Przejdź do treści Wyszukiwarka

Oświatowa „S”: Rozporządzenie płacowe oraz nauczycielskie emerytury stażowe!

  • czwartek, 02 Lutego 2023
  • Branże
  • Autor: Admin


1 lutego br. przedstawiciele Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” uczestniczyli w spotkaniu Ministerstwa Edukacji i Nauki ze stroną związkową, podczas którego omówiono trzy tematy: propozycje zmiany rozporządzenia w sprawie oceny pracy nauczyciela; projekt „rozporządzenia płacowego” oraz nauczycielskie emerytury stażowe.
Pierwszym dyskutowanym tematem była propozycja zmiany rozporządzenia w sprawie oceny pracy nauczyciela. MEiN poinformowało o wprowadzeniu zmian, które umożliwią ocenianemu nauczycielowi wgląd do pisemnych opinii na temat jego pracy, złożonych w toku oceniania.
Zdaniem oświatowej Solidarności, Ministerstwo wprowadziło w błąd stronę związkową przesyłając wcześniej do opiniowania projekt zmian ww. rozporządzenia, w którym usunięto zapisy dotyczące stosowania skali punktowej i procentowej do oceny wymagań określonych za pomocą poszczególnych kryteriów.
– Podczas spotkania poinformowano nas, że przesłany projekt ma tylko charakter roboczy, a MEiN stoi na stanowisku konieczności zachowania obowiązujących zapisów w tym zakresie, gdyż zapewniać one będą porównywalność oceny dokonywanej przez różnych dyrektorów we wszystkich placówkach oświatowych. KSOiW postuluje wprowadzenie takich zmian w omawianym rozporządzeniu, które zminimalizują subiektywizm dyrektora podczas dokonywania oceny pracy nauczyciela – napisano w komunikacie Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”.
Kolejnym tematem był projekt tzw. rozporządzenia płacowego, w czasie którego omówiono szczegółową strukturę płac nauczycieli oraz projektowane podwyżki minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego, które od 1 stycznia 2023 roku mają wynosić dla nauczycieli z tytułem magistra i przygotowaniem pedagogicznym: 3690 zł dla nauczyciela początkującego, 3890 zł dla nauczyciela mianowanego i 4550 zł dla nauczyciela dyplomowanego.
– Przedstawiciele KSOiW po raz kolejny negatywnie ocenili żenująco niski poziom wynagrodzenia nauczycieli, nieprzystający do dzisiejszych kosztów życia oraz nieadekwatny w stosunku do ogromu wymagań stawianych nauczycielom i realizowanych przez nich zadań. Przewodniczący R. Proksa przypomniał o wieloletnim postulacie Sekcji dotyczącym konieczności zmian w systemie finansowania oświaty i wynagradzania nauczycieli tak, aby ich płaca była powiązana z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce. Zapewniłoby to automatyzm waloryzacji nauczycielskich wynagrodzeń, które nie byłyby zależne od woli polityków i mogłyby rosnąć proporcjonalnie do rozwoju gospodarczego kraju – wskazali związkowcy.
Nauczycielskie emerytury stażowe
Rzecznik prasowy KSOiW NSZZ „Solidarność” Monika Ćwiklińska poinformowała, że w zakresie możliwości powrotu wcześniejszych emerytur nauczycieli mających 30-letni staż pracy (25-letni w przypadku pracujących w szkolnictwie specjalnym oraz 20-letni okres pracy w szkole), zapowiadanej przez Ministra Edukacji i Nauki w wypowiedziach medialnych, strona rządowa nie przedstawiła żadnych konkretnych projektów rozwiązań, a jedynie poddała pod dyskusję listę zagadnień.
Znalazły się na niej takie tematy jak: grupy (roczniki) nauczycieli uprawnionych do nauczycielskiej emerytury, kwestia zachowania prawa do nauczycielskiej emerytury stażowej w przypadku podjęcia pracy w jednostkach systemu oświaty, termin wejścia w życie przepisów uprawniających do nauczycielskiej emerytury stażowej i okres obowiązywania, zasady naliczania świadczenia emerytalnego dla nauczyciela chcącego skorzystać z nauczycielskiej emerytury stażowej, zasadność dalszego funkcjonowania instytucji nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych w przypadku powrotu do nauczycielskiej emerytury stażowej.
KSOiW wyraziła stanowisko, że możliwość przechodzenia na wcześniejszą emeryturę stażową powinna objąć ogół nauczycieli na stałe od 1 września 2023 roku, a po przejściu na wcześniejszą emeryturę nauczyciel powinien mieć możliwość podejmowania pracy w oświacie. Minister D. Piątkowski zapowiedział, że podczas kolejnego spotkania, które odbędzie się w marcu, przedstawi wykaz dokumentów obowiązkowych do wypełnienia czy opracowywania przez nauczyciela i dyrektora, o co od blisko 3 lat zabiega KSOiW. Będzie wówczas możliwość ponownego przedyskutowania sposobu określania poziomu spełniania wymagań ocenianego nauczyciela.
– Przedstawiciele KSOiW uczestniczący w posiedzeniu negatywnie oceniają poziom przygotowania Ministerstwa do debaty ze stroną związkową. Spotkania w ramach Zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty mają czysto formalny charakter, niczego nowego nie wnoszą i nie dają możliwości wspólnego wypracowywania tak koniecznych zmian w polskiej edukacji – podsumowano w komunikacie oświatowej „S”.

źródło: solidarnosc.org.pl/oswiata