Ocena ryzyka zawodowego
- wielkość czcionki Zmniejsz czcionkę Powiększ czcionkę
Ryzyko zawodowe oznacza prawdopodobieństwo, z jakim pracownik może zostać poszkodowany w związku z istniejącym na jego stanowisku pracy zagrożeniem.
W szczególności należy mieć na uwadze prawdopodobieństwo wystąpienia u pracowników niekorzystnych skutków zdrowotnych w wyniku zagrożeń zawodowych występujących w środowisku pracy (stan środowiska pracy mogący spowodować wypadek lub chorobę) lub sposobu wykonywania pracy.
Pracodawca jest zobowiązany:
- oceniać i dokumentować ryzyko zawodowe związane z wykonywaną pracą oraz stosować niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające ryzyko,
- informować pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą, oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami.
Oceny ryzyka zawodowego można dokonać najprostszymi metodami, ale zawsze w sposób udokumentowany.
Do najważniejszych rzeczy, które trzeba wykonać oceniając ryzyko należy:
- zidentyfikowanie zagrożeń występujących na wszystkich stanowiskach pracy (grupach stanowisk) w firmie,
- określenie, czy zagrożenia są znaczące,
- określenie, czy zapobieganie zagrożeniom odbywa się przy pomocy właściwych środków zaradczych, tak aby uczynić ryzyko jak najmniejszym.
O występującym ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami koniecznie należy poinformować:
- własnych pracowników;
- pracowników zatrudnianych przez innych wykonawców – jeśli istnieją okoliczności, które mogą stanowić dla nich zagrożenie z powodu prac wykonywanych przez własnych pracowników. W interesie każdego pracodawcy leży również posiadanie pisemnego oświadczenia pracowników, że zostali poinformowani o ryzyku zawodowym na ich stanowisku pracy.
Obowiązek informowania pracowników o ryzyku zawodowym dotyczy każdego pracownika, niezależnie od rodzaju zajmowanego stanowiska – wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 10 lutego 2002 r., sygn. II S. A./Wr 319/00.
Ryzyko zawodowe powinien oceniać zespół, w którego skład wchodzą: pracodawca (lub osoba kierująca pracownikami), przedstawiciel służby bhp, pracownicy (lub ich przedstawiciele) oraz, w razie potrzeby, eksperci zewnętrzni.