Praca tymczasowa
Katarzyna Wronka
Od 1 stycznia 2004 roku obowiązuje
ustawa z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych
(Dz.U.03.166.1608 z późn.zm.), zwana potocznie ustawą o pracy tymczasowej.
Zgodnie z brzmieniem art. 1 tej ustawy jej podstawowym zadaniem jest regulacja
zasad zatrudniania pracowników tymczasowych przez pracodawcę będącego agencją
pracy tymczasowej oraz określenie reguł, na podstawie których
ci pracownicy - oraz osoby niebędące pracownikami
agencji pracy tymczasowej – są kierowani do wykonywania pracy tymczasowej na
rzecz pracodawcy użytkownika.
Pracodawcą
użytkownikiem jest jednostka organizacyjna, nawet jeżeli
nie posiada ona osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, która prowadzi
działalność gospodarczą - które zatrudniają lub mają zamiar zatrudnić co
najmniej jednego pracownika. Pracodawcą użytkownikiem nie może być każdy
pracodawca. Przepisy ustawy stanowią, iż pracodawca, który w okresie ostatnich
6 miesięcy poprzedzających przewidywany termin rozpoczęcia wykonywania pracy
tymczasowej przez pracownika tymczasowego wypowiedział pracownikom stosunki
pracy lub rozwiązał te stosunki na mocy porozumienia stron z przyczyn niedotyczących pracowników nie może być pracodawcą
użytkownikiem. Ograniczeniem w tym wypadku jest liczba zwolnionych
pracowników, mianowicie nie może być ona równa bądź wyższa od liczby określonej
w ustawie o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy
z przyczyn niedotyczących pracowników, czyli wynosić
10 pracowników, gdy pracodawca zatrudnia mniej niż 100 pracowników, lub 10%
pracowników, gdy pracodawca zatrudnia co najmniej 100, jednakże mniej niż 300
pracowników, lub też 30 pracowników, gdy pracodawca zatrudnia co najmniej 300
lub więcej pracowników. Kolejnym ograniczeniem jest, że pracodawcą
użytkownikiem i pracownikiem tymczasowym nie mogą być wobec siebie osoby, które
łączy stosunek pracy.
W myśl przepisów ustawy pracownikiem
tymczasowym jest pracownik zatrudniony przez agencję pracy tymczasowej
wyłącznie w celu wykonywania pracy tymczasowej na rzecz i pod kierownictwem
pracodawcy użytkownika. Z kolei pracę tymczasową należy rozumieć, jako
wykonywanie na rzecz danego pracodawcy użytkownika, przez okres nie dłuższy niż
wskazany w ustawie, zadań o charakterze sezonowym, okresowym, doraźnym lub
zadań, których terminowe wykonanie przez pracowników zatrudnionych przez
pracodawcę użytkownika nie byłoby możliwe, lub też zadań, których wykonanie
należy do obowiązków nieobecnego pracownika zatrudnionego przez pracodawcę
użytkownika.
Pracownik tymczasowy jest
zatrudniany przez agencję pracy tymczasowej na podstawie umowy o pracę na czas
określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy. Umowa taka musi
być poprzedzona uzgodnieniem na piśmie pomiędzy agencją a pracodawcą
użytkownikiem:
1) rodzaju pracy, która ma być powierzona
pracownikowi tymczasowemu;
2) wymagań kwalifikacyjnych, które są
konieczne do wykonywania pracy, jaka ma być powierzona pracownikowi
tymczasowemu;
3) przewidywanego okresu wykonywania pracy
tymczasowej;
4) wymiaru czasu pracy pracownika
tymczasowego; oraz
5) miejsca wykonywania pracy tymczasowej.
Ponadto pracodawca użytkownik ma obowiązek poinformować
agencję pracy tymczasowej na piśmie o wynagrodzeniu za pracę, która ma być
powierzona pracownikowi tymczasowemu oraz o warunkach wykonywania pracy
tymczasowej w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa i higieny pracy.
