Przewodniczący Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” Piotr Duda objął tę nagrodę honorowym patronatem. Grażyna Langowska (1946–2009) była nauczycielką, działaczką NSZZ „Solidarność”, represjonowaną przez władze komunistyczne.
We wtorek, 14 czerwca 2022 r. , w siedzibie Stowarzyszenia „Wspólnota Polska” przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie odbyła się uroczysta gala wręczenia nagrody nauczycielom i wychowawcom, której celem jest docenienie pracy nauczycieli wychowujących kolejne pokolenie młodzieży w duchu patriotycznym.
Nagroda została ustanowiona w 2021 r. przez trzy podmioty: Instytut Pamięci Narodowej, Instytut Dziedzictwa Myśli Narodowej im. R. Dmowskiego i I. J. Paderewskiego oraz Stowarzyszenie „Wspólnota Polska”.
Nagroda jest przyznawana w trzech kategoriach: 1) dla nauczyciela, wychowawcy, działającego w epoce „Solidarności” – fundator: Instytut Dziedzictwa Myśli Narodowej, 2) dla nauczyciela szkoły polonijnej – fundator: Stowarzyszenie ,,Wspólnota Polska”, 3) dla nauczyciela, wychowawcy, instruktora, opiekuna za krzewienie postawy patriotycznej w młodym pokoleniu – fundator: Instytut Pamięci Narodowej.
Nagrodę ufundowaną przez Instytut Pamięci Narodowej wręczył laureatce – Małgorzacie Rogal-Dropińskiej prezes Instytutu Pamięci Narodowej dr Karol Nawrocki.
Małgorzata Rogal-Dropińska, historyk, nauczyciel i zastępca dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Dopiewie w okresie ostatnich 20 lat angażowała się w wiele przedsięwzięć wpisujących się we wzorowe upowszechnianie historii oraz krzewienie i popularyzowanie patriotycznej postawy wśród młodzieży szkolnej. Lista szczegółowych inicjatyw uzasadniających przyznanie nagrody jest imponująca. Oto najważniejsze z nich:
1. Liczne akcje szkolne ukierunkowane na modelowanie wzorca osobowego (warsztaty, konkursy, przedstawienia, upamiętnianie, gry terenowe).
2. Przedsięwzięcia ukierunkowane na budowanie postaw patriotycznych (inscenizacje, upamiętnienia, obchody świąt i rocznic, tworzenie gazetek szkolnych, audycji radiowych, rajdy, młodzieżowe sesje naukowe, spotkania z regionalistami, wywiady ze świadkami historii).
3. Działania na rzecz poznawania i poszerzania wiedzy o Wielkopolsce (współorganizacja obchodów Narodowego Święta Niepodległości na terenie gminy, uczestnictwo w obchodach rocznicy Powstania Wielkopolskiego – tworzenie żywej flagi, koordynacja projektu historycznego „Mieszkańcy Gminy Dopiewo w XX wieku”, współautorstwo publikacji pt. Pamięć i przeszłość… Gmina Dopiewo w okresie XX wojny światowej, red. Eligiusz Tomkowiak, przygotowanie folderu o miejscach pamięci, przygotowanie kalendarza zawierającego fotografie miejsc pamięci gminy. Organizacja: spotkań z cyklu „Powrót do Przeszłości”, „Wielkopolskiego Rajdu Integracyjnego Sprawni Inaczej – Bez Barier i Granic”, oraz młodzieżowej sesji naukowej „Więźniowie obozów koncentracyjnych – mieszkańcy Dopiewa” czy warsztatów w Wielkopolskim Muzeum Wojskowym w Poznaniu i publikacji albumu: Podróż w czasie – Dopiewo.
4. Koordynatorka lokalnych obchodów 1050-lecia chrztu Polski (inscenizacja pt. „Co Polska zawdzięcza chrześcijaństwu” oraz I rajdu integracyjnego „Początki Polski”. Organizatorka konkursów historycznych dla uczniów gimnazjów gminy Dopiewo: „Polska pierwszych Piastów” oraz „Polska następnych Jagiellonów”. Koordynatorka projektu „20 lat wspólnie” (kampania edukacyjna Ministerstwa Edukacji Narodowej).
Małgorzata Rogal-Dropińska współpracuje również z Oddziałowym Biurem Edukacji Narodowej IPN w Poznaniu w ramach projektu „Tajemnice lasów Palędzko-Zakrzewskich”. Przedmiotem działań Małgorzaty Rogal-Dropińskiej jest również historia lokalnego „Sokoła”, który prężnie działał na terenie gminy Dopiewo w latach 1909–1939. Pani Małgorzata jest nauczycielką „z pasją”, w pełni zaangażowaną w realizowane projekty patriotyczne i kształtowanie postaw młodzieży. Jest także wyróżniającą się postacią w środowisku nauczycieli w Wielkopolsce.
kk