Przejdź do treści Wyszukiwarka

Powstała Europejska Rada Zakładowa Stellantis

  • czwartek, 19 Września 2024
  • ERZ wyróżnione
  • Autor: Admin


„Nareszcie to mamy” – mogą powiedzieć przedstawiciele pracowników koncernu Stellantis, którzy zakończyli proces unifikacji trzech odrębnych europejskich rad zakładowych i negocjowania z centralnym kierownictwem przedsiębiorstwa porozumienia powołującego do życia europejską radę zakładową Stellantis.

Stellantis N.V. powstała w 2021 roku z połączenia francuskiej Groupe PSA (w której skład wchodził m. in. Opel-Vauxhall) i włosko-amerykańskiego koncernu motoryzacyjnego Fiat Chrysler Automobiles. Tym samym został utworzony czwarty co do wielkości podmiot w globalnej branży automotive, a sama fuzja implikowała potrzebę dostosowania zasad prowadzenia dialogu społecznego w przedsiębiorstwie do nowej struktury organizacyjnej. W miejsce dotychczas działających europejskich rad zakładowych należało powołać jedną ERZ reprezentującą europejskich pracowników Stellantis.

„Zakończyliśmy trzyletni maraton negocjacyjny – mówi Wanda Stróżyk, przewodnicząca MOZ NSZZ „Solidarność” w FCA Poland i delegatka do kończącej funkcjonowanie Fiat Chrysler Automobiles European Works Council – Było to gigantyczne wyzwanie, ale ostatecznie osiągnęliśmy konsensus zarówno co do zasad na mocy których powoływani będą reprezentanci pracowników z poszczególnych krajów, jak i tekstu samego porozumienia, opisującego zasady współpracy z pracodawcą. Chcę wierzyć, że wynegocjowaliśmy co najmniej dobre porozumienie, które umożliwi pracodawcy w sposób realny prowadzić proces informowania i konsultowania pracowników. Zgodnie z miejscem rejestracji Stellantis N.V., europejska rada zakładowa została powołana na prawie holenderskim. Ustalono, że do 15 grudnia br. zostanie przeprowadzony proces wyboru delegatów do nowopowstałej ERZ, natomiast pierwsze posiedzenie rady planowane jest na styczeń przyszłego roku. Na tym spotkaniu wybrane zostanie 12-osobowe prezydium i przewodniczący rady. Przyjęliśmy zasadę, że każdy kraj, w którym działa Stellantis, ma prawo do minimum jednego miejsca w Prezydium, dlatego takie miejsce przypada również polskiej reprezentacji, natomiast ogólna liczba delegatów z Polski to dwie osoby. Warto również podkreślić, że pomimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, zarówno centralne kierownictwo koncernu jak i my, strona pracownicza, zgodziliśmy się na udział w pracach ERZ naszych brytyjskich kolegów.”

W Polsce zakresem działania nowej ERZ objętych będzie prawie 7 tys. pracowników z kilkunastu zakładów koncernu zlokalizowanych w naszym kraju. Natomiast patrząc z nieco szerszej perspektywy, mając świadomość kondycji branży automotive w Europie i na świecie, wzmocnienie możliwości prowadzenia dialogu społecznego w Stellantis może być dobrym prognostykiem, potencjalnie łagodzącym napięcia pomiędzy stroną pracodawcy i stroną pracobiorców, które zapewne będą miały miejsce.

pp