Międzyzakładowa Komisja Taksówkarzy Zawodowych NSZZ „Solidarność” nowy członek Krajowej Sekcji Transportu Drogowego.

W ostatnim czasie jesteśmy świadkami dużej liczby zdarzeń drogowych, których uczestnikami i coraz częściej sprawcami, są kierowcy wykonujący odpłatny przewóz osób samochodami osobowymi. Gwałtownie rosnąca liczba takich wypadków wskazuje na potrzebę zwiększenia odpowiedzialności przewoźników wykonujących publiczny transport osobowy i podniesienie wymagań podczas wejścia, utrzymania się i wyjścia z zawodu.

Kilka dni temu prasa szeroko opisywała wypadek w miejscowości Zakroczym, gdzie sprawcą był 24-letni obywatel Ukrainy, wykonujący odpłatny kurs dla jednej z popularnych aplikacji przewozowych, dodajmy, organizujących nielegalny przewóz osób. W wyniku zdarzenia ucierpiała 35-letnia mieszkanka Warszawy. Została przewieziona do szpitala, ponieważ zaufała reklamom ukazującym się w ogólnodostępnych mediach, zaufała służbom państwowym wydającym zezwolenia, zaufała kierowcy.

 Drugim przykładem z ostatnich dni jest kolizja do jakiej doszło 03.07.2018 r. na ul. Puławskiej w Warszawie gdzie sprawcą okazał się kierowca nie posiadający uprawnień do wykonywania transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką, a mimo tego poruszający się pojazdem, z pełnym oznakowaniem taxi.

Kierowca ten, będąc pod wpływem alkoholu (badanie na miejscu zdarzenia wykazało dwa promile) i wioząc pasażerów, uderzył w inny pojazd, po czym chciał zbiec z miejsca zdarzenia. Z naszych informacji wynika, że kilka dni wcześniej rozpoczął pracę w korporacji, której operator wynajmuje kierowcom oznakowane samochody taxi. W wyniku zdarzenia trzy osoby zostały przewiezione do szpitala.

Międzyzakładowa Komisja nr 3005 Taksówkarzy Zawodowych NSZZ „Solidarność”  opowiada się za zwiększeniem wymagań wobec przewoźników poprzez podniesienie kryteriów wymaganych przy dostępie do zawodu taksówkarza.

Jednocześnie zwracamy uwagę, że proponowany projekt zmian do Ustawy o transporcie drogowym liberalizuje wspomniane kryteria i będzie negatywnie wpływał na profesjonalizm przewoźnika transportu drogowego w przewozie osób oraz radykalnie obniżał poziom bezpieczeństwa pasażera. Uważamy, że należy zwiększać wymagania, aby do zawodu nie trafiały osoby przypadkowe, a weryfikacja uprawnień do jego wykonywania skutecznie odrzucała osoby nie spełniające wymogów.

Tadeusz Kucharski

Przewodniczący

KSTD NSZZ "Solidarność"