11 marca pracownicy handlu będą się mogli cieszyć pierwszą niedzielą wolną od pracy w związku z ustawą o ograniczeniu handlu w niedziele. Niestety już kilka tygodni przed wejściem ustawy w życie w mediach zaczęły się pojawiać doniesienia o coraz to nowych pomysłach sieci handlowych na obchodzenie lub łamanie przepisów ustawy.
W związku z powyższym apelujemy do pracowników handlu oraz wszystkich osób, które popierają ideę ustanowienia niedzieli dniem wolnym od pracy w tej branży o zgłaszanie przypadków łamania ustawy przez placówki handlowe do Państwowej Inspekcji Pracy lub pod numer tel. Krajowego Sekretariatu Handlu, Banków i Ubezpieczeń NSZZ Solidarność – 32 2538362 lub 505085570. Zgłoszenia można również przesyłać na adres e-mail sbhiu@solidarnosc.org.pl
Wszystkie Okręgowe Inspektoraty Pracy PIP organizują dyżury oraz uruchomiły specjalne telefony w dniach objętych tzw. zakazem handlu w niedziele i święta, pod którymi będzie możliwość zgłaszania placówek handlowych naruszających przepisy ustawy z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni.
Ustawa ma zastosowanie do pracowników zatrudnionych na umowie o pracę, pracowników tymczasowych a także innych osób fizycznych, które wykonują pracę na podstawie umów prawa cywilnego, oraz osób wykonywujących czynności związane z handlem nieodpłatnie, tzw. wolontariatu.
Jednocześnie przypominamy, że zgodnie z zapisami ustawy w niedziele czynne będą mogły być małe sklepy pod warunkiem, że za ladą stanie ich właściciel. Ograniczenia nie dotyczą też m.in. piekarni, kiosków z prasą, cukierni, stacji benzynowych, kwiaciarni, aptek, placówek pocztowych , czy sklepów usytuowanych na dworcach kolejowych i lotniskach.