Ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy


Z dniem 1 lipca 2007r wchodzi w życie „nowa” ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. z dnia 21 maja 2007 r. Nr 89- poz. 589), która wprowadza szereg nowych zadań i uprawnień Państwowej Inspekcji Pracy oraz zmian w innych ustawach. Do najistotniejszych zmian należy przejęcie przez PIP zadań „legalności zatrudnienia”, znaczny wzrost kar za wykroczenia przeciwko prawom pracowniczym oraz objęcie przez PIP nadzorem i kontrolą w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy innych podmiotów niż pracodawcy (zleceniobiorcy, osoby samozatrudnione).

            W odróżnieniu od dotychczasowych uregulowań, „nowa” ustawa zawiera następujące regulacje:

Nowe zadania:

 

1.      Nadzór i kontrola zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy osobom fizycznym wykonującym pracę na innej podstawie niż stosunek pracy oraz osobom wykonującym na własny rachunek działalność gospodarczą w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę lub przedsiębiorcę, niebędącego pracodawcą, na rzecz którego taka praca jest świadczona (art. 10 ust. 2 pkt. 1)

 

2.      Kontrola legalności zatrudnienia , innej pracy zarobkowej, wykonywania działalności oraz kontrola przestrzegania obowiązku:

a)   informowania powiatowych urzędów pracy o zatrudnieniu bezrobotnego lub powierzeniu mu wykonywania innej pracy zarobkowej,

b)   informowania powiatowych urzędów pracy przez bezrobotnych o podjęciu zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności,

c)   opłacania składek na Fundusz Pracy,

d)   dokonania wpisu do rejestru agencji zatrudnienia działalności, której prowadzenie jest uzależnione od uzyskania wpisu do tego rejestru,

e)   prowadzenia agencji zatrudnienia zgodnie z warunkami określonymi w przepisach o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

 

3.      Kontrola legalności zatrudnienia, innej pracy zarobkowej oraz wykonywania pracy przez cudzoziemców

Nowe rodzaje nakazów( art. 11pkt 3 i 6)

1.   nakaz ustalenia w określonym terminie, okoliczności i przyczyn wypadku.

2.   nakaz wstrzymania eksploatacji maszyn i urządzeń.

 

Nakazy płacowe podlegają natychmiastowemu wykonaniu (art. 11 pkt.7)

Sprawdzanie tożsamości (art. 23 ust. 1 pkt. 9)

Obecnie inspektor pracy ma prawo sprawdzania tożsamości osób, które na terenie zakładu wykonują pracę. Natomiast od 1 lipca br. będzie również możliwość sprawdzenia tożsamości każdej osoby przebywającej na terenie zakładu – nawet jeśli nie wykonuje ona żadnej pracy.

 

Instytucja „świadka incognito” (art. 23 ust. 2)

 

Wprowadzona została instytucja „Świadka incognito” tj. świadka, którego dane osobowe będzie znał wyłącznie inspektor pracy. Będzie można wydawać postanowienia o zachowaniu w tajemnicy okoliczności umożliwiających ujawnienie tożsamości przesłuchiwanego pracownika lub innej osoby wykonującej pracę.

 

Kontrola w miejscu przechowywania dokumentacji (art. 26)

 

Możliwe będzie prowadzenie kontroli nie tylko w siedzibie pracodawcy lub innych miejscach wykonywania jego zadań – ale także w miejscu przechowywania dokumentów finansowych i księgowych( biura rachunkowe)

 

Dostęp Państwowej Inspekcji Pracy do baz danych (art. 14) w:

 

-         Krajowej Ewidencji Podatników

-         Krajowym rejestrze podmiotów gospodarczych (REGON)

-         ZUS

-    PESEL (powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności)

Sankcje za naruszenie przepisów

 

Naruszenia

Obecnie

Od 1 lipca 2007 r.

Wykroczenia przeciwko prawom pracowników

(postępowanie mandatowe)

-1000 zł najwyższy mandat nałożony przez IP

IP nałoży mandat jak obok oraz:

- 2.000 zł w sprawach gdzie inspekcja pracy jest oskarżycielem publicznym

-5.000 zł na ukaranego przynajmniej dwa razy za to samo wykroczenie w ciągu dwóch lat

 

Art. 281-282 k.p –kara grzywny :

-          1000 zł do 2000 zł

       ( 5000zł recydywa)

Wykroczenia  rozpatrywane przez sądy grodzkie

Sąd grodzki wymierza grzywny do 5.000 zł

Sąd grodzki wymierza grzywny do 30.000 zł

Wykroczenia  z art. 119-123 ustawy z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy

 

Sąd grodzki – wymierza

grzywny od 3.000 zł

Inspektor pracy występuje  z wnioskiem  o ukaranie do sądu grodzkiego (art.37 ustawy o PIP)

Sąd grodzki wymierza

Grzywny od 3.000 zł

 Niewykonanie wyroku nakazującego wypłatę wynagrodzenia lub innych świadczeń

 

Wykroczenie zagrożone grzywną do 5.000 zł

Będzie przestępstwem (art. 218§ 3 k.k.) zagrożonym grzywną, ograniczeniem wolności lub pozbawieniem wolności do trzech lat

 

Przestępstwa przeciwko pracobiorcom z art. 218 –221 i 225§2 k.k.

