25-lecie NSZZ „Solidarność” w Volkswagen Motor Polska
Na temat przyszłości miejsc pracy w przemyśle motoryzacyjnym oraz międzynarodowej współpracy Związków Zawodowych rozmawiają dziś w Głogowie uczestnicy konferencji „Przyszłość i transformacja przemysłu motoryzacyjnego”, która odbywa się z okazji 25-lecia NSZZ „Solidarność” w Volkswagen Motor Polska.
– Chcemy obchody 25-lecia NSZZ „Solidarność” w Volkswagen Motor Polska poprowadzić mądrze. Dlatego mamy dzisiaj dwie imprezy. Wieczorem organizujemy tradycyjną imprezę piwną dla pracowników. Natomiast za chwilę spotykamy się na konferencji międzynarodowej, podczas której będziemy rozmawiali o przyszłości motoryzacji. Wiemy, że żeby zabezpieczyć miejsca pracy, musimy mieć nowe produkty i musimy wziąć aktywny udział w transformacji
– powiedział przed konferencją Włodzimierz Broda, przewodniczący NSZZ „Solidarność” w Volkswagen Motor Polska.
Konferencja jest podzielona na trzy panele dyskusyjne: „Wpływ przedstawicieli pracowników na rozwój przedsiębiorstwa. Model współdecydowania na przykładzie Volkswagen Motor Polska oraz współpracy w ramach zakładów należących do Volkswagen Group Components”, „Współpraca przedstawicieli pracowników Grupy Volkswagen w ramach InterSoli oraz Europejskiej i Światowej Rady Pracowników Koncernu Volkswagen” oraz „Szanse i ryzyka dla transformacji pracowników. Kształtowanie niezbędnych kompetencji wśród młodych pracowników, zawody przyszłości oraz możliwości dopasowania dualnego systemu edukacji do nowych warunków”.
– Dziś chcemy opowiedzieć o samej motoryzacji, o jej transformacji, ale także o przyszłości pracowników tej branży. Podyskutujemy między innymi o tym, skąd wziąć wiedzę, jakie zawody będą potrzebne w przyszłości i jak kształcić przyszłych pracowników – zaznaczył przed spotkaniem Włodzimierz Broda.
– Z jednej strony automatyzujemy cały proces produkcji, jest więcej robotyki, czyli teoretycznie mniej miejsc pracy. Ale są potrzebni ludzie, którzy będą ten proces obsługiwali. Mamy już pewne doświadczenia, bo jako Volkswagen Motor Polska wprowadziliśmy w Polsce zawód mechatronika. To czego dziś młodzież ucząca się tego zawodu dowiaduje się w szkole, wyszło z Volkswagen Motor Polska. Szykujemy sobie kadry, między innymi współpracując ze szkołą w Chocianowie. Mamy tam klasę, której uczniowie są naszymi pracownikami młodocianymi. Wchodzimy więc w dualny system kształcenia. Ściśle współpracujemy ze szkołą, a uczniom zawsze powtarzamy, że to co się wydarzy w szkole, my wiemy od razu, a to, co się wydarzy u nas, wie szkoła – dodał.
Mówił także o samym związku zawodowym Solidarność w Volkswagenie.
– Jesteśmy jedną z prężniejszych organizacji. Mamy około 92 proc. uzwiązkowienia. Jest to w skali kraju chyba najlepszy wynik, jeśli chodzi o jeden duży zakład. Pracujemy w sposób nietypowy w Polsce, opieramy się bowiem na modelu współdecydowania. To oznacza, że mamy więcej praw niż wynika to choćby z Kodeksu pracy. Niektóre decyzje podejmowane przez zakład muszą być z nami uzgodnione – powiedział Włodzimierz Broda.
NSZZ „Solidarność” w Volkswagen Motor Polska powstał 22 marca1999 roku. Model współdecydowania, o którym wspominał przewodniczący, polega także na tym, że wiele kluczowych decyzji wymaga wcześniejszej zgody Związku Zawodowego. Taka forma współdecydowania o przyszłości zakładu wiąże się również z dużą współodpowiedzialnością za miejsca pracy. NSZZ „Solidarność” w Volkswagen Motor Polska oprócz dbania o dobre warunki płacy i pracy pracowników oferuje swoim członkom szeroką ofertę benefitów.
Po konferencji odbył się biesiada związkowa.
BM(Tysol)