10 marca w Warszawie odbyła się międzynarodowa konferencja pod hasłem „Road transport – social aspects” zorganizowana przez Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”. Dyskusja w głównej mierze była poświęcona nowelizacji dyrektywy o pracownikach delegowanych i jej wpływu na branżę transportu międzynarodowego. W konferencji wzięli udział przedstawiciele polskiego parlamentu, ministerstwa infrastruktury, Komisji Europejskiej, posłowie do Parlamentu Europejskiego przedstawiciele ambasad: Austrii, Holandii,, Francji, Niemiec i Włoch, świata nauki z kraju i zagranicy, przedstawiciele Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność” eksperci Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” , przedsiębiorców oraz mediów.
Przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność” Tadeusz Kucharski jako jeden z panelistów tej konferencji przypomniał, że to naciski związków zawodowych na poprawę jakość życia i pracy kierowców zawodowych wywołały dyskusję o pracownikach delegowanych. Na zachodzie sytuacja jest unormowana, wywalczona przez związki zawodowe i zapisana w układach zbiorowych pracy. Przy wysokich różnicach kosztów pracy polscy przewoźnicy mogli inwestować i rozwijać swoje firmy, ale wraz z rozwojem nie szła inwestycja w pracownika.
Przewodniczący przypomniał, że związek Solidarność od wielu lat domaga się zmiany zasad wynagradzania kierowców na takie, które będą miały wpływ na przyszłą emeryturę, rentę urlop wypoczynkowy czy chorobowe i również pozwolą kierowcom funkcjonować na poziomie niezbędnym do życia w trakcie wykonywania podróży służbowej. W Polsce kierowca zarabia płacę minimalną, zaś do ręki otrzymuje od 7 do 9 tys. zł miesięcznie. Ponad 6 tys. zł dostaje w formie dodatków. Taka sytuacja jest zdaniem związkowców niewłaściwa i powinna być natychmiast zmieniona a relacje odwrócone. Dzisiaj szukanie winnych po stronie UE forsowanych zmian w przepisach i stosowania tzw. protekcjonizmu jest naszym zdaniem nieuprawnione co również potwierdzili nasi eksperci z KK. Swoje wystąpienie mieli Barbara Surdykowska, dr Ewa Podgórska-Rakiel, która również była jednym z panelistów i Sławomir Adamczyk.
W swoim wystąpieniu panelowym dr Ewa Podgórska-Rakiel z Zespołu Prawnego Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” przedstawiła ogólne założenia Komisji Europejskiej w zakresie zmian w transporcie międzynarodowym. Zostały one omówione na posiedzeniu Komitetu Ekspertów ws. Delegowania Pracowników w Brukseli w dniu 2 marca 2017 r.
Z przekazanych przez przedstawiciela KE informacji wynika, że Komisja dokonuje przeglądu przepisów transportu drogowego w trzech obszarach. Po pierwsze analizowane są przepisy rynku wewnętrznego m.in. w temacie dostępu do zawodu, dostępu do rynku unijnego, istniejących barier, letter box companies czy rzeczywistej siedziby pracodawcy. Po drugie, przegląd obejmuje przepisy społeczne i socjalne. Tu najpoważniejszy problem dotyczy tygodniowego odpoczynku w kabinie kierowcy. Po trzecie, analizowana jest sytuacja z elektronicznym systemem opłat i nadmierne obciążenia administracyjne. Co najważniejsze, Komisja podkreśla, że dyrektywa o delegowaniu pracowników ma mieć zastosowanie do transportu drogowego. Ewentualnie z uwagi na specyfikę transportu międzynarodowego rozważane są alternatywnie takie rozwiązania jak stosowanie jej przepisów od pierwszej minuty przekroczenia granicy lub od kolejnych dni po przekroczeniu granicy np. 7 czy 9 dnia, bądź wprowadzenie ograniczenia do liczby wykonanych operacji przewozowych. Nasza ekspert również zwróciła uwagę na nieprawidłowości w wynagrodzeniach kierowców, które jej zdaniem powinny być w całości oskładkowane i ta kwestia musi być przedmiotem dialogu branżowego zespołu ds. transportu drogowego, co również podkreślali pozostali nasi doradcy - Barbara Surdykowska i Sławomir Adamczyk stali eksperci Komisji Krajowej uczestnicy posiedzeń trójstronnych w Radzie Dialogu Społecznego. Nasi eksperci wskazali szereg nieprawidłowości i niespójności w przepisach unijnych działających na szkodę pracowników mobilnych i niedostatecznej ochrony zarówno od strony zabezpieczeń socjalnych jak i ubezpieczeń zdrowotnych.
Nastał czas na konstruktywne rozmowy stron społecznych pracodawcy – pracobiorcy na szczeblu krajowym bo to jest nasze być albo nie być. Jako KSTD jesteśmy mocno zaangażowani w dyskusję o przyszłości transportu drogowego zarówno na poziomie krajowym jak i unijnym i bardzo liczymy na pilne rozwiązania dla branży transportowej.