4 marca handlowa Solidarność przeprowadzi pod marketami w całej Polsce akcje ulotkową. Czego będzie ona dotyczyć?

Będziemy rozdawać klientom sklepów ulotki promujące ideę ustawowego ustanowienia niedzieli dniem wolnym od pracy. Każdej niedzieli w handlu pracuje wg naszych szacunków ok. 250 tys. osób. W większości są to kobiety, którym odbiera się prawo do spędzenia tego dnia razem z rodzinami. Konieczność pracy w niedzielę nie tylko przyczynia się do przemęczenia pracowników handlu, ale także kompletnie dezorganizuje ich życie rodzinne. Rodzice pracują w weekendy, kiedy dzieci są w domu, a wolne mają w środku tygodnia. Zdarzają się przypadki rodzin, w których oboje rodziców jest zatrudnionych w marketach. Ci ludzie w zasadzie nie widują swoich dzieci. Nikt chyba nie powie, że taka sytuacja jest normalna. 4 marca będziemy namawiać klientów, aby nie robili zakupów w niedzielę, ale chcemy również dotrzeć do polityków i przekonać ich do zmiany prawa w tej kwestii.

W tym dniu podobne akcje będą organizowane nie tylko w Polsce…

Krajowy Sekretariat Banków Handlu i Ubezpieczeń w zeszłym roku został członkiem-współzałożycielem Eurpejskiego Przymierza na Rzecz Wolnej Niedzieli zrzeszającego związki zawodowe oraz organizacje pozarządowe z całego kontynentu. W najbliższą niedzielę inicjatywy takie jak nasza zostaną przeprowadzone w większości europejskich krajów. W części z nich, np. w Niemczech, Austrii czy Francji, niedziela od dawna jest dniem wolnym od pracy w handlu  i wbrew temu, co próbuje się nam wmówić, nie doprowadziło to do masowych bankructw sieci handlowych. Ludzie po prostu przyzwyczaili się, że w niedziele sklepy są zamknięte i robią zakupy w inne dni.

Planujecie również happening przed środowym meczem Polska-Portugalia w piłce nożnej.

Tak. Przed stadionem narodowym w Warszawie w dniu meczu stanie przenośna bramka, a uczestnicy happeningu rozegrają nietypowy mecz piłkarski. Napastnikiem będzie kierownik sklepu strzelający gole i pokrzykujący na pracownika-bramkarza. W ten symboliczny sposób chcemy pokazać, jak w naszym kraju są traktowani pracownicy handlu. Zdecydowaliśmy się zorganizować tę akcję przed meczem z Portugalią, bo właśnie z tego kraju pochodzi właściciel jednej z największych sieci handlowych w Polsce. Mamy nadzieję, że nasza reprezentacja wygra z Portugalią co najmniej 3:0. Byłaby to z pewnością duża satysfakcja dla pracowników tej sieci handlowej, bo na co dzień w pracy to oni są słabsi i to oni zawsze przegrywają.

Łukasz Kaczmarzyk

Tygodnik Śląsko-Dąbrowski NSZZ „Solidarność”

Translate »