Gra składa
się ze 132 kart. Na każdej znajduje się 12
różnych symboli dotyczących najnowszej
historii Polski. Jeżeli weźmiemy dowolne
dwie karty i się im przyjrzymy, okaże się,
że mają wspólny symbol.
132 karty 133
symbole i zawsze tylko jeden wspólny znak na
dwóch
kartach.
„Zastosowany w grze wzór matematyczny nie
został jeszcze nigdy użyty w grze karcianej.
Projektując »ZanjZnak« inspirowałem się
znakomitą grą »Dobble«, tam jednak kart jest
tylko 55 a symboli prawie trzy razy mniej. W
grze »ZnajZnak« niezbędny był też mechanizm
umożliwiający zapamiętywanie nazw symboli,
to bardzo istotne przy grze edukacyjnej” -
podkreśla Karol Madaj – autor gry, pracownik
Biura Edukacji Publicznej IPN.
„Dla mnie jako
dla grafika przelanie takiego wzoru
matematycznego na papier było nie lada wyzwaniem
– wspomina Tomasz Ginter, autor projektu
graficznego – wraz z autorem spędziliśmy wiele
godzin na mozolnym układaniu symboli i
sprawdzaniu czy na pewno zawsze jest tylko jeden
wspólny symbol na dwóch kartach. Wiedzieliśmy,
że teoretycznie wszystko powinno się zgadzać,
ale w praktyce nie było to wcale takie łatwe”.
Zasady gry można wytłumaczyć w pół minuty.
Gracze mają za zadanie jak najszybciej znaleźć
wspólny symbol na dwóch leżących na stole
kartach i podać jego nazwę. Jeżeli graczowi się
to uda, kartę musi zabrać przeciwnik. Jeżeli
gracz nie zna nazwy symbolu, to może ją
przeczytać, a na stół wykłada nowa kartę i gra
toczy się dalej. Wygrywa ten, kto pierwszy
pozbędzie się wszystkich pięciu kart.
Gra „ZnajZnak” to nie tylko wciągająca gra, ale
także bogaty materiał dydaktyczny – historia XX
wieku w obrazach. Na kartach pojawiają się 133
symbole dotyczące najnowszej historii Polski. Do
gry dołączone są
karty
pomocnicze, na których każdy z symboli został
szczegółowo opisany. Opisy symboli, sporządzone
przez kilkunastu specjalistów z Biura Edukacji
Publicznej IPN, będą nauczycielowi pomocne przy
omawianiu tematów dotyczących historii Polski w
latach 1918 – 1989. Na
kartach
pomocniczych znajdują się także symbole w dużym
formacie, dzięki którym nauczyciel może łatwo
przeprowadzić drużynowy quiz sprawdzający świeżo
zdobytą wiedzę. Gra jest niejako dydaktycznym
rozwinięciem książki „Od Niepodległości o
Niepodległości”. Kolory oznaczeń
chronologicznych na kartach odpowiadają tym
użytym w książce.
„Chcemy ułatwić pracę nauczycielom, którzy
często zwracają uwagę na brak czasu na
samodzielne poszukiwanie materiałów do lekcji.
Dołączony do gry materiał edukacyjny pozwala na
szybkie dostosowanie gry do tematu lekcji.
Lekcji nie tylko historii, ale także WOSu,
języka polskiego czy religii” – mówi dr Andrzej
Zawistowski.
Na kartach do gry „ZnajZnak” pojawiają się nie
tylko najważniejsze godła i odznaczenia takie
jak: oba godła II RP czy order Virtuti Militari.
Na obrazkach znalazły się także kluczowe dla
naszej
historii
daty. Dzięki nim uczniowie nauczą się rozróżniać
22 VI 1944 od 1 VIII 1944. Do gry trafiło
kilkanaście symbolicznych postaci, np.: Józef
Piłsudski, Janusz Korczak, ks. Jerzy Popiełuszko
czy Anna Walentynowicz. Wśród symboli znaleźć
można charakterystyczne pomniki, symboliczne
zdjęcia czy historyczne graffiti, takie jak
malowana czarną farbą „Polska Walcząca” czy
krasnal Pomarańczowej Alternatywy. Pokazując
nasyconą symbolami historię Polski nie sposób
było wykluczyć także symbole negatywne, np.
flaga III Rzeszy czy godło Związku Sowieckiego.
„Zestawienie symboli pozytywnych z negatywnymi
może budzić sprzeciw, jest ono jednak celowe.
Przecież w materiałach fotograficznych czy
filmowych młody człowiek często z takimi
zestawieniami się spotyka. Chcemy by uczeń
potrafił w gąszczu otaczających go znaków
odróżnić i scharakteryzować te, które
reprezentują wrogie ideologie.” - mówi dr
Andrzej
Zawistowski.
Autor: IPN (lca.pl)
|