Pierwszego października
Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność” przyjęła
uchwałę w sprawie złożenia do Trybunału
Konstytucyjnego wniosku o zbadanie zgodności
art. 150 § 3 pkt 2 Kodeksu pracy z art. 1, 2
ust. 1 i 4 Konwencji Międzynarodowej Organizacji
Pracy Nr 135 dotyczącej ochrony przedstawicieli
pracowników w przedsiębiorstwach i przyznania im
ułatwień (Dz. U. z 1977 r. Nr 39, poz. 178).
Lipcowa nowelizacja Kodeksu
pracy wprowadziła szereg zmian przepisów
regulujących kwestie czasu pracy, wśród których
znalazła się możliwość wydłużenia do 12 miesięcy
okresu rozliczeniowego czasu pracy w każdym
systemie czasu pracy oraz tzw. ruchomy czas
pracy przewidujący różne godziny rozpoczynania
pracy lub przedział czasu w którym pracownik
decyduje o godzinie rozpoczęcia pracy.
Przedłużanie okresu rozliczeniowego czasu pracy
do 12 miesięcy oraz tzw. ruchomy czas pracy
wprowadzane są poprzez odpowiednie zapisy w
układzie zbiorowym pracy lub w porozumieniu z
zakładowymi organizacjami związkowymi. Natomiast
kwestionowany przez Związek art. 150 § 3 pkt 2
k.p. u pracodawców, u których nie działają
związki zawodowe powierza przedstawicielom
pracowników wyłonionym w trybie przyjętym u
danego pracodawcy kompetencję do zawierania
porozumień o wydłużeniu do 12 miesięcy okresu
rozliczeniowego czasu pracy oraz o wprowadzeniu
tzw. ruchomych rozkładów czasu pracy nie
określając ani trybu, w jakim nastąpić powinno
wyłonienie takiej reprezentacji ani przyznania
przedstawicielom pracowników ochrony i ułatwień
przewidzianych w art. 1 i 2 ust. 1 konwencji MOP
nr 135. Art. 1 Konwencji wymaga aby
przedstawiciele pracowników korzystali ze
skutecznej ochrony przeciwko wszelki aktom
krzywdzącym, włącznie ze zwolnieniem, podjętym
ze względu na ich charakter lub ich charakter
lub działalność jako przedstawicieli
pracowników, jeżeli działają zgodnie z
obowiązującym ustawodawstwem, układami
zbiorowymi pracy lub innymi wspólnie
uzgodnionymi porozumieniami.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 tej
konwencji w przedsiębiorstwie powinny zostać
przyznane przedstawicielom pracowników takie
ułatwienia, które umożliwią im szybkie i
skuteczne wykonywanie ich funkcji. Ochrona
reprezentantów załogi przed rozwiązaniem
stosunku pracy stanowi najważniejszą gwarancję
ich niezależności od pracodawcy a jej brak w
obowiązujących przepisach przyznających
kompetencje stanowiące przedstawicielom
pracowników wyłonionym w trybie przyjętym u
danego pracodawcy uniemożliwia podejmowanie
przez przedstawicieli pracowników skutecznych
działań i nie odpowiada zasadom, które
przewidują normy międzynarodowe. W tych
warunkach zarzut naruszenia art. 1, art. 2 ust.
1 i art. 4 konwencji Nr 135 Międzynarodowej
Organizacji Pracy dotyczącej ochrony
przedstawicieli pracowników w przedsiębiorstwach
i przyznania im ułatwień jest w pełni
uzasadniony.
Na zdjęciu: Ewa Kędzior z
Działu Prawnego KK relacjonuje wniosek do TK
ek, ml