Stanowisko PKP PLK S.A.
„Wypowiedzi Marszałka Województwa Kujawsko – Pomorskiego wprowadzają w błąd mieszkańców regionu oraz podważają ich zaufanie do sprawnego wykorzystania transportu kolejowego w regionie i w Polsce. W związku z doniesieniami medialnymi, o decyzji władz województwa kujawsko-pomorskiego o zawieszeniu od 2021 r. połączenia kolejowego na linii nr 209 Chełmża – Bydgoszcz, przedstawiamy stanowisko PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Nieprawdziwe jest stwierdzenie o złym stanie linii Chełmża – Bydgoszcz i braku planów modernizacyjnych. Linia kolejowa na trasie Chełmża – Bydgoszcz Wschód (linia kolejowa nr 209) zapewnia sprawne podróże. Jest bezpieczna i gwarantuje dobre przewozy pasażerskie z prędkością od 60 do 80 km/h. Na linii dla podróżnych dostępnych jest 12 przystanków i stacji. Samorząd województwa pomija w procedowanej obecnie „Strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego do 2030 roku – Strategia Przyspieszenia 2030+.” rozwój kolei i nie zgłosił potrzeby modernizacji linii 209. Samorząd nie chce tworzenia dla mieszkańców województwa dobrych warunków podróży. Nieprawdziwa jest informacja o likwidacji stacji Dąbrowa Chełmińska Na linii 209 na odcinku Chełmża – Unisław – Bydgoszcz Wschód znajdują się trzy stacje kolejowe. W miejscowości Dąbrowa Chełmińska od 2008 r na wniosek samorządu działa przystanek. Marszałek Piotr Całbecki nie wnioskował o przywrócenie obsługi w Dąbrowie Chełmińskiej stacji kolejowej. Przeciwnie, w 2020 r. Marszałek wystąpił do Ministra Infrastruktury z inicjatywą budowy nowego przystanku / peronu w odległości ok. 1 km od istniejącego przystanku, na nieczynnej stacji Dabrowa Chełmińska. Dla kogo Marszałek zamierza budować peron, skoro likwiduje przewozy pasażerskie? Nierozważne jest ograniczenie kolejowych przewozów pasażerskich w województwie kujawsko-pomorskim. Zaproponowana przez Marszałka alternatywa, w postaci transportu autobusowego, nie jest korzystnym rozwiązaniem. Mieszkańcy regionu utkną w gigantycznych korkach, na ulicach Bydgoszczy, w związku z awarią tzw. wiaduktów warszawskich. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na bieżąco zapewniają utrzymanie linii i gwarantują zgodne z rozkładem, bezpieczne podróże.”Kompletny nowy rozkład jazdy na regionalnych połączeniach ma zostać zaprezentowany w sobotę (12 grudnia).
Wiadomo, że nowy rozkład jazdy oznacza 94 pociągi mniej niż było to „w starym”. Jak się dowiadujemy – także drugi przewoźnik regionalny, czyli Arriva (Deutsche Bahn) dostał niższą dotację, przez co zmniejszy ilość połączeń, choć jeszcze nie znamy szczegółów. Na razie w środowisku pracowników kolejowych przekazuje się z ust do ust jak ponurą anegdotę wiadomość, że Arriva ma jeździć pociągami spalinowymi tam gdzie jest… trakcja elektryczna; to jest na linii Laskowice Pomorskie – Bydgoszcz, jak również Jabłonowo Pomorskie – Toruń. „No i po kiego czorta to całe ględzenie o ekologii?”- pojawiają się retoryczne pytania. W ogóle napięcie wśród pracowników firmy Polregio rośnie. Głośno rozważa się różne scenariusze protestu przeciwko decyzjom Marszałka Województwa, ponieważ – zdaniem doświadczonych latami pracy kolejarzy – ich wprowadzenia spowoduje pogłębienie kłopotów finansowych, niemożność utrzymania stanowisk pracy. Na działaczy związkowych wywierany jest silny nacisk aby podjąć najbardziej radykalne działania.
Dosłownie przed chwilą przewodniczący Zarządu Regionu Toruńsko- Włocławskiego NSZZ „Solidarność” Tomasz Jeziorek wraz ze sztabem protestacyjnym pracowników spółki Polregio rozesłał do lokalnych redakcji zaproszenia na konferencję prasową.
-
Temat konferencji: likwidacja lokalnych połączeń kolejowych, likwidacja miejsc pracy, wykluczenie komunikacyjne mieszkańców
-
Termin Konferencji: 15.12.2020r. godz. 11:00
-
Miejsce konferencji: sala konferencyjna Zarządu Regionu Toruńsko-Włocławskiej Solidarności ul. Piekary 35/39, 87-100 Toruń