8 kwietnia 2020 r.
Partnerzy społeczni UE w sektorze handlu detalicznego i hurtowego współpracują w celu zapewnienia dalszego bezpieczeństwa pracowników, którzy codziennie stykają się z europejskimi konsumentami, w celu uniknięcia zagrożenia dla 29 milionów miejsc pracy w tym sektorze w Europie podczas obecnej pandemii COVID-19.
Łańcuch dostaw żywności ma zasadnicze znaczenie dla zdrowia i dobrostanu obywateli Europy, a my chcemy wyrazić słowa uznania wszystkim pracownikom w sektorze, którzy ciężko pracują, często przez długie godziny, aby zapewnić konsumentom w Europie to, czego potrzebują, aby prowadzić normalne życie w wyjątkowych okolicznościach.
Pracownicy detaliczni i hurtowi musieli zmierzyć się z trudnymi warunkami pracy i nadal świadczyli pracę, która jest podstawową służbą społeczną.
Pragną również podkreślić trudności i niepewność, z jakimi zmagają się pracownicy, niemogący świadczyć pracy w firmach z sektora nieżywnościowego, które zostały zmuszone do zamknięcia z powodu zastosowania środków w walce z wirusem, i które są narażone na ryzyko bankructwa.
Pracodawcy i związki zawodowe pracują razem nad koniecznymi środkami bezpieczeństwa, zachowaniem odległości fizycznej, odległości między klientami i personelem, zapewnieniem środków dezynfekujących i infrastruktury bezpieczeństwa w ich sklepach, zapewnieniem pracownikom czasu na częste mycie rąk i odpowiednie okresy odpoczynku, a także wyszkoleniem w zakresie technik higieny, aby mogli się chronić.
Partnerzy społeczni wzywają również sprzedawców detalicznych do zapewnienia pracownikom wskazówek i ochrony w przypadkach przemocy i słownego znęcania się nad nimi gdy klienci są panice zakupowej lub są zdenerwowani gdy brakuje towarów oraz gdy czekają na wejście lub wyjście ze sklepów. EuroCommerce i UNI-Europa przypomniały wszystkim partnerom społecznym o opublikowanych przez nich wskazówkach dotyczących postępowania z takimi incydentami.
Europejscy partnerzy społeczni proszą władze unijne i krajowe o:
- Zabezpieczenie miejsc pracy wielu milionów Europejczyków zatrudnionych przez firmy detaliczne i hurtowe, z których 99% to MŚP, a które zostały zmuszone do zamknięcia sklepów z powodu wirusa. Powinno to obejmować pomoc dla firm w dalszym opłacaniu pracowników i zapewnianiu finansowania pomostowego, aby uniknąć ogromnej fali bankructw, szczególnie wśród podmiotów spoza sektora spożywczego.
- Przyjrzenie się przez Rządy środkom łagodzącym sytuację pracowników detalicznych, których dotyka tymczasowe bezrobocie z powodu zamknięcia sklepów.
- Rozważenie, jak tylko zaczną obowiązywać ograniczenia dotyczące przebywania w domu, priorytetów umożliwiających stopniowe otwieranie sklepów innych niż spożywcze, z zastrzeżeniem takich samych zapobiegawczych środków zdrowotnych jak w sklepach spożywczych, np. utrzymywaniem odległości między klientami oraz między klientami a personelem, ograniczeniem liczby klientów w sklepie w każdym momencie i zapewnieniem odpowiednich środków ochronnych dla personelu.
- Wspieranie firm w szkoleniu pracowników w czasie, gdy ich sklepy są zamknięte, w celu poprawy ich umiejętności cyfrowych i przyszłego zatrudnienia; w tym celu Komisja powinna dążyć do usprawnienia procesów niezwłocznego uwolnienia funduszy UE z inicjatyw takich jak EFS +, a rządy wesprzeć unijną inicjatywę SURE, a tam, gdzie ich nie ma, pilnie uruchomić programy pracy krótkoterminowej.
- Zaklasyfikowanie pracowników handlu spożywczego detalicznego i hurtowego jako niezbędnych pracowników, którym należy pomóc, jeśli szkoły i placówki opieki nad dziećmi są zamknięte; w regionach przygranicznych władze krajowe muszą pozwolić im swobodnie przekraczać granicę, aby dostać się do pracy.
- Zapewnienie odpowiedniego wsparcia finansowego ze strony państwa pracownikom zmuszonym do zaprzestania pracy z powodu wirusa lub gdy istnieje podejrzenie, że oni lub jedna z osób w rodzinie jest zarażona, a także dla tych, którzy muszą wziąć wolne w celu opieki nad osobą dotkniętą chorobą. Partnerzy społeczni podkreślają potrzebę wspólnej pracy wszystkich stron w celu wspierania słabszych pracowników, w tym osób z wcześniej istniejącymi ograniczeniami, niepełnosprawnych i kobiet w ciąży.
- Pozwolenie, aby samochody ciężarowe, przewożące żywność i inne niezbędne towary, mogły przekraczać granice wewnętrzne UE szybkimi pasami i aby mogły unikać znacznych opóźnień, które miały miejsce na wielu granicach.
- Zagwarantowanie bezpieczeństwa kierowcom ciężarówek poprzez umożliwienie im uniknięcia niepotrzebnego kontaktu i ryzyka choroby na granicach, a także zagwarantowanie, że kierowcy nie będą powstrzymywani przed powrotem do swojego macierzystego państwa członkowskiego po dostarczeniu towarów.
- Współdziałanie z partnerami społecznymi przy opracowywaniu strategii wyjścia z obecnej sytuacji i środków wsparcia w celu uniknięcia znaczącego stałego zamknięcia sklepów, a także uniknięcia ryzyka dla lokalnego zatrudnia i żywotności społeczności wiejskich i centrów miast. Współdziałania, aby wspomóc sektor w powrocie do normalności po ustąpieniu wirusa.
- Uwzględnienie w środkach pomocowych szkolenia i przekwalifikowania pracowników do pracy z najnowszą technologią cyfrową oraz zapewnienie detalistom z MŚP pomocy w odbudowie i ochronie przyszłości ich firm, w tym wsparcia w uzupełnieniu działalności ich sklepów o obecność w Internecie.
Dialog społeczny na wszystkich poziomach może zapewnić solidne ramy dla znalezienia odpowiednich rozwiązań w tych wyjątkowych okolicznościach, a doświadczenie pokazuje, że może przyczynić się do osiągnięcia wysokiego poziomu koniecznego poparcia.
Europa musi działać skutecznie i solidarnie, aby stawić czoła tej sytuacji kryzysowej, chroniąc wszystkich dotkniętych nią obywateli, pracowników i przedsiębiorstwa. Europejscy partnerzy społeczni w sektorze handlu detalicznego i hurtowego są nadal zaangażowani w ochronę pracowników i ich miejsc pracy, dostawców i klientów oraz utrzymanie tej podstawowej działalności gospodarczej podczas kryzysu.
Contact: Neil McMillan – +32 2 737 05 99 – mcmillan@eurocommerce.eu
Theo Morrissey – +32 499 14 56 95 – theo.morrissey@uniglobalunion.org