz składania wniosków w sprawach, o których mowa w
ust. 3 punktach 1 i 2.
5. Powyższe
zastrzeżenia odnoszą się do każdego pracodawcy, w tym do pracodawcy
działającego w formie spółek i spółdzielni, a ponadto funkcji związkowej nie
można łączyć z członkostwem w zarządzie spółki lub spółdzielni, w których jest
się w stosunku pracy.
§ 3
1.
Ograniczenie zawarte w § 47 ust. 4 Statutu NSZZ „Solidarność” dotyczy zakazu
pełnienia funkcji związkowych na poziomie ponadzakładowym przez pracodawcę lub
osobę zarządzającą w jego imieniu zakładem pracy niezależnie od jego wielkości.
2. Nie
istnieje formalne ograniczenie w pełnieniu funkcji delegata wchodzącego w skład
władzy stanowiącej regionalnych i krajowych jednostek organizacyjnych Związku,
wynikające z ograniczeń związanych z zajmowanym stanowiskiem w zakładzie pracy.
Rozdział
II
Łączenie
funkcji związkowych ze stanowiskiem w administracji państwowej i samorządowej
§ 4
Ograniczenia zawarte w § 47 ust. 6
Statutu NSZZ „Solidarność” dotyczą funkcji związkowych zdefiniowanych w § 1
ust. 1, których nie można łączyć:
1. Z
następującymi stanowiskami w administracji państwowej:
1)
dyrektorów i zastępców dyrektorów departamentów oraz równoważnych komórek
organizacyjnych w urzędach naczelnych i centralnych organów państwowych;
2) dyrektorów
urzędów wojewódzkich;
3)
kierowników i zastępców kierowników terenowych urzędów państwowych
podporządkowanych naczelnym i centralnym organom państwowym;
4)
dyrektorów i zastępców dyrektorów wydziałów oraz równorzędnych komórek
organizacyjnych urzędów wojewódzkich;
5) głównych
księgowych w urzędach wymienionych w punktach 1 – 4;
6) wszelkich
przełożonych bezpośrednich lub pośrednich osób wymienionych w punktach 1 – 5.
2. Z
następującymi stanowiskami w administracji samorządowej pochodzącymi z wyboru,
mianowania oraz powołania:
1) wójta lub
burmistrza lub prezydenta oraz ich zastępców;
2) członków
zarządów powiatów;
3) członków
zarządów województw;
4)
kierownicze stanowiska określone w statutach władz samorządowych obsadzane w
wyniku mianowania i wyboru.
Rozdział
III
Łączenie
funkcji związkowych z mandatem posła i senatora
§ 5
Ograniczenie zawarte w § 47 ust. 5
Statutu NSZZ „Solidarność” dotyczy funkcji związkowych, o których mowa w § 1
ust. 1, z wyjątkiem funkcji delegata do władzy stanowiącej i odnosi się do
mandatu posła na Sejm RP, senatora RP oraz posła do Parlamentu Europejskiego.
Rozdział
IV
Łączenie
funkcji związkowych z funkcją pełnioną w organizacji politycznej
§ 6
1.
Ograniczenie zawarte w § 47 ust. 7 Statutu NSZZ „Solidarność” oznacza, że nie
można łączyć żadnej z funkcji związkowych, o których mowa w § 1 ust. 1, z
kierowniczymi funkcjami w organach organizacji politycznych.
2. Za
kierowniczą funkcję w organizacji politycznej uważa się wszystkie funkcje
pełnione w organach organizacji politycznej posiadające kompetencje władcze w
ramach organizacji, niezależnie od poziomu organizacyjnego, na jakim one
występują oraz niezależnie od sposobu objęcia tych funkcji (stanowiska).
3. Nie
traktuje się jako funkcji kierowniczej funkcji delegata na zjazdy organizacji
politycznej różnych szczebli.
Rozdział V
Łączenie
funkcji członka władzy wykonawczej z funkcją członka władzy kontrolnej
jednostek organizacyjnych Związku
§ 7
Ograniczenie zawarte w § 47 ust. 2
Statutu NSZZ „Solidarność” oznacza zakaz łączenia funkcji członka władzy
kontrolnej danej jednostki organizacyjnej Związku z funkcją członka władzy
wykonawczej tej jednostki. Ograniczenie to dotyczy każdego członka tej władzy,
niezależnie od tego, czy funkcję tę objął w wyniku wyboru przez władze
stanowiącą tej jednostki czy w inny sposób, zgodnie z postanowieniami § 35 ust.
2 – 6 Statutu NSZZ „Solidarność”.
Rozdział
VI
Postanowienia
końcowe
§ 8
1. Tracą moc
uchwały Komisji Krajowej nr nr: 9/2000, 57/2001 oraz 71/2001.
2. Uchwała
wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.
Suchowola, 4 października 2004 r.
