Od dłuższego czasu na naszym lokalnym rynku przewozów kolejowych widoczne są dwie firmy, z których jedna to POLREGIO gdzie mamy organizację zakładową NSZZ „Solidarność”. Zdaniem naszych związkowców – usługi ich firmy są zbyt nisko wyceniane.
Dziś członkowie Prezydium ZR wzięli udział w spotkaniu z działaczami komisji zakładowej POLREGIO z Torunia. Chodzi o to, że pracownicy firmy mają wrażenie nierównego, niesprawiedliwego traktowania przez udziałowca jakim jest samorząd województwa kujawsko- pomorskiego. Celowo w podtytule napisaliśmy „widoczne są dwie firmy”, a nie np. „konkurują z sobą dwie firmy”, bo tu o konkurencji nie ma co debatować skoro dwie firmy za podobne usługi mają… dwie wyceny i to różniące się aż o ponad 10 złotych za tzw. pociągokilometr (jednostka miary pracy eksploatacyjnej linii kolejowej, odpowiadająca przemieszczeniu się jednego pociągu na dystansie jednego kilometra).
-Tym niżej wycenianym jest POLREGIO – trochę denerwuje się przewodniczący kz NSZZ”S” Wiesław Grębocki (na zdjęciu trzeci z lewej). – Nie wiemy dlaczego tak jest, skoro przecież „województwo” ma u nas swoje udziały i powinno w pierwszej kolejności zadbać o swoje pieniądze, a tym samym o nas pracowników. Tymczasem prywatna, zagraniczna firma dostaje najlepsze linie i czasy (chodzi o dobowe szczyty przewozowe), mimo, że my jesteśmy jak najlepiej przygotowani do ich obsługi.
Dodatkowego smaczku sprawie nadaje fakt, że na zelektryfikowanych trasach zasuwają … lokomotywy spalinowe drugiej firmy, zaś elektrowozy POLREGIO stoją na bocznicach! Po jakiego czorta budowano trakcje elektryczne, skoro teraz pod nimi mkną dizlowskie śmierdziele?… Ekologia, panele, fotowoltanika, wiaterek, a tu jak za Gerka, choć by mogło być inaczej.
Członkowie Prezydium ZR postanowili włączyć się w akcję wsparcia załogi POLREGIO i w tym celu zostanie wykonanych kilka konkretnych posunięć, do których włączymy także radnych sejmiku oraz polityków. Nasi związkowcy wstępnie zostali poinformowani o kierunku tych działań. Mamy nadzieję na dobre rezultaty.
WYBRANE FAKTY O POLREGIO
Spółka POLREGIO (nie od razu przyjęła taką nazwę) powstała na bazie Sektora Przewozów Pasażerskich PKP (1998-2001), wcześniej dawnych stacji pasażerskich oraz wagonowni obsługujących wagony osobowe.
Spółka obsługuje pociągi osobowe i przyspieszone (pod nazwą Regio) oraz segment pociągów Interregio oraz komercyjnych superREGIO. Międzywojewódzkie pociągi pospieszne zostały 1 grudnia 2008 r. przejęte przez spółkę PKP Intercity. POLREGIO organizuje także transport związany z imprezami masowymi, koloniami oraz pociągi na zamówienie indywidualne.
22 grudnia 2008 wszystkie udziały należące dotąd do PKP S.A. zostały przeniesione na Skarb Państwa i mocą ustawy, w tym samym dniu, na rzecz samorządów województw.
PKP Przewozy Regionalne formalnie zmieniły 8 grudnia 2009 r. nazwę, usuwając z niej skrótowiec PKP. Nowa firma spółki została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego pod nazwą Przewozy Regionalne.
30 września 2015 r., w obliczu groźby upadłości przewoźnika, 50%+1 udział w Przewozach Regionalnych objęła Agencja Rozwoju Przemysłu, w zamian za co spółka miała otrzymać 770 mln zł pomocy publicznej, z których 600 mln zł zaplanowano przeznaczyć na spłatę wszystkich długów (głównie wobec PKP PLK), a resztę na inwestycje w tabor i restrukturyzację. Jednocześnie likwidacji uległy wszystkie komercyjne pociągi interRegio. 13 grudnia 2015 spółka przejęła od Arrivy obsługę tras zelektryfikowanych w województwie kujawsko-pomorskim.
Obecnie POLREGIO to największy w Polsce przewoźnik pasażerski – dziennie wyjeżdża na tory ok. 1900 pociągów, z których korzysta ok. 270 tys. pasażerów. Udział firmy w rynku kolejowych przewozów pasażerskich wynosi ponad 26%, następnych w kolejności Kolei Mazowieckich 20,65%, trójmiejskiej SKM 14,54%, a PKP InterCity 13,12%. Od końca 2008 do końca 2012 r. liczba pracowników przedsiębiorstwa spadła z 16,4 do 11,8 tys. osób, a w 2019 roku wyniosła około 6500. 23.01.2020: Przewozy Regionalne sp. z o.o. zmieniło nazwę na POLREGIO sp. z o.o.
txt&foto Redaktor