Świadczenia rodzinne
po 1 września 2005r.
Katarzyna Wronka
Ostatnie zmiany do przepisów
regulujących zasady przyznawania i wypłacania świadczeń rodzinnych określiły
nowe warunki nabywania tych świadczeń.
Przede wszystkim ustawa wprowadziła
możliwość nabycia prawa do świadczeń rodzinnych dla obywateli polskich oraz
cudzoziemców posiadających obywatelstwo państwa członkowskiego Unii
Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Tym osobom świadczenia
rodzinne przysługują, jeżeli spełnią warunek zamieszkania i przebywania na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres co
najmniej 1 roku przed złożeniem wniosku o te świadczenia oraz przez okres
zasiłkowy, w którym otrzymują świadczenia rodzinne.
Kolejną zmianą jest określanie
warunków niezbędnych do uznania osoby ubiegającej się o świadczenia rodzinne za
osobę uczącą się. Aby osobę pełnoletnią uznać za ucząca się musi ona nie tylko
nie pozostawać na utrzymaniu rodziców w związku z ich śmiercią lub w związku z
zasądzeniem od rodziców na jej rzecz alimentów, ale także wymagane jest by
wyrok sądu orzekający alimenty został wydany przed osiągnięciem przez nią
pełnoletniości.
Ustawa nowelizująca przepisy o
świadczeniach rodzinnych wprowadziła zmiany w definicji zatrudnienia. Po
zmianach zatrudnienie lub wykonywanie innej pracy zarobkowej oznacza
wykonywanie pracy na podstawie stosunku pracy, stosunku służbowego, umowy o
pracę nakładczą oraz wykonywanie pracy lub świadczenie usług na podstawie umowy
agencyjnej, umowy zlecenia, umowy o dzieło albo w okresie członkostwa w
rolniczej spółdzielni produkcyjnej, spółdzielni kółek rolniczych lub
spółdzielni usług rolniczych, a także prowadzenie pozarolniczej działalności
gospodarczej.
Po nowelizacji zasiłek rodzinny nie
przysługuje w niektórych przypadkach osobom uczącym się oraz warunki pobierania
zasiłku na dziecko. Po nowelizacji zasiłek rodzinny nie przysługuje w
niektórych przypadkach osobom uczącym się oraz warunki pobierania zasiłku na
dziecko. Zasiłek rodzinny nie przysługuje na dziecko, jeżeli jest ono uprawnione
do zasiłku rodzinnego na własne dziecko, jeżeli pozostaje w związku małżeńskim,
albo gdy zostało umieszczone w instytucji
zapewniającej całodobowe utrzymanie lub w rodzinie zastępczej. Zatem nową
regulacją jest, brak prawa do zasiłku rodzinnego, gdy ma ono własne dziecko
uprawnione do zasiłku rodzinnego. Ponadto zasiłek rodzinny na dziecko nie
przysługuje osobie samotnie wychowującej dziecko, gdy nie zostało zasądzone
świadczenie alimentacyjne na rzecz dziecka od drugiego z rodziców dziecka.
Wyjątkiem od tej zasady są sytuacje, gdy drugi z rodziców dziecka nie żyje, lub gdy ojciec dziecka jest nieznany, lub też powództwo o
ustalenie świadczenia alimentacyjnego od drugiego z rodziców zostało oddalone.
Ustawa nowelizująca wprowadziła nowy
dodatek do zasiłku rodzinnego z tytułu wychowywania dziecka w rodzinie
wielodzietnej. Rodzina wielodzietna zdefiniowana została jako rodzina
wychowująca troje i więcej dzieci mających prawo do zasiłku rodzinnego. Do
dodatku uprawniona jest matka lub ojciec dziecka albo opiekun faktyczny lub
opiekun prawny dziecka. Dodatek przysługuje w wysokości 50 zł miesięcznie na
trzecie i każde następne dziecko, pod warunkiem że są
one uprawnione do zasiłku rodzinnego. Ten dodatek jest wypłacany nie przez
pracodawców, ale przez inny przez organ właściwy.
Od 1 września 2005 roku pracodawcy
są uprawnieni do ustalania prawa i wypłacania dodatków do zasiłku rodzinnego z
tytułu urodzenia dziecka, kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego
oraz rozpoczęcia roku szkolnego. Natomiast pracodawcy nie mają obowiązku
ustalania prawa i wypłaty dodatku do zasiłku rodzinnego z tytułu podjęcia przez
dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania.
Nowelizacja nie zmieniła zasad
ustalania prawa do dodatku z tytułu urodzenia dziecka oraz dodatku z tytułu
kształcenia i rehabilitacji. Natomiast jeśli chodzi o
dodatek z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego ustawa zmieniła istniejący zapis i
obecnie przysługuje on nie raz w roku we wrześniu, ale raz w roku w związku z
rozpoczęciem roku szkolnego. Daje to możliwość skorzystania z dodatku jeszcze
przed rozpoczęciem roku szkolnego, co umożliwi np.
zakup podręczników i tzw. wyprawki do szkoły przed 1 września.
