Zdjęcie: wnp.pl

Pismo do POHiD

Szanowna Pani Prezes

Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 spowodowała, że cały sektor handlu detalicznego znalazł się w niezwykle trudnej sytuacji. Szczególnie dotyka ona pracowników, którzy obsługując każdego dnia setki klientów stanowią grupę szczególnie narażoną na zakażenie. Warunki pracy dodatkowo pogarsza fakt, że w związku z decyzją rządu o zamknięciu szkół, żłobków i przedszkoli znaczna część pracowników została w domu, aby opiekować się dziećmi. W niektórych sklepach absencja z tego powodu przekracza 30 proc. Pozostali pracownicy znajdują się obecnie pod niewyobrażalną presją. Co zrozumiałe, boją się o zdrowie swoje i swoich najbliższych, a na dodatek muszą sprostać znacznie większej niż dotychczas liczbie obowiązków. Od wielu dni otrzymujemy sygnały od pracowników o tym, że sytuacja jest krytyczna. Ludzie są na granicy wytrzymałości fizycznej i psychicznej. Jeśli nie podejmą Państwo wspólnie ze stroną społeczną zdecydowanych działań na rzecz zapewnienia pracownikom bezpieczeństwa i poprawy warunków pracy, już niebawem handel może zostać całkowicie sparaliżowany z powodu braku pracowników.
Wraz z pojawieniem się koronawirusa w naszym kraju, organizacje związkowe NSZZ „Solidarność” działające w poszczególnych sieciach handlowych zaapelowały do zarządów tych sieci o wprowadzenie dodatkowych procedur bezpieczeństwa. Niektórzy pracodawcy wyszli naprzeciw tym apelom jednak nie wszystkie i w niepełnym zakresie. Z kolei część sieci zapowiada publicznie działania, których następnie nie wdraża w swoich sklepach

W związku z powyższym apelujemy o wdrożenie następujących jednolitych procedur chroniących pracowników i klientów w sieciach handlowych:

 Wprowadzenie dla klientów obowiązku dezynfekcji rąk płynem dezynfekcyjnym przed wejściem do sklepu. Takie rozwiązanie funkcjonuje już m.in. w niektórych sieciach marketów budowlanych.  Wyposażenie pracowników w środki ochrony osobistej, przede wszystkim w rękawiczki i maseczki ochronne.  Zamontowanie przy kasach sklepowych przezroczystych ścianek plexi oddzielających kasjera od klienta. To rozwiązanie również funkcjonuje już w części sieci  umieszczenie czytelnego oznakowania przed kasami dotyczącego tzw. stref bezpieczeństwa oraz odstępów między klientami oczekującymi w kolejce

 ograniczenie liczby klientów mogących jednocześnie przebywać w sklepie do 20 osób w przypadku dyskontów i 50 osób w przypadku większych placówek  skrócenie godzin pracy sklepów do godziny 20.00  wprowadzenie dodatkowych płatnych przerw dla pracowników na umycie i dezynfekcję rąk.  Zwiększenie liczby pracowników ochrony.

Oczekujemy odpowiedzi na niniejszy apel najpóźniej do 25 marca br.

Translate »