W dniu 1 września 2008 r. w ramach cyklicznego spotkania europejskiego dialogu społecznego w sektorze handlu, które odbyło się w Dusseldorfie (Niemcy), miała miejsce wizyta studyjna uczestników spotkania (z całej UE, w tym delegacji Sekretariatu Banków, Handlu i Ubezpieczeń NSZZ Solidarność) do Sklepu Przyszłości (Future Store) w Hoehenhoefe k. Toenisvorst (na zachód od Duesseldorfu).
W jej ramach uczestnicy spotkania zostali zapoznani z nowymi technologiami sprzedaży i obrotu towarami, nad którymi trwają prace w centrum doświadczalnym Grupy Metro.
Do nowych technologii należą:
- Telefoniczny Pomocnik w Zakupach (MSA – The Mobile Shopping Assistant), który poprzez połączenie z internetem umożliwia planowanie i dokonywanie zakupów za pomocą programu wgranego do telefonu komórkowego. Dzięki programowi zakupy mogą być planowane w domu lub poza domem (umożliwia tworzenie listy zakupów), telefon zapamiętuje wykaz cen towarów, skanuje kody towarów, podsumowuje ceny dokonanych zakupów, znajduje towary w sklepie, umożliwia szybkie płacenie za towary wybrane podczas zakupów bez konieczności ich powtórnego skanowania przy kasie.
- Dookolny dźwięk – technologia zaprojektowana dla niektórych działów sklepu (np. multimediów), aby stworzyć różne środowiska dźwiękowe, podstawą tej technologii jest wewnątrzsklepowy kanał radiowy;
- Rynek Rybny – technologia, która stymuluje wszystkie zmysły, np. Interaktywna podłoga – system projekcji, który reaguje na ruch (wejście klienta na interaktywna taflę powoduje, że ryby w niej „pływające” oddalają się od klienta), Dookolna woń – daje całemu działowi apetyczny zapach ziół Prowansji z nutką lipy;
- Mistrzowski rzeźnik – wielkie okno, które umożliwia zobaczenie, w jaki sposób dzieli się mięso i przygotowuje porcje, a także wyroby wędliniarskie, na dziale mięsnym wykorzystuje się specjalną technologię radiową (RFID), która umożliwia m.in. rozpoznawanie dat przydatności towarów do spożycia oraz bieżące uzupełnianie brakujących towarów;
- Kasy – możliwe jest płacenie za zakupy w tradycyjny sposób, a także przy kasach bezobsługowych, gdzie klienci samodzielnie skanują towary, oraz przy ekspresowych kasach bezobsługowych z oddzielnym punktem na dokonywanie płatności. W każdej z trzech rodzajów kas można zapłacić gotówką, kartą kredytową/debetową lub odciskiem palca (po uprzednim zarejestrowaniu się w sklepie);
- Przewodniki innowacyjne – dwa ruchome roboty, które objaśniają klientom wszelkie innowacje w sklepie.
W Sklepie Przyszłości towary są maksymalnie przybliżone do klienta, który może np. testować sprzęt sportowy (z towarzyszeniem muzyki) lub degustować różne wina.
Odrębną technologią wykorzystywaną w sklepach grupy Metro jest RFID – Identyfikacja za pomocą fal (częstotliwości) radiowych. To technologia radiowa, która umożliwia jednoznaczną identyfikację i umiejscowienie towaru bez konieczności widzenia go. Istotą tej technologii jest Inteligentny Chip, tzn. miniaturowy chip komputerowy ze zintegrowaną anteną. Może być przymocowany zarówno do opakowania produktu, jak i dołączony do nalepki (etykiety), przymocowanej do palet, kontenerów oraz pojedynczych obiektów.