4 listopada o godzinie 11:00 pod Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi odbędzie się pikieta zorganizowana przez Organizację Zakładową NSZZ „Solidarność” Pracowników ARiMR oraz Organizację Zakładową NSZZ “Solidarność” przy KRUS. Pikieta jest organizowana ze względu na brak realizacji postulatów płacowych w obu instytucjach. Dotychczasowe działania rządu w sprawie zwiększenia budżetu nie zapewniają podniesienia rażąco niskich wynagrodzeń w ARiMR i w KRUS. W obu tych instytucjach duża część pracowników z wieloletnim stażem pracy zarabia w okolicach minimalnej krajowej. Celem pikiety jest zwrócenie uwagi na problem niskich wynagrodzeń w ARiMR i KRUS oraz niewystarczającą ilość środków przekazywanych z budżetu przez MRiRW na funkcjonowanie obu instytucji.
Głównymi postulatami, z którymi będą protestować związkowcy są:
- Podwyżka wynagrodzenia zasadniczego w wysokości 1500 zł brutto dla wszystkich pracowników ARiMR i KRUS.
- Wprowadzenie dla pracowników ARiMR i KRUS premii regulaminowej w wysokości 1500 zł brutto na kwartał, uzależnionej od jasnych kryteriów.
- Zminimalizowanie różnic w wynagrodzeniach na tych samych stanowiskach pracy zarówno w ARiMR, jak i w KRUS.
ARiMR
Według stanu na 31 grudnia 2020 r. w Agencji zatrudnionych było 11 109 osób, w tym biurach powiatowych 6 065 osób (54,6%), w oddziałach regionalnych 3 816 osób (34,3%) i w Centrali Agencji 1 228 osób (11,1%).
Wynagrodzenie zasadnicze 38% pracowników ARiMR mieści się w przedziale 2800 do 3500 brutto, a kolejnych 37 % od 3501 do 4200 brutto.
Ze względu na sytuację płacową związki zawodowe w ARiMR są w kolejnym, trzecim w ostatnich 6 latach sporze zbiorowym z pracodawcą
W latach 1994–2020 za pośrednictwem ARiMR (największej instytucji płatniczej w Europie) wypłacono na programy pomocowe środki finansowe w wysokości około 377,7 mld zł, w tym 29,2 mld zł w 2020 r.
Beneficjentami pomocy ARiMR są w szczególności: rolnicy; mieszkańcy wsi; mikroprzedsiębiorstwa; przedsiębiorstwa przetwórstwa rolno-spożywczego; samorządy lokalne; jednostki badawcze, doradcze i szkoleniowe; lokalne grupy działania; grupy producentów rolnych; Lasy Państwowe; podmioty z sektora rybackiego; koła gospodyń wiejskich; organizacje charytatywne.
Agencja była otwarta przez cały czas trwania pandemii i w tym trudnym okresie wszystkie środki dla rolników były wypłacane terminowo.
KRUS
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego jest państwową instytucją budżetową podległą Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Działa na podstawie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników z dnia 20 grudnia 1990 r., jako instytucja ubezpieczająca rolników i członków ich rodzin oraz wypłacająca świadczenia. Wykonuje też inne zadania zlecone przez państwo, w tym m.in. realizuje ulgi w spłacie należności w ramach programów pomocowych, wypłaca rodzicielskie świadczenie uzupełniające; świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji, zasiłek opiekuńczy z powodu sprawowania opieki nad dzieckiem czy świadczenie z tytułu kwarantanny.
W KRUS zatrudnionych jest ok. 6400 pracowników (w Centrali, Oddziałach Regionalnych i Placówkach Terenowych). Od ponad dekady pracownicy KRUS są najsłabiej opłacaną grupą pracowników sfery budżetowej spośród instytucji podległych Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W latach 2009 – 2015 pracownicy nie otrzymali żadnych podwyżek wynagrodzeń. W 2016 r zrealizowana została deklarowana przez rząd Premier Beaty Szydło 5 – procentowa podwyżka wynagrodzeń, przy czym większość przeznaczona została na wyrównanie stawek wynagrodzeń pracowników zajmujących podobne stanowiska i wykonujących podobne czynności. Dopiero w budżecie na 2020 r. przewidziano dodatkowe zwiększenie Funduszu Wynagrodzeń o około 10%, co okazało się ,,kroplą w morzu potrzeb” w stosunku do lat poprzednich. Od stycznia br. najniższe wynagrodzenie wynosi 2800,00 brutto – otrzymuje je około 30 % pracowników Kasy. Powszechne są sytuacje, że pracownicy rozpoczynający pracę z najniższym wynagrodzeniem po kilkudziesięciu latach odchodzą na emeryturę również z najniższym. .
Pracownicy Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego rzetelnie i sumiennie wykonują zarówno zadania statutowe KRUS, jak i te dodatkowe zlecone przez rząd , za którymi nie idą dodatkowe pieniądze na wynagrodzenia.
Podsumowanie
Z doniesień prasowych wynika, że związkowy postulat podwyżki 12 procentowej podwyżki wynagrodzeń dla sfery budżetowej nie zostanie zrealizowany. W projekcie ustawy budżetowej na 2022 rok zapisano wzrost funduszu płac na poziomie 4,4%, czyli poniżej inflacji w ostatnich miesiącach. Waloryzacja, a nawet 12% podwyżka wynagrodzeń nie rozwiąże problemu wieloletnich zaniedbań w polityce płacowej obu instytucji . Skutkiem takiej polityki jest odchodzenie doświadczonych pracowników do innej, lepiej płatnej pracy. Niskie wynagrodzenia powodują słabe zainteresowanie pracą w obu instytucjach. Często nowozatrudnieni rezygnują z pracy w ciągu kilku miesięcy a nawet tygodni. Taka sytuacja może doprowadzić do nieterminowych wypłat środków dla rolników. Brak doświadczonej kadry może również spowodować konieczność zwrotu części środków z Unii Europejskiej.
W polityce płacowej wobec ARiMR i KRUS dostrzec można także rażące naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu. Sfera budżetowa ma jednego pracodawcę, którym jest Państwo Polskie. Podnoszenie uposażeń pracownikom jednych instytucji (ostatnio choćby ministerstw, urzędów centralnych czy ZUS) przy jednoczesnym zamrażaniu innych świadczy o podziale na ,lepszych i gorszych. Na takie traktowanie w zatrudnieniu nie ma naszej zgody.
www.tysol.pl