Członkowie NSZZ „Solidarność odrestaurowali elektrowóz

Lokomotywa ET21-548 stanęła obok parowozu na bocznicy PKP Cargo. To kolejna i nie ostatnia zabytkowa maszyna, którą odnowili członkowie  NSZZ „Solidarność” w PKP Cargo w Legnicy: Sebastian Derkacz, Łukasz Welter, Marcel Durbajło. W przyszłości obok stanie jeszcze kilka unikatowych zabytków kolejnictwa.

Zanim zabytek stanął na bocznicy w pobliżu dworca i siedziby Kolei Dolnośląskich objechał pół Polski. Ostatni kurs elektrowóz wykonał w listopadzie 2016 roku. Uległ podczas niego awarii i okazało się, ze naprawa jest zbyt droga. Maszyna stała więc dopóki legniccy pasjonaci kolejnictwa nie wypatrzyli jej i nie postanowili zdobyć.

– To przedstawicielka serii lokomotyw elektrycznych, które jako jedna z pierwszych pojawiła się w Polskich Kolei Państwowych. Wyprodukowana została całkiem niedaleko bo we wrocławskim PAFAWAG-u – mówi Marcel Durbajło, pracownik Dolnośląskiego Zakładu PKP Cargo S.A. z Legnicy.

Od października 2021 r do połowy stycznia 2022 r, Sebastian Derkacz, Łukasz Welter, Marcel Durbajło, pracownicy Dolnośląskiego Zakładu PKP Cargo S.A. z Legnicy pracowali przy renowacji elektrowozu. Odnowili malaturę i uzupełnili brakujące elementy. Stało się to dzięki wsparciu finansowemu Kolei Dolnośląskich, która zakupiła niezbędne farby i materiały.

8 marca lokomotywa została przetransportowana na bocznicę obok stojącego na bocznicy parowozu Ty2-540 odrestaurowanego w 2019 roku.

Lokomotywa ET21-548 do floty PKP została przyjęta w dniu 30.11.1968 r., a jej pierwszą jednostką macierzystą była lokomotywownia w Sędziszowie (Oddział trakcji Kielce). Lokomotywa 24.08.1975 r. została przekazana do lokomotywowni Warszawa Olszynka Grochowska, następnie 27.05.1978 r. do lokomotywowni Warszawa Odolany. Jej krótkim epizodem była także praca w MD Skierniewice (od 07.04.1987 r.), skąd lokomotywę 30.10.1988 r. przekazano do Rybnika. Następnie w październiku 1997 r. ET21-548 przeniesiono do Czechowic-Dziedzic, a od września 1999 r. stałym przydziałem dla lokomotywy był Nowy Sącz.

Na Dolny Śląsk lokomotywę sprowadzono 11.03.2016 r do obsługi pociągów w rejonie legnickiego węzła kolejowego. Trzeba nadmienić, że była ona ostatnim czynnym pojazdem z serii ET21 w PKP Cargo. Ostatnim dniem pracy lokomotywy a zarazem serii ET21 w Spółce. był 20 listopada 2016 r., kiedy to  podczas prowadzenia pociągu z Jerzmanic Zdroju do Legnicy, doszło do uszkodzenia przetwornicy i ze względu na zbliżający się termin wygaśnięcia Świadectwa Sprawności Technicznej, odstąpiono od naprawy pojazdu.