W podstawowym systemie czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w okresie rozliczeniowym. W zadaniowym systemie czasu pracy zadania pracowników powinny być ustalone w taki sposób, aby pracownicy mogli je wykonać w ramach podstawowego systemu czasu pracy. W równoważnym systemie czasu pracy dopuszczalne jest wydłużenie wymiaru czasu pracy do 12 godzin na dobę, jednak bilansowane w okresie rozliczeniowym do przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy.

Pracownikowi przysługuje w każdej dobie prawo do co najmniej 11-godzinnego nieprzerwanego odpoczynku (minimalny odpoczynek dobowy). W każdym tygodniu pracownik ma prawo do co najmniej 35-godzinnego nieprzerwanego odpoczynku, obejmującego co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku dobowego.

Zasady te obowiązują również w przypadku planowania czasu pracy. Praca powinna być tak zorganizowana i rozplanowana przez przełożonego, aby była wykonywana zgodnie z obowiązującymi normami czasu pracy.

Praca w godzinach nadliczbowych, czyli ponad normę czasu pracy określoną w podstawowym, zadaniowym lub równoważnym systemie czasu pracy, może odbywać się tylko na polecenie przełożonego, potwierdzone odpowiednim wnioskiem. Praca w godzinach nadliczbowych jest dopuszczalna w razie szczególnych potrzeb pracodawcy oraz w innych przypadkach określonych w Kodeksie pracy (np. awaria lub ratowanie życia lub mienia). Zlecenie pracy w godzinach nadliczbowych powinno zostać poprzedzone w szczególności analizą warunków dojazdu pracownika do i z pracy.

Zgodnie z regulaminem pracy pracownik może przebywać na terenie zakładu pracy poza godzinami pracy (tego pracownika) wyłącznie za zgodą przełożonego. Pracownik objęty zadaniowym czasem pracy jest obowiązany organizować swój czas pracy tak, aby mógł wykonywać swoje obowiązki w ramach organizacji pracy w placówkach na obszarze działania jednostki (w godzinach funkcjonowania tej jednostki).

Nadzór nad przestrzeganiem postanowień regulaminu pracy wykonują kierownicy jednostek organizacyjnych i dyrektorzy w pionach funkcjonalnych.

W razie naruszenia przepisów dotyczących czasu pracy przełożeni mogą zostać ukarani przez Państwową Inspekcję Pracy mandatem karnym, zaś pracodawca może wyciągnąć konsekwencje służbowe wobec osób naruszających przepisy w tym zakresie, łącznie z rozwiązaniem umowy o pracę.

Share This