Zarząd Regionu Toruńsko-Włocławskiego NSZZ "Solidarność", ul. Piekary 35/39, 87-100 Toruń
tel. 56 622 41 52, 56 622 45 75, e-mail: torun@solidarnosc.org.pl

STANOWISKO ZR I PKP PLK S.A. KONFERENCJA

piątek, 11 Grudzień, 2020

  Marszałek Województwa Piotr Całbecki tłumaczy swoją decyzję mocno „oszczędnościowej” organizacji przewozów w regionie rozmaitymi przyczynami, na które nie ma wpływu. Powiedział m.in.

– Infrastruktury nie przybywa, nie jest ona modernizowana, wręcz odwrotnie. Kolejne stacje kolejowe są likwidowane, tak jak chociażby w Dąbrowie Chełmińskiej. Ta linia zaczęła bardzo ciążyć, jeśli chodzi o efektywność i ekonomię. Nie mogliśmy kierować się inną miarą jak tylko popularnością linii kolejowych. Na tej podstawie podejmujemy decyzje, które z linii będą w pierwszej kolejności zawieszane. Uruchamiamy w to miejsce dokładnie taką samą liczbę, a nawet większą, par połączeń autobusowych, aby prowadzić komunikację zastępczą. Podobnie jest w Borach Tucholskich na odcinku między Cekcynem a Szlachtą, leżącą już poza naszym województwem. Zmieni się jedynie to, że nie będzie to pociąg, ale autobus.

W odpowiedzi na słowa Marszałka Województwa pojawiło się  

Stanowisko PKP PLK S.A.

„Wypowiedzi Marszałka Województwa Kujawsko – Pomorskiego wprowadzają w błąd mieszkańców regionu oraz podważają ich zaufanie do sprawnego wykorzystania transportu kolejowego w regionie i w Polsce. W związku z doniesieniami medialnymi, o decyzji władz województwa kujawsko-pomorskiego o zawieszeniu od 2021 r. połączenia kolejowego na linii nr 209 Chełmża – Bydgoszcz, przedstawiamy stanowisko PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.  

Nieprawdziwe jest stwierdzenie o złym stanie linii Chełmża – Bydgoszcz i braku planów modernizacyjnych.  

Linia kolejowa na trasie Chełmża – Bydgoszcz Wschód (linia kolejowa nr 209) zapewnia sprawne podróże. Jest bezpieczna i gwarantuje dobre przewozy pasażerskie z prędkością od 60 do 80 km/h. Na linii dla podróżnych dostępnych jest 12 przystanków i stacji. Samorząd województwa pomija w procedowanej obecnie „Strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego do 2030 roku – Strategia Przyspieszenia 2030+.” rozwój kolei i nie zgłosił potrzeby modernizacji linii 209. Samorząd nie chce tworzenia dla mieszkańców województwa dobrych warunków podróży.

Nieprawdziwa jest informacja o likwidacji stacji Dąbrowa Chełmińska

Na linii 209 na odcinku Chełmża – Unisław – Bydgoszcz Wschód znajdują się trzy stacje kolejowe. W miejscowości Dąbrowa Chełmińska od 2008 r na wniosek samorządu działa przystanek. Marszałek Piotr Całbecki nie wnioskował o przywrócenie obsługi w Dąbrowie Chełmińskiej stacji kolejowej. Przeciwnie, w 2020 r. Marszałek wystąpił do Ministra Infrastruktury z inicjatywą budowy nowego przystanku / peronu w odległości ok. 1 km od istniejącego przystanku, na nieczynnej stacji Dabrowa Chełmińska. Dla kogo Marszałek zamierza budować peron, skoro likwiduje przewozy pasażerskie?

  Nierozważne jest ograniczenie kolejowych przewozów pasażerskich w województwie kujawsko-pomorskim. Zaproponowana przez Marszałka alternatywa, w postaci transportu autobusowego, nie jest korzystnym rozwiązaniem. Mieszkańcy regionu utkną w gigantycznych korkach, na ulicach Bydgoszczy, w związku z awarią tzw. wiaduktów warszawskich. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na bieżąco zapewniają utrzymanie linii i gwarantują zgodne z rozkładem, bezpieczne podróże.”

Kompletny nowy rozkład jazdy na regionalnych połączeniach ma zostać zaprezentowany w sobotę (12 grudnia).


Wiadomo, że nowy rozkład jazdy oznacza 94 pociągi mniej niż było to „w starym”. Jak się dowiadujemy – także drugi przewoźnik regionalny, czyli Arriva (Deutsche Bahn) dostał niższą dotację, przez co zmniejszy ilość połączeń, choć jeszcze nie znamy szczegółów.  Na razie w środowisku pracowników kolejowych przekazuje się z ust do ust jak ponurą anegdotę wiadomość, że Arriva ma jeździć pociągami spalinowymi tam gdzie jest… trakcja elektryczna; to jest na linii Laskowice Pomorskie – Bydgoszcz, jak również Jabłonowo Pomorskie – Toruń. „No i po kiego czorta to całe ględzenie o ekologii?”- pojawiają się retoryczne pytania. W ogóle napięcie wśród pracowników firmy Polregio rośnie. Głośno rozważa się różne scenariusze protestu przeciwko decyzjom Marszałka Województwa, ponieważ – zdaniem doświadczonych latami pracy kolejarzy – ich wprowadzenia spowoduje pogłębienie kłopotów finansowych, niemożność utrzymania stanowisk pracy. Na działaczy związkowych wywierany jest silny nacisk aby podjąć najbardziej radykalne działania.  

Dosłownie przed chwilą przewodniczący Zarządu Regionu Toruńsko- Włocławskiego NSZZ „Solidarność” Tomasz Jeziorek wraz ze sztabem protestacyjnym pracowników spółki Polregio rozesłał do lokalnych redakcji zaproszenia na konferencję prasową.

  • Temat konferencji: likwidacja lokalnych połączeń kolejowych, likwidacja miejsc pracy, wykluczenie komunikacyjne mieszkańców

  • Termin Konferencji: 15.12.2020r. godz. 11:00

  • Miejsce konferencji: sala konferencyjna Zarządu Regionu Toruńsko-Włocławskiej Solidarności ul. Piekary 35/39, 87-100 Toruń