Rady Pracowników
Z dniem 25 maja br. wchodzi w życie ustawa z dnia 7 kwietnia o informowaniu pracowników i przeprowadzania z nimi konsultacji (Dz. U. Nr 79, poz.550). Ustawa jest efektem realizacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady. Powołanie Rady
Przepisy ustawy stosuje się do pracodawców zatrudniających co najmniej 50 pracowników. W okresie przejściowym do 23 marca 2008 roku rady powoływane są z pracowników zatrudniających co najmniej 100 pracowników.
Skład rady ustala się dla pracodawców zatrudniających od 50 - 250 pracowników w ilości 3 pracowników, od 251 do 500 pracowników w ilości 5 pracowników i zatrudniających powyżej 500 pracowników w ilości 7 pracowników. Każda organizacja związkowa ma prawo wybory nie mniej niż jednego członka rady pracowników. Jeżeli liczba organizacji związkowych jest większa niż liczba członków określona ustawą, każdej organizacji przysługuje prawo wyboru jednego członka.
Gdy u pracodawcy działa jedna organizacja związkowa członków rady wybiera zarząd organizacji związkowej i powiadamia pracodawcę.
U pracodawców, u których nie działa organizacja związkowa radę pracowników wybierają pracownicy w następujący sposób:
- u pracodawców zatrudniających do 100 pracowników spośród kandydatów zgłoszonych przez grupę co najmniej 10 pracowników,
- u pracodawców zatrudniających powyżej 100 pracowników spośród kandydatów zgłoszonych przez grupę co najmniej 20 pracowników.
Zasady powoływania i funkcjonowania rady pracowników określają organizacje związkowe w drodze porozumienia. Porozumienie winno nastąpić w terminie 30dni od daty rozpoczęcia negocjacji. W wypadku nie zawarcia porozumienia w w/w terminie organizacje związkowe zawiadamiają pracodawcę, a wybór członków rady pracowników następuje na zasadach określonych u pracodawców, w których nie działają organizacje związkowe. W wypadku, gdy u pracodawcy, u którego nie działały organizacje związkowe pracodawca zostanie powiadomiony o objęciu go zakresem działania organizacji związkowej, mandaty członków rady pracowników wygasają po upływie 6 miesięcy od daty pisma zawiadamiającego pracodawcę o tym fakcie.
Art. 5 ustawy normuje następująco ustalenia pomiędzy radą pracowników a pracodawcą:
- zasady i tryb przekazywania informacji przeprowadzania konsultacji
- tryb rozstrzygania kwestii spornych
- zasady ponoszenia kosztów związanych z wyborem i działalnością rady pracowników gdy organizacje związkowe nie zawarty porozumienia, a radę pracowników powołano z trybie dla pracodawców, w których nie działają organizacje związkowe.
- Zasady ponoszenia kosztów związanych z wykonywaniem niezbędnych ekspertyz w przypadku gdy rada pracowników została powołana zgodnie z zasadami gdy działają u pracodawcy organizacje związkowe
Ponadto rada pracowników może ustalić z pracodawcą:
- liczbę członków rady pracowników inną niż określoną ustawą, nie mniej jednak niż 3 członków rady pracowników
- zasady pokrywania kosztów związanych z pomocą osób posiadających specjalistyczną wiedzę, z której korzysta rada pracowników.
- Zasady zwalniania od pracy członków rady pracowników w zależności od liczebności zatrudnionych pracowników.
Ustalanie liczby zatrudnionych
Liczbę zatrudnionych ustala się na podstawie przeciętnej liczby zatrudnionych w okresie ostatnich 6 miesięcy przed powołaniem rady pracowników (suma liczb z 6 miesięcy dzielona przez 6). Przy ustaleniu liczby zatrudnionych nie uwzględnia się liczby młodocianych. Pracodawca po osiągnięciu wielkości zatrudnienia, od którego należy powołać rady pracowników niezwłocznie podaje
do wiadomości pracowników w sposób przyjęty u danego pracodawcy.
Czynne i bierne prawo wyborcze
Czynne prawo wyborcze przysługuje każdemu pracownikowi, z wyjątkiem pracowników młodocianych. Bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi, który przepracował u pracodawcy nieprzerwanie co najmniej I rok, chyba że pracodawca działa krócej.
Bierne prawo wyborcze nie przysługuje: - pracownikowi kierującemu jednoosobowo zakładem pracy, jego zastępcy oraz osobom wchodzącym w skład kolegialnego organu zarządzającego zakładem pracy: głównemu księgowemu, radcy prawnemu, pracownikom młodocianym.
Kadencja członków rady pracowników trwa 4 lata.
Ochrona prawna członków rady pracowników Pracodawca nie może bez zgody rady pracowników wypowiedzieć ani rozwiązać stosunku pracy z pracownikiem będącym jej członkiem w okresie jego członkostwa. Nie może także bez zgody rady pracowników zmienić warunków pracy i płacy na niekorzyść pracownika będącym członkiem rady pracowników w okresie jego członkostwa. Za czas niezbędny do wykorzystania pracy w radzie pracowników członek rady zachowuje prawo do wynagrodzenia
Zakres przekazywanych radzie pracowników informacji przez pracodawcę:
1. dotyczące działalności i sytuacji ekonomicznej pracodawcy oraz przewidywanych w tym zakresie zmian’
2. dotycząca stanu, struktury i przewidywanych zmian zatrudnienia oraz działań mających na celu utrzymanie poziomu zatrudnienia’
3. dotycząca działań, które mogą powodować istotne zmiany w organizacji pracy lub podstawach zatrudnienia.
Konsultacje w sprawach dotyczących pkt 2,3 powinny być prowadzone:
- w terminie, formie i zakresie umożliwiającym pracodawcy podjęcie działań w sprawach objętych konsultacjami,
- w zależności od przedmiotu dyskusji na odpowiednim poziomie kierowniczym
- na podstawie informacji przekazanych przez pracodawcę oraz opinii przedstawionej przez radę pracowników i zdania odrębnego członka rady pracowników
- w sposób umożliwiający radzie pracowników odbycie spotkania z pracodawcą w celu uzyskania jego stanowiska wraz z uzasadnieniem odnoszącym się do jej opinii
- w celu uniemożliwienia osiągnięcia porozumienia pomiędzy radą pracowników a pracodawcą. Konsultacje winny być prowadzone przez strony w dobrej wierze, z poszanowaniem interesu każdej strony.
W informacji pominięto przepisy ustawy dotyczące zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa (art. 16) wyborów (art. 10) przepisów karnych (art. 19) oraz zmian w obowiązujących przepisach.
Henryk Sągajłło