Zmieniona ustawą definicja rodziny
nie zalicza w jej skład opiekuna prawnego dziecka ani dziecka pozostającego pod
opieką opiekuna prawnego. Za rodzinę uznaje się natomiast odpowiednio
następujących jej członków tj. małżonków, rodziców dzieci, opiekuna faktycznego
dziecka oraz pozostające na utrzymaniu dzieci w wieku do ukończenia 25 roku
życia, a także dziecko, które ukończyło 25 rok życia legitymujące się
orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności, jeżeli w związku z tą
niepełnosprawnością rodzinie przysługuje świadczenie pielęgnacyjne. Opiekun
prawny nadal jest jednak osobą uprawnioną do wystąpienia z wnioskiem o
świadczenia rodzinne na dziecko pozostające pod jego opieką. Wprowadzony zapis
zmienia liczbę członków rodziny, których dochód ma wpływ na określanie dochodu
na jednego członka rodziny. W ten sposób dziecko pozostające pod opieką
opiekuna prawnego zostało wyłączone z grona członków rodziny, ale jednocześnie
ustawa określiła, że w dochodzie ustalanym dla celów przyznania świadczeń
rodzinnych dla dziecka będącego pod opieką opiekuna prawnego uwzględnia się
tylko dochód tego dziecka. Jeżeli zatem z wnioskiem o świadczenia rodzinne
wystąpi opiekun prawny dziecka na dziecko pozostające pod jego opieką prawną,
prawo do świadczeń zostanie ustalone na podstawie dochodu tego dziecka,
natomiast nie będzie brany pod uwagę dochód opiekuna prawnego dziecka i jego
rodziny (jego małżonka oraz jego innych dzieci).
Nowelizacja ustawy o świadczeniach
rodzinnych pozostawiła bez zmian granice dochodu uprawniające do zasiłku
rodzinnego. Tak więc zasiłek rodzinny przysługuje,
jeżeli przeciętny miesięczny dochód na osobę w rodzinie albo dochód osoby
uczącej się nie przekracza 504 zł. Wyższą granicę dochodu, w kwocie 583 zł
określono dla rodzin, w których jest dziecko w wieku do 25 lat legitymujące się
orzeczeniem o niepełnosprawności (dziecko w wieku do lat 16) lub orzeczeniem o
umiarkowanym albo o znacznym stopniu niepełnosprawności (dziecko w wieku
powyżej 16 lat do 25 lat). Pozostawiono dotychczasowy zapis, że prawo do
zasiłku może zostać przyznane także mimo przekroczenia granicy dochodu, jeśli
przeciętny miesięczny dochód rodziny przekracza granicę dochodu zwielokrotnioną
stosownie do liczby członków rodziny i spełnione są jednocześnie dwa warunki,
mianowicie kwota przekroczenia jest niższa lub równa najniższemu zasiłkowi
rodzinnemu przysługującemu w okresie, na który zasiłek jest przyznawany, oraz
zasiłek rodzinny przysługiwał w poprzednim okresie zasiłkowym. Osoba uprawniona
do zasiłku rodzinnego ma obowiązek powiadomić niezwłocznie o uzyskaniu przez
nią nowego dochodu, którym może być zasiłek dla bezrobotnych, wynagrodzenie za
pracę, emerytura lub renta, uzyskanie zasądzonych świadczeń alimentacyjnych,
dochód z prowadzonej działalności gospodarczej. Każda taka zmiana powoduje, że
dochód na każdego członka rodzinny jest przeliczany jeszcze raz. Podobnie od
nowa jest przeliczany dochód na jednego członka rodzinny, jeżeli osoba
uprawniona utraci dochód. Ustawa wprowadziła także konieczność weryfikacji
świadczeń rodzinnych na podstawie oświadczenia o dochodach. Zarówno przekroczenie
górnej granicy dochodu, jak i nieprzedstawienie
odpowiedniego oświadczenia skutkuje wstrzymaniem wypłaty świadczeń rodzinnych,
począwszy od najbliższego terminu płatności do końca okresu zasiłkowego.
Zgodnie z nowelizacją podmiotami
uprawnionymi do wypłaty świadczeń rodzinnych są organ właściwy
(czyli wójt, burmistrz lub prezydent miasta) oraz pracodawcy
zatrudniający w dniu 31 lipca 2005 r. co najmniej 20 pracowników. Pracodawcy
mogą ustalać prawo i wypłacać zasiłek rodzinny oraz dodatki do zasiłku
rodzinnego, ale wyłącznie z tytułu urodzenia dziecka, kształcenia i
rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego, albo rozpoczęcia roku szkolnego oraz
zasiłek pielęgnacyjny.
Powrót do: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska