Branżowy portal „Rynek Kolejowy” nie tak dawno zamieścił na swoich łamach artykuł o sytuacji kolejowej firmy Polregio w kujawsko-pomorskim. Po ostatnich decyzjach marszałka sejmiku samorządowego województwa na mocy których znacząco obniżono dotacje od nowego rozkładu w województwie ma wyjechać aż o 94 pociągi mniej niż w zaplanowanym rozkładzie jazdy, który miał obowiązywać od 14 grudnia!
Poniżej prezentujemy najistotniejszy fragment artykułu w portalu „Rynek Kolejowy”, jednocześnie podajemy link do całości
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/polregio-w-kujawskopomorskim-z-przyrzeczeniem-umowy-na-2021-r–99024.html
„Polregio chciałby w ciągu najbliższych 10 lat zmodernizować tabor w województwie kujawsko-pomorskim, a do tego potrzebuje stabilizacji oraz długoletnich umów, które stanowią rodzaj poręczenia przy finansowaniu inwestycji .
Artur Martyniuk, prezes zarządu Polregio, wskazywał, że okres przejściowy nie powinien być dłuższy niż rok. Przypomniał, że
kujawsko-pomorskie to jedyne województwo, w którym Polregio nie dostało dofinansowania z antykryzysowej tarczy finansowej. – Wsparcie z tarczy i przetarg powinny być już uruchomione. To wszystko trwa zdecydowanie za długo, a przecież inne przetargi na transport w województwie się odbywają – zaznaczył Martyniuk.
Marszałek Całbecki ripostował, że przetarg jest kluczowym elementem do wywiązania się z obowiązku uwolnienia rynku zgodnie z IV pakietem kolejowym, który oznacza duże środki na dalszą restrukturyzację kolei w Polsce. Martyniuk powtórzył, że przetarg powinien być ogłoszony jak najszybciej, czyli jeszcze w tym roku, a nie na początku 2021 r. jak przewiduje Urząd Marszałkowski. Wskazał również, że rozdrobnienie przewoźników świadczących regionalne przewozy kolejowe powoduje, że stają się łatwym celem do przejęcia przez zagraniczne podmioty świadczące usługi przewozowe.
Od wielu lat w województwie kujawsko-pomorskim przyznawane przez Urząd Marszałkowski dotacje są na tyle niskie, że nie pokrywają kosztów działalności regionalnego zakładu Polregio (wcześniej Przewozów Regionalnych). Z informacji podanych podczas RDS wynika, że obecnie stawka dofinansowania za pociągokilometr dla spółki wynosi w województwie jedynie 13,06 zł/pockm. Dla porównania wożąca pasażerów w regionie prywatna Arriva, która należy do Deutsche Bahn, otrzymuje ok. 20,56 zł/pockm. W efekcie tylko w od 13 grudnia 2015 do 12 grudnia 2020, czyli w okresie obowiązywania obecnej umowy z Urzędem Marszałkowskim skumulowana strata Polregio w woj. kujawsko-pomorskim ma wynieść ok. 61 mln zł. Luka między kosztami a przychodami powinna stanowić kwotę rekompensaty z UM, ale w przypadku kujawsko-pomorskiego tak nie jest. Na domiar złego w tym roku straty dodatkowo pogłębiła pandemia koronawirusa”.
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/polregio-w-kujawskopomorskim-z-przyrzeczeniem-umowy-na-2021-r–99024.html
Prezydium Zarządu Regionu przyjęło specjalne „Stanowisko” w tej sprawie, które jeszcze dziś trafi do Pana Marszałka Województwa, jednocześnie trwają zabiegi o „zmodyfikowanie” (na bardziej korzystne) decyzji samorządu, oraz wsparcie lokalnej załogi (związkowców) Polregio w działaniach na rzecz Firmy i wszystkich korzystających z lokalnych przewozów.
red.