Oznacza to zaostrzoną odpowiedzialność karna za ataki – zarówno fizyczne jak i słowne – na kierowców, motorniczych i maszynistów.
Przedmiotem szczególnej ochrony prawnokarnej stanie się nietykalność cielesna kierowców (motorniczych, maszynistów, innych osób) wykonujących przewozy w publicznym transporcie zbiorowym, ich życie i zdrowie, godność osobista, a także – prawidłowość prowadzonych przez nich czynności oraz szacunek dla realizowanych przez nich zadań.
Nowelizacja uchwalona została przez 443 posłów – tylko czterech z nich było przeciw. Ustawą zajmie się teraz Senat.
W ustawie z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym artykułu pojawi się reguła:
„osoba wykonująca przewóz osób w publicznym transporcie zbiorowym, z wyłączeniem transportu kolejowego, podczas kierowania środkami transportu i w związku z kierowaniem nimi korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariusza publicznego na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (…)”.
Ochroną przewidzianą dla funkcjonariusza publicznego objęci zostają także pracownicy zatrudnieni na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych: dyżurny ruchu, nastawniczy, zwrotniczy, kierownik pociągu, ustawiacz, manewrowy, rewident taboru, automatyk, toromistrz, dróżnik przejazdowy oraz prowadzący pojazdy kolejowe, a także członkowie obsady pociągu.