4 czerwca 2020 roku Sejm uchwalił zmiany zawarte w projekcie ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw, czyli tzw. Tarczę Antykryzysową 4.0. Ustawodawca doprecyzowuje w nim m.in. kwestie dotyczące pracy zdalnej.
Zasady wykonywania pracy zdalnej
W tych zmianach ustawodawca zawęża możliwości wykonywania pracy zdalnej do osób posiadających umiejętności oraz możliwości techniczne i lokalowe. Oznacza to, że zanim nastąpi polecenie świadczenia pracy zdalnej, pracodawcy powinni sprawdzić zarówno umiejętności jak i warunki, w których będzie wykonywana praca. Przedsiębiorstwo powinno zapewnić środki i materiały do pracy oraz obsługę logistyczną. Ustawodawca dopuszcza wykorzystanie środków własnych pod warunkiem, że umożliwi to zachowanie tajemnic, poufności i ochronę danych osobowych.
Kodeks pracy nie reguluje zasad wykonywania pracy zdalnej. Zawiera bowiem przepisy dotyczące telepracy.Telepraca nie jest tożsama z pracą zdalną.
Ewidencja czynności wykonywanych zdalnie i bhp
Ponadto, pracodawca może wydać polecenie ewidencji czynności wykonywanych zdalnie, daty wykonania i czasu ich trwania w formie przez niego określonej, a pracownik ma obowiązek prowadzania takiej ewidencji. Pracodawca w każdym czasie może również cofnąć polecenie wykonywania pracy zdalnej. Ustawodawca ogranicza odpowiedzialność za
BHP pracy zdalnej do środków i materiałów do pracy, które dostarcza.
Odwołanie pracownika z pracy zdalnej w każdym czasie
Pracodawca będzie mógł w każdej chwili odwołać również pracownika z pracy zdalnej pod warunkiem, że zapewni mu bezpieczny powrót do pracy stacjonarnej. Przez stan epidemii wiele osób przeszło na system pracy zdalnej i powinien on zostać uregulowany w sposób systemowy.