Maciej Kłosiński, przewodniczący Krajowej Sekcji Pracowników Transportu Lotniczego i Obsługi Lotniskowej NSZZ „Solidarność” / fot. Marcin Żegliński
– Silne związki zawodowe w branży lotniczej w Polsce są kluczem do wynegocjowania uczciwych układów zbiorowych pracy – mówił Maciej Kłosiński, przewodniczący Krajowej Sekcji Pracowników Transportu Lotniczego i Obsługi Lotniskowej NSZZ „Solidarność”, w rozmowie dla Europejskiej Federacji Pracowników Transportu (ETF). Federacja przykłada obecnie dużą wagę do rozwijania układów zbiorowych pracy.
Maciej Kłosiński, przewodniczący Krajowej Sekcji Pracowników Transportu Lotniczego i Obsługi Lotniskowej NSZZ „Solidarność” Ponadzakładowe układy zbiorowe pracy w branży lotniczej – Maciej Kłosiński dla ETF
– Sektorowy układ zbiorowy pracy ma potencjał do stworzenia spójnego systemu kształtowania warunków pracy, który byłby podstawą do ustalenia konkretnych standardów zatrudnienia w transporcie lotniczym. Jednocześnie ważna jest dobra wola, dialog i współpraca między partnerami społecznymi, pracodawcami, administracją rządową i instytucjami. I na tym chcemy się wkrótce skupić – mówił Kłosiński w wypowiedzi dla ETF, która przedstawiła opinie wielu ekspertów i działaczy społecznych związanych z sektorem lotniczym w Europie.
– W Polsce istnieją pewne obawy, ponieważ większość układów zbiorowych pracy obejmujących pracowników transportu lotniczego została rozwiązana lub nie została w ogóle zawarta w ostatnich latach. Tym samym Krajowa Sekcja Pracowników Transportu Lotniczego i Pracowników Portów Lotniczych NSZZ „Solidarność” wkłada wiele wysiłku we wspieranie członków związku i budowaniu najsilniejszego związku zawodowego w branży – kontynuuje przewodniczący Sekcji.
Zdaniem Macieja Kłosińskiego najlepszym rozwiązaniem dla branży jest zawarcie ponadzakładowego układu zbiorowego pracy, który mógłby objąć pracowników i docelowo uregulować różne formy zatrudnienia w ramach sektora lotniczego.
Europejska Federacja Pracowników Transportu
ETF jest ogólnoeuropejską organizacją związkową zrzeszającą transportowe związki zawodowego w całej Unii Europejskie, a także wśród Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz w krajach Europy Wschodniej.
Obecnie zrzesza ponad 5 milionów związkowców z ponad 200 organizacji związkowych z 38 krajów.
- W niedawnym artykule „Jak układy zbiorowe pracy stają się rzeczywistością” obok Macieja Kłosińskiego wypowiedzieli się także m.in.:
- Enrique Carmona, członek Komitetu CAS ETF i przywódca związkowy reprezentujący hiszpański związek CCOO,
- Mircea Constantin, szef przedstawicielstwa FPU Rumunia,
- Walter van der Vlies, prezes sekcji obsługi naziemnej KLM w FNV,
- Steve Jary, krajowy sekretarz ds. lotnictwa, obrony i bezpieczeństwa w firmie Prospect.
źródło: https://www.etf-europe.org