Jeszcze przed zawarciem umowy o
pracę z pracownikiem tymczasowym, agencja pracy tymczasowej i pracodawca
użytkownik uzgadniają na piśmie: zakres informacji dotyczących przebiegu pracy
tymczasowej, które mają wpływ na wysokość wynagrodzenia za pracę pracownika
tymczasowego, a także sposób i termin przekazywania tych informacji agencji
pracy tymczasowej, co ma na celu prawidłowe obliczanie wynagrodzenia za pracę
tego pracownika. Kolejnym uzgodnieniem pomiędzy agencją a pracodawcą jest
zakres przejęcia przez pracodawcę użytkownika obowiązków pracodawcy dotyczących
bezpieczeństwa i higieny pracy, obejmujących w szczególności dostarczanie
pracownikowi tymczasowemu odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony
indywidualnej, zapewnienie napojów i posiłków profilaktycznych, przeprowadzanie
szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ustalenie okoliczności i
przyczyn wypadku przy pracy, przeprowadzanie oceny ryzyka zawodowego oraz
informowanie o tym ryzyku, a także zakres przejęcia przez pracodawcę
użytkownika obowiązku pracodawcy dotyczącego wypłacania należności na pokrycie
kosztów związanych z podróżą służbową.
Pracownik tymczasowy ma prawo do
urlopu wypoczynkowego. W tym celu agencja i pracodawca mogą uzgodnić jego
wykorzystanie przez pracownika tymczasowego, w całości lub w części, w okresie
wykonywania pracy tymczasowej na rzecz tego pracodawcy użytkownika. Także tryb
udzielenia urlopu jest uzgadniany pomiędzy stronami. Jeżeli okres wykonywania
pracy na rzecz danego pracodawcy użytkownika obejmuje 6 miesięcy lub okres
dłuższy, pracodawca użytkownik jest obowiązany umożliwić pracownikowi
tymczasowemu wykorzystanie w tym okresie urlopu wypoczynkowego, udzielając, w
terminie uzgodnionym z tym pracownikiem, czasu wolnego od pracy w wymiarze
odpowiadającym przysługującemu temu pracownikowi urlopowi wypoczynkowemu. W tym
zakresie stosuje się odpowiednio regulacje dotyczące urlopów wypoczynkowych
zawarte w Kodeksie pracy.
Umowa o pracę zawarta między agencją
pracy tymczasowej a pracownikiem tymczasowym powinna określać strony umowy,
rodzaj umowy i datę zawarcia umowy oraz wskazywać pracodawcę użytkownika i
ustalony okres wykonywania na jego rzecz pracy tymczasowej, a także warunki
zatrudnienia pracownika tymczasowego w okresie wykonywania pracy na rzecz
pracodawcy użytkownika, w szczególności uzgodnienia, jakie zostały zawarte
pomiędzy agencją a pracodawcą dotyczące rodzaju, wymiaru czasu oraz miejsca
wykonywania pracy, ponadto wynagrodzenie za pracę oraz termin i sposób
wypłacania tego wynagrodzenia przez agencję pracy tymczasowej. W umowie o pracę
zawartej na czas określony strony mogą przewidzieć możliwość wcześniejszego
rozwiązania tej umowy przez każdą ze stron za trzydniowym wypowiedzeniem, gdy
umowa o pracę została zawarta na okres nieprzekraczający
2 tygodni, lub za jednotygodniowym wypowiedzeniem, gdy umowa o pracę została
zawarta na okres dłuższy niż 2 tygodnie. Umowa o pracę musi być zawarta na
piśmie. Jeżeli jednak umowa o pracę nie została zawarta na piśmie, agencja
pracy tymczasowej ma obowiązek potwierdzenia pracownikowi tymczasowemu w formie
pisemnej rodzaju zawartej umowy o pracę i jej warunków, nie później niż w
drugim dniu wykonywania pracy tymczasowej.
Umowa o pracę zawarta z pracownikiem
tymczasowym rozwiązuje się z upływem ustalonego między stronami okresu
wykonywania pracy tymczasowej na rzecz danego pracodawcy użytkownika. Jeżeli
pracodawca użytkownik zamierza zrezygnować z wykonywania pracy przez pracownika
tymczasowego przed upływem okresu wykonywania pracy tymczasowej uzgodnionego z
agencją pracy tymczasowej, musi zawiadomić