W dniach 16-17 marca 20116 roku w Brukseli odbył się pierwsze na ten rok zaplanowane spotkanie Sekcji Transportu Drogowego i Europejskiej Federacji Pracowników Transportu (ETF). Krajową Sekcję Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność” reprezentowali: Przewodniczący Tadeusz Kucharski oraz Zastępca Tomasz Michalak. Spotkanie prowadził Przewodniczący Sekcji RD Roberto Parillo.
Podczas dwudniowych obrad poruszono szereg tematów, najważniejsze z nich to:
1. Pakiet drogowy (road package), czyli zbiór 10 aktów (Rozporządzenie 1071/2009 „ o dostępie do zawodu przewoźnika”; Rozporządzenie 1072/2009 „o kabotażu”; Rozporządzenie 1073/2009 „przewóz okazjonalny autobusem”; Rozporządzenie 561/12/2006 „o czasie pracy i odpoczynku”; Dyrektywa 2002/15/WE „czas pracy dla pracowników mobilnych w transporcie drogowym”; Dyrektywa 2006/22/WE „minimalny poziom kontroli w transporcie”; Dyrektywa 2006/1/WE „wynajmowanie pojazdów” ;2011/76/UE „eurowiniety”; Dyrektywa96/71/KE „o pracownikach delegowanych”; Rozporządzenie 593/2008 (Rzym I) „prawa pracy dla pracowników wysoce mobilnych”).
2. Prawa pracowników mobilnych.
3. Negocjacje ETF – IRU (związkowcy – pracodawcy) na szczeblu unijnym.
4. Przedstawiono raport o działalności młodych związkowców w ETF.
5. Przedstawiono raport z prac grupy roboczej transportu pasażerskiego.
6. Zaprezentowana została nowa kampania ITF (Globalnej Federacji Pracowników Transportu), skupiająca się na poszukiwaniu źródeł zaniżania cen na rynkach transportowych, czyli odnajdywanie największych podmiotów gospodarczych w Europie, które przez swoje działania ostatecznie doprowadzają do dumpingu socjalnego.
7. Europejska Inicjatywa Obywatelska o nazwie FAIR TRANSPORT EUROPE – Sprawiedliwy Transport w Europie, polegająca na zbieraniu podpisów pod petycją kierowaną do Komisji Europejskiej.
Inicjatywa skupia się głównie na zwróceniu uwagi na takie sprawy jak:
Ø Zwrócenie uwagi na zaniżanie standardów płacowych i socjalnych – social dumping,
Ø Wdrożenia Dyrektywy 96/71/WE – o pracownikach delegowanych,
Ø Stworzenia silnego prawa zapobiegającego tworzenia firm typu „skrzynki pocztowe”,
Ø Zmiany przepisów o zatrudnieniu (wyeliminowanie umów o dzieło, ograniczenia umów cywilno prawnych -samozatrudnienia, etc…),
Ø Ustalenia zasad odpowiedzialności za naruszenia w łańcuchach podwykonawstwa,
Ø Zmiany dyrektywy 2001/23/WE – w sprawie przetargów, lepszej ochrony dla pracowników,
Ø Zwrócenia uwagi na fakt, iż wszystkie kraje Unii Europejskiej zaakceptowały „trzon” Międzynarodowej Organizacji Pracy ponieważ bardzo wielu pracodawców odmawia negocjacji ze związkami zawodowymi.
Ø Europejska Karta Ubezpieczenia Społecznego.
8. Przedstawiono wyniki prac ETUC na temat firm „skrzynek pocztowych” w obszernym ponad 65 stronicowym dokumencie przedstawiono studia przypadków poszczególnych firm w branżach: mięsna, budowlana, transportowa oraz finansowa. Problem jest ogromny, dotyka wiele branż, tracą na tym pracownicy, rządy wielu państw (mniejsze wpływy do budżetu) a zyskują pracodawcy ślizgający się po przepisach.
9. Projekt stworzenia jednolitego europejskiego systemu pomocy dla członków związków zawodowych afiliowanych w ETF – pomoc prawna, wsparcie językowe byłaby dostępna tylko dla członków związku w 41 krajach w Europie(w oparciu o legitymację członkowską).
10. Zamknięcie „Projektu CLOSER”.
Kolejne spotkanie Sekcji Transportu Drogowego ETF zaplanowane zostało na wrzesień bieżącego roku.