Premier
Rządu Rzeczpospolitej Polskiej
Pan Donald Tusk
Marszałek Sejmu
Rzeczpospolitej Polskiej
Szanowni Panowie !
Międzynarodowy kryzys finansowy - jak Państwo
wiecie - silnie oddziałuje również na
ogólny europejski przemysł motoryzacyjny. Także i
nasz zakład Volkswagen Motor Polska jest tym
dotknięty podobnie jak i nasi dostawcy. Stąd też,
obawiamy się długoterminowych oraz dramatycznych
skutków związanych z naszym zatrudnieniem.
Organizacja Zakładowa NSZZ „Solidarność”, stoi na
stanowisku, że prawie 250 tys. ludzi zatrudnionych w
branży motoryzacyjnej w Polsce (w większości dzięki
obcym Koncernom) potrzebuje również wsparcia jak
nasi koledzy i koleżanki w Europie Zachodniej.
Niektóre europejskie rządy, np. Rząd Niemiec,
próbuje przeciwdziałać skutkom kryzysu, które
dotknęły producentów samochodowych za pomocą bodźców
koniunkturalnych, takich jak premia za złomowanie
starych samochodów czy premia z tytułu ochrony
środowiska.
Przykład Niemiec: Stabilizacja koniunktury –
premia z tytułu ochrony środowiska polegająca na
wycofaniu starych samochodów osobowych
Ilość samochodów osobowych w Niemczech na dzień 1
stycznia 2008 wynosiła 41,2 mln, z czego 11 mln.
aut ma ponad 10 lat. Te pojazdy spełniają z reguły
co najwyżej normę emisji spalin EU 2 i stanowią w
związku z tym duże obciążenie dla środowiska.
Z tego względu związek zawodowy IG Metall (z
którym ściśle współpracujemy) zaproponował, żeby
każdy prywatny właściciel pojazdu starszego niż 10
lat, otrzymał dopłatę od Państwa w wysokości 3.000
Euro za okazaniem certyfikatu złomowania. Jest to
wkład w zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska.
Certyfikat złomowania ma być gwarancją, że samochody
te nie będą eksportowane.
Konkretnie zrealizowano:
Rząd Niemiec w trybie pilnym rozważył to żądanie w
ramach pakietu koniunkturalnego II i ustalił
bonus za złomowanie w wysokości 2.500 Euro w
odniesieniu do aut starszych niż 9 lat. W sumie
rząd zaplanował na ten cel 1,5 mld euro. Dzięki tej
sumie można będzie wypłacić do 600. 000 premii.
Eksperci liczą, że ta premia spowoduje w tym roku
zakup 300.000 nowych samochodów.
Jak wynika z najnowszych danych dot. sprzedaży aut w
Niemczech zabieg ten okazał się bardzo skuteczny.
Ponieważ przemysł motoryzacyjny również w naszym
kraju zalicza się do kluczowych gałęzi przemysłu i
wywiera ogromny wpływ na rozwój gospodarki, zwracamy
się do Państwa z prośbą o sprawdzenie czy podobne
inicjatywy byłyby możliwe także u nas? Uważamy, że
stabilizacja przemysłu motoryzacyjnego dokonana tym
sposobem będzie miała pozytywne oddziaływanie na
ogólny rozwój gospodarczy w naszym kraju. Liczymy
na podjęcie szybkich i zdecydowanych działań w celu
ochrony naszych miejsc pracy oraz skorzystanie z
przedstawionych skutecznych przykładów.
Z
wyrazami szacunku
Za
Organizację Zakładową
NSZZ „Solidarność” w Volkswagen Motor Polska
przewodniczący Dariusz Dąbrowski