PDO jest stosunkowo nową instytucją, która nie jest wprost uregulowana przez przepisy polskiego prawa.
W związku z tym pojawiają się wątpliwości co do prawnego charakteru zawieranych PDO. Analiza orzecznictwa oraz doktryny prawa pracy wskazuje na dwie możliwe kwalifikacje prawne Programów Dobrowolnych Odejść: 1) jako źródło prawa pracy, 2) jako jednostronna oferta w rozumieniu kodeksu cywilnego. *Aby można było przyznać Programowi Dobrowolnych Odejść charakter źródła prawa pracy w rozumieniu art. 9 k. p., muszą być spełnione następujące przesłanki:- PDO w swojej treści musi zawierać jasno sformułowane określenie praw i obowiązków stron stosunku pracy;
- zawarcie PDO musi mieć swoje oparcie w przepisach prawa;
- PDO musi być zawarte przez uprawnione do tego podmioty.
UWAGA NA ZAPISY
Aspektem kluczowym pozwalającym na dokonanie kwalifikacji restrukturyzacji zatrudnienia do instytucji zwolnień grupowych jest odpowiedź na pytanie, po której stronie powstała inicjatywa rozwiązania stosunku pracy. W praktyce często zdarza się, że w ramach PDO pracodawca zawiera z pracownikami porozumienia, w których wskazuje się wprost, że stroną inicjująca rozwiązanie umowy o pracę w ramach PDO jest sam pracownik. Pozwala to na redukcję zatrudnienia bez konieczności zastosowania przepisów Ustawy o zwolnieniach grupowych, w tym konsultacji z partnerem społecznym, zgłaszania procedury zwolnień do urzędu pracy, a także konieczności ponownego zatrudniania w ramach tej samej grupy zawodowej. Ponadto w ramach programu dobrowolnych odejść można rozwiązać umowę o pracę z pracownikami, którzy podlegają ustawowej ochronie w art. 5 ustawy o zwolnieniach grupowych. Przykładowo możliwe jest więc rozwiązanie na mocy porozumienia stron z inicjatyw pracownic, które korzystają z urlopu macierzyńskiego lub rodzicielskiego. Niewskazanie w świadectwie pracy przyczyny rozwiązania stosunku pracy leżącej wyłącznie po stronie pracodawcy, może skutkować utrudnieniami w uzyskaniu przez pracownika zasiłku dla bezrobotnych na podstawie przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy!
Najważniejszą wadą jest zagrożenie rozwiązania stosunków pracy przez najlepszych pracowników, dla których sytuacja może być doskonałą okazją do zmiany pracy i rozwoju kariery zawodowej, połączoną z otrzymaniem pakietu świadczeń.
W uzasadnieniu do wyroku z 22 października 2019 roku (I PK 141/18) skład orzekający uznał, że pracodawca ma prawo skierować swoją propozycję do konkretnej grupy pracowników. Pominięcie innej grupy pracowników – o cechach istotnie ją odróżniających – nie może być kwalifikowane jako naruszenie zakazu dyskryminacji.