Inspektor pracy nie ma statusu pokrzywdzonego

(wyjątek art. 225§ 2 k.k.)

Może jedynie w sprawach o przestępstwa przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową złożyć zażalenie na bezczynność prokuratury oraz zaskarżyć postanowienie prokuratora o odmowie wszczęcia postępowania

 

Inspektor pracy  będzie miał  uprawnienia  pokrzywdzonego przez co będzie mógł zaskarżyć każdą decyzję prokuratora, a po wyczerpaniu określonej procedury, sam zyska prawo wniesienia do sądu aktu oskarżenia przeciwko pracodawcy

Naprawienie szkody, nawiązka

(art. 46 Kodeksu karnego)

Brak takiej regulacji w przypadku

przestępstw przeciwko prawom osób wykonujących

Pracę zarobkową

Wprowadzenie możliwości orzeczenia przez sąd obowiązku naprawienia wyrządzonej szkody w przypadku skazania za przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową

(art. 46§ 1 k.k.)

 

Zmiany w ustawie  z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (art. 121 § 2-4 oraz art. 126) – od 1 lipca 2007 r.

 

Rodzaj zmiany

obecnie

od 1 lipca 2007 r.

Górna granica grzywny za niewykonanie nakazu inspektora pracy

5.000 zł       lub

25.000 złx)

10.000 zł lub

50.000 zł x)

Maksymalna łączna wysokość grzywien nakładanych wielokrotnie za niewykonanie nakazu inspektora

10.000 zł lub

100.000 złx)

50.000 zł lub

200.000 złx)

x) gdy pracodawca jest osobą prawną lub jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej

Zamiany  w Kodeksie pracy (od 1 lipca 2007 r.)

Art. 91 § 4 porozumienie o zawieszeniu stosowania przepisów prawa pracy przekazuje pracodawca  właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy

Art. 1517 § 6  na pisemny wniosek pracownika pracującego w nocy, pracodawca informuje właściwego okręgowego inspektora pracy

Art. 209 § 1  zawiadomienie o rozpoczęciu działalności – też właściwy OIP

            § 4  właściwy okręgowy inspektor pracy może zobowiązać pracodawcę prowadzącego działalność  powodującą szczególne zagrożenie  dla zdrowia i życia pracowników do okresowej aktualizacji  informacji

Art. 234 § 2 informowanie o wypadku – j.w. (OIP)

Art. 235 § 1 informowanie o  przypadkach rozpoznanej choroby zawodowej lub podejrzeniu o taką chorobę – j.w. (OIP)

 

Art.281 – dodano do katalogu wykroczeń

pkt 7)” pozostawia dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników w warunkach grożących uszkodzeniem lub zniszczeniem”

Sankcja karna – grzywna od 1000 do 30.000 zł

Art. 282§ 1

Sankcja karna – grzywna od 1000 do 30.000 zł

Art. 283 § 1 i 2

Sankcja karna – grzywna od 1000 do 30.000 zł

§ 2 dodano pkt 9 (nowe wykroczenie)bez zezwolenia właściwego inspektora pracy dopuszcza do wykonywania pracy lub innych zajęć zarobkowych przez dziecko do ukończenia przez nie 16.roku życia”

Art. 304 (osoby wykonujące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy)

§ 1 dodano obowiązek zapewnienia przez pracodawcę bezpiecznych i higienicznych warunków pracy także osobom prowadzącym w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę na własny rachunek działalność gospodarczą (samozatrudnienie)

§ 3  dodano osoby prowadzące działalność gospodarczą na własny rachunek

Art. 3041 (obowiązki osób fizycznych z zakresu bhp) – dodano  samozatrudnienie

 

 

Zmiany w ustawie  z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz.U. Nr 166, poz. 1608 ze zm.)

 

Obecnie agencja pracy tymczasowej ustala z pracodawcą użytkownikiem jakiego rodzaju obowiązki z zakresu bhp przejmuje na siebie, a jakie pozostawia pracodawcy użytkownikowi. Od 1 lipca 2007 r. swoboda umów z agencjami pracy tymczasowej ulegnie ograniczeniu.  W art. 9 powołanej wyżej ustawy  wprowadzono katalog obowiązków z zakresu bhp, których agencja nie może przejąć.  Zatem pracodawca użytkownik będzie miał obowiązek dostarczenia pracownikowi tymczasowemu odzieży i obuwia roboczego, środków ochrony indywidualnej, napojów i posiłków profilaktycznych, przeprowadzania szkoleń z zakresu bhp, ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, przeprowadzania oceny ryzyka zawodowego oraz informowania o tym ryzyku.