Zarząd Regionu Toruńsko-Włocławskiego NSZZ "Solidarność", ul. Piekary 35/39, 87-100 Toruń
tel. 56 622 41 52, 56 622 45 75, e-mail: torun@solidarnosc.org.pl

JAWNA PENSJA NAUCZYCIELA

wtorek, 25 Luty, 2020

Pensja nauczycieli jest jawna

Imienna lista płac nauczycieli wraz z otrzymywanymi dodatkami i wymiarem godzin stanowi informację publiczną i gmina nie może zasłaniać się RODO.

Stowarzyszenie Głos Kociewia wystąpiło do dyrektora szkoły z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej o wynagrodzeniu każdego nauczyciela (z podaniem imienia i nazwiska) zatrudnionego w szkole – wraz z dodatkami, z podziałem na przedmiot nauczania, staż pracy i wymiar godzin. Chodziło o płace za marzec ubiegłego roku.

Dyrektor zwrócił się do nauczycieli o wyrażenie przez nich zgody na udostępnienie danych żądanych przez wnioskodawcę, a wobec sprzeciwu – odmówił udostępnienia tych informacji z uwagi na ochronę prywatności nauczycieli. Decyzję taką podtrzymał prezydent Starogardu Gdańskiego i w konsekwencji sprawa skończyła się w sądzie.

Czy pensja nauczycieli jest jawna?

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku przychylił się do argumentów stowarzyszenia.

„Żądana informacja o wynagrodzeniu nauczycieli szkoły podstawowej stanowi informację publiczną podlegającą udostępnieniu w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej (u.d.i.p). Wynagrodzenie to stanowi bowiem przejaw gospodarowania środkami publicznymi” – wskazał WSA. „Informacja o przysługiwaniu tak wydatkowanych środków publicznych stanowi tylko inny aspekt tego samego zjawiska ekonomicznego, zatem nie można odmiennie traktować obu stron tej samej czynności finansowej: wydatkowania środków publicznych na wynagrodzenie i przysługiwania wynagrodzenia osobie je pobierającej” – uzasadniał sąd.

Istota sporu sprowadzała się więc do tego, czy istniały podstawy do ograniczenia udostępnienia tej informacji z powołaniem się na art. 5 ust. 2 u.d.i.p. Zgodnie z nim prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej, przy czym ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne czy mających związek z pełnieniem tych funkcji.

Czy nauczyciele są osobami pełniącymi funkcję publiczną?

WSA przypomniał, że orzecznictwo sądów administracyjnych wyraźnie skłania się za szeroką wykładnią pojęcia „osoby pełniącej funkcję publiczną”. Przyjmuje się w nim, że funkcja publiczna to funkcja związana z uprawnieniami i obowiązkami w zakresie realizacji zadań o znaczeniu publicznym.

„Nie ma wątpliwości, że takim zadaniem o znaczeniu publicznym jest realizowanie konstytucyjnego prawa do wykształcenia. (…) Stąd sądy administracyjnie konsekwentnie wskazują, że nauczyciel jest osobą pełniącą funkcję publiczną, odnosząc to do nauczycieli wszystkich szczebli nauczania, w tym również nauczycieli szkół podstawowych, niezależnie od tego, że tylko niektórzy z nich są zobowiązani do składania oświadczeń majątkowych” – podkreślił sąd.

WSA w Gdańsku zwrócił też uwagę, że nauczyciele wchodzą w skład rady pedagogicznej. „Mając na uwadze kompetencje rady pedagogicznej, której nauczyciel jest z mocy prawa członkiem chociaż nie wydaje żadnych decyzji, trzeba przyjąć, że nauczyciel niewątpliwie w sposób istotny oddziałuje na sferę spraw publicznych w systemie oświaty, którego elementem są zgodnie z art. 2 pkt 2a Prawa oświatowego szkoły podstawowe” – zauważył sąd.

A RODO?

Sąd stwierdził też, że nie można podzielić stanowiska prezydenta miasta, iż podstawą do odmowy udzielenia żądanej informacji są przepisy RODO, bo przepisy te nie wyłączają stosowania przepisów u.d.i.p.

WSA: Nagrody dla kierowników referatów to informacja publiczna

„Powołane przez dyrektora regulacje RODO dotyczą zbierania i przetwarzania danych osobowych osób fizycznych, a nie ich udostępniania w ramach dostępu do informacji publicznej, które to kwestie są uregulowane przez przepisy u.d.i.p.” – wyjaśnia WSA. „Zgodnie z art. 86 RODO dane osobowe zawarte w dokumentach urzędowych, które posiada organ lub podmiot publiczny lub podmiot prywatny w celu wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym, mogą zostać przez ten organ lub podmiot ujawnione zgodnie z prawem Unii lub prawem państwa członkowskiego” – dodaje.

Wszystko to zdaniem sądu wprost potwierdza możliwość udostępnienia danych osobowych i danych o wynagrodzeniu nauczycieli szkoły, jako osób pełniących funkcje publiczne.

„Nie ulega też wątpliwości, że takiemu udostępnieniu podlegają informacje o przedmiocie nauczania, stażu pracy i wymiarze godzin pracy danego nauczyciela, albowiem zestawienie tych danych z informacją o wynagrodzeniu pozwala na dokonanie społecznej kontroli prawidłowości wydatkowania środków publicznych na zadania związane z edukacją” – uzasadnia WSA.

II SA/Gd 557/19

Samorząd