Komisja Krajowa
NSZZ „Solidarność”
Sekretarz
KK NSZZ „Solidarność”
(-) Małgorzata Franczyk
ws.
rejestracji i zasad działania organizacji wydziałowej lub oddziałowej
obejmującej swoim działaniem część zakładu pracy na terenie innego regionu niż
region rejestrujący organizację zakładową
Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność”, działając na podstawie §
24 Statutu NSZZ „Solidarność”, określa warunki i tryb rejestracji oraz zasady
działania organizacji wydziałowej lub oddziałowej obejmującej swoim działaniem
część zakładu pracy znajdującą się na terenie innego regionu niż region, w
którym zarejestrowana jest organizacja zakładowa lub międzyzakładowa, której
jednostkę wewnętrzną stanowi wyżej
wymieniona organizacja wydziałowa lub oddziałowa.
§ 1
1. Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o organizacji
wydziałowej, należy przez to rozumieć także organizację oddziałową, o której
mowa w § 19 ust. 7 Statutu NSZZ „Solidarność”.
2. Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o organizacji
zakładowej, należy przez to rozumieć także organizację międzyzakładową.
§ 2
1. Zarząd
regionu ma obowiązek utworzyć rejestr organizacji wydziałowych i oddziałowych
funkcjonujących na jego terenie, a będących częścią organizacji zakładowej
zarejestrowanej w innym regionie.
2. Warunkiem
rejestracji organizacji wydziałowej w regionalnym rejestrze tych organizacji
jest:
a) złożenie
wniosku do zarządu regionu przez władzę wykonawczą zainteresowanej organizacji
zakładowej, której organizacja wydziałowa obejmuje swym działaniem część
zakładu pracy znajdującą się na terenie regionu, w którym składany jest
wniosek. Do wniosku musi być dołączone zaświadczenie wystawione przez właściwy
zarząd regionu stwierdzające fakt zarejestrowania organizacji zakładowej
składającej wniosek w regionalnym rejestrze;
b) pisemne
zobowiązanie się komisji zakładowej składającej ww. wniosek do odprowadzania na
rzecz zarządu regionu, w którym ma być zarejestrowana organizacja wydziałowa,
części składki członkowskiej należnej zgodnie z Uchwałą Finansową KZD NSZZ
„Solidarność” zarządowi regionu, Komisji Krajowej, regionalnemu i Krajowemu Funduszowi Strajkowemu oraz na
inne obowiązujące w danym regionie fundusze celowe utworzone na podstawie § 74
ust. 4 Statutu NSZZ „Solidarność”;
c)
przewidziany w regulaminie określającym wewnętrzną strukturę organizacji
zakładowej wybór komisji wydziałowej, tj. przewodniczącego oraz pozostałych
członków komisji wydziałowej. Wybór wydziałowej komisji rewizyjnej jest
obowiązkowy w sytuacji, gdy komisja wydziałowa – na podstawie scedowanych przez
komisję zakładową kompetencji – prowadzi wydzieloną (samodzielną) działalność
finansową, np. dysponuje samodzielnym kontem bankowym oraz uprawniona jest do
prowadzenia operacji finansowych;
d)
przekazanie przez komisję zakładową kompetencji na rzecz komisji wydziałowej
zgodnie z § 41 ust. 3 pkt 1 Statutu NSZZ „Solidarność” uprawniających komisję
wydziałową do realizacji celów statutowych wobec zrzeszonych w niej członków
Związku.
3. Zarząd
regionu może zarejestrować w regionalnym rejestrze organizacji wydziałowych
więcej niż jedną organizację wydziałową tej samej organizacji zakładowej po
spełnieniu warunków opisanych w ust. 2.
§ 3
1. Zarząd regionu jest zobowiązany rozpatrzyć złożony
wniosek o rejestrację organizacji wydziałowej nie później niż 6 tygodni od
momentu jego złożenia.
2. Zarząd regionu może odmówić zarejestrowania
organizacji wydziałowej. Decyzja o odmowie rejestracji musi być wydana w formie
pisemnej wraz z uzasadnieniem.
3. Od decyzji zarządu regionu odmawiającej rejestracji
organizacji wydziałowej służy zainteresowanej komisji zakładowej prawo
odwołania się do Komisji Krajowej w terminie 30 dni od daty otrzymania decyzji
zarządu regionu.
4. Komisja Krajowa może uchylić lub utrzymać decyzję
zarządu regionu. Uchylenie przez Komisję Krajową decyzji zarządu regionu, o
której mowa w ust. 3, oznacza obowiązek wpisania przez zarząd regionu danej
organizacji do rejestru organizacji wydziałowych. Postanowienie Komisji
Krajowej jest ostateczne.
§ 4
1.
Skreślenia z regionalnego rejestru organizacji wydziałowej zarząd regionu
dokonuje:
a) na wniosek właściwej komisji zakładowej;
b) z własnej inicjatywy w przypadku naruszenia przez
władze organizacji wydziałowej Statutu NSZZ „Solidarność”, uchwał władz Związku
oraz postanowień niniejszej uchwały; w tej sytuacji nie stosuje się zasad
określonych w Rozdziale VI Statutu NSZZ „Solidarność” (zarządy komisaryczne);
c) w sytuacji, gdy właściwy zarząd regionu wykreślił z
rejestru organizację zakładową, której częścią jest ta organizacja wydziałowa.
2. Od
decyzji zarządu regionu o wykreśleniu z rejestru organizacji wydziałowej w
sytuacji opisanej w ust. 1 pkt b. służy zainteresowanej komisji zakładowej
prawo odwołania się do Komisji Krajowej w terminie 30 dni od daty otrzymania
decyzji zarządu regionu.
3. Komisja
Krajowa może uchylić lub utrzymać decyzję zarządu regionu. Postanowienie
Komisji Krajowej jest ostateczne.
4.
Wykreślenie z rejestru organizacji wydziałowych, o którym mowa w ust. 1, nie
powoduje likwidacji tej części organizacji zakładowej. Wygasają jedynie
wzajemne zobowiązania między zarządem regionu, w którym była zarejestrowana
organizacja wydziałowa, a tą organizacją.
§ 5
1. Zakładowe
zebranie członków lub delegatów określa na podstawie § 40 ust. 2 Statutu NSZZ
„Solidarność” wewnętrzną strukturę organizacji zakładowej, a komisja zakładowa
podejmuje decyzję wskazującą władzę (komisja zakładowa, wydziałowa, oddziałowa)
uprawnioną do przyjmowania nowych członków Związku zgodnie z § 9 ust. 2 Statutu
NSZZ „Solidarność”.
2. Zarządem
regionu uprawnionym do rozpatrywania odwołania od uchwały odmawiającej
przyjęcia do Związku, o którym mowa w § 9 ust. 4 Statutu NSZZ „Solidarność”,
jest zarząd regionu, w którym jest zarejestrowana organizacja zakładowa.
3.
Pozbawienie członkostwa zgodnie z § 13 ust. 3 Statutu NSZZ „Solidarność” może
nastąpić wyłącznie w drodze uchwały komisji zakładowej. Zarządem regionu
uprawnionym do rozpatrywania odwołania od decyzji komisji zakładowej o
skreśleniu lub wykluczeniu z listy członków jest zarząd regionu, w którym jest
zarejestrowana organizacja zakładowa.
§ 6
Wniosek (akces) zgłaszający organizację zakładową do
struktury branżowej uchwala zakładowe zebranie delegatów lub członków.
Organizacje wydziałowe mogą należeć do regionalnej sekcji po spełnieniu
następujących warunków:
1) wniosek zgłaszający został uchwalony przez zakładowe
zebranie delegatów lub członków. Zakładowe zebranie delegatów lub członków nie
może scedować tej kompetencji na zebranie organizacji wydziałowej;
2) zgłaszana do regionalnej sekcji branżowej
organizacja wydziałowa musi być zarejestrowana w tym regionie na warunkach
określonych w niniejszej uchwale;
3) regulamin danej regionalnej sekcji branżowej
uwzględnia udział (członkostwo) organizacji wydziałowych.
§ 7
1. Skład władzy wykonawczej organizacji zakładowej
powinien uwzględniać udział w niej przewodniczących komisji wydziałowych, przy
zastosowaniu postanowień § 35 ust. 5 pkt 2 Statutu NSZZ „Solidarność”.
2. Wybór władz organizacji wydziałowej odbywa się
zgodnie z obowiązującymi w Związku zasadami wyborczymi.
§ 8
Organizacje wydziałowe uprawnione są do wyboru delegatów na
walne zebranie delegatów regionu, w którym są zarejestrowane po spełnieniu
następujących warunków:
1) regulamin określający wewnętrzną strukturę
organizacji zakładowej przewiduje wybór delegatów na walne zebranie delegatów
regionu przez wydziałowe zebranie członków lub delegatów w regionach, w których
są zarejestrowane;
2) komisja zakładowa zgłosiła regionalnej komisji
wyborczej decyzję o wyborach delegatów na walne zebranie delegatów regionu w
innych regionach wraz z wykazem organizacji wydziałowych zarejestrowanych w
innych regionach oraz liczbą zrzeszonych w nich członkach Związku.
§ 9
1. Do liczby członków Związku organizacji zakładowej
uprawnionych do wyboru delegatów na walne zebranie delegatów regionu nie wlicza
się liczby członków wszystkich organizacji wydziałowych stanowiących okręgi
wyborcze w innych regionach.
2. Delegaci na zakładowe zebranie delegatów
reprezentujący organizacje wydziałowe stanowiące okręgi wyborcze w innych
regionach nie posiadają biernego i czynnego prawa wyborczego przy dokonywaniu
wyborów delegatów na walne zebranie delegatów regionu przez zakładowe zebranie
delegatów. W tym głosowaniu liczba uprawnionych do udziału w zakładowym lub
międzyzakładowym zebraniu delegatów pomniejszona jest o liczbę delegatów, o
których mowa wyżej.
§ 10
1. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
2. Traci moc uchwała KK nr 595/98.
Suchowola, 4 października 2004 r.
Komisja Krajowa
NSZZ „Solidarność”
Sekretarz
KK NSZZ „Solidarność”
(-) Małgorzata Franczyk