Warszawa, 26 marca 2020 r.
Sz.P. Alfred Bujara
Przewodniczący Krajowego Sekretariatu
Banków, Handlu i Ubezpieczeń
NSZZ „Solidarność”
Szanowny Panie Przewodniczący,
W odpowiedzi na Pański Apel pragnę zapewnić, że troska o zdrowie i bezpieczeństwo naszych pracowników jest dla firm członkowskich POHID najwyższym priorytetem. Branża podejmuje ogromny wysiłek w zakresie organizacji pracy i utrzymania prawidłowego funkcjonowania sklepów, przy jednoczesnym przeciwdziałaniu negatywnym skutkom zagrożenia epidemiologicznego
Poza zaleceniami Głównego Inspektoratu Sanitarnego firmy wdrażają szereg dodatkowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych, celem zwiększenia ochrony i poczucia bezpieczeństwa pracowników i klientów.
Pragnę zapewnić, że wymienione w Apelu postulaty są na bieżąco realizowane a Pracownicy naszych sieci członkowskich są regularnie informowani o aktualnym ich statusie.
Dokładamy wszelkich starań, aby zarówno Pracownicy, a także Klienci mieli stały dostęp do żelów dezynfekujących ręce. Pracownicy są na bieżąco wyposażani w środki ochrony, a przy kasach montowane są osłony pleksi, zwiększające bezpieczeństwo kasjerów. Odpowiednio aranżuje się przestrzeń wokół kas, wydzielając przestrzeń dla pojedynczych Klientów. W pobliżu kas umieszczane są czytelne oznakowania, wyznaczające bezpieczną odległość klientów od kas oraz odstępy między klientami oczekującymi w kolejce. W sklepach rozmieszczane są plakaty informacyjne z instrukcjami dotyczącymi zachowania zasad bezpieczeństwa. Promowane są zakupy bezgotówkowe i – tam, gdzie to możliwe – zakupy w ramach e-commerce.
W obecnym stanie prawnym nakaz ograniczenia liczby klientów do 50 osób nie obowiązuje placówek handlowych. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii wspomina o limicie 50 osób w kontekście organizowania zgromadzeń w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. – Prawo o zgromadzeniach oraz w trakcie sprawowania kultu religijnego. Sieci ograniczają liczbę osób w sklepie tak, aby klienci mogli utrzymać bezpieczną odległość, dostosowując ilość osób do powierzchni sklepu, jednocześnie dbając o to, aby osoby oczekujące przed sklepem, nie zostały narażone na ryzyko rozprzestrzenia się wirusa.
Firmy skróciły godziny otwarcia sklepów, a decyzje w tym zakresie podejmowane są w zależności od lokalizacji i konieczności utrzymania bezpiecznego ruchu klientów.
Angażujemy pracowników ochrony do wszystkich działań, które tego wymagają. Obecnie nie obserwujemy tak dużej ilości klientów, aby istniała konieczność sterowania ich przepływem. Na bieżąco zwiększamy ilość środków dezynfekujących tak, aby były one dostępne na każdym stanowisku kasowym i bez konieczności wprowadzania dodatkowej przerwy na dezynfekcję rąk.
Liczę na Pańskie zrozumienie dla naszych starań i trudności, jakie musimy pokonywać m.in. w zakresie braku lub limitu dostępnych środków ochrony na rynku, jak również nieprzewidywalnych zapotrzebowań zakupowych polskich konsumentów. Branża realizuje szereg spójnych działań, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Związków Zawodowych.
Z poważaniem,
Renata Juszkiewicz
Prezes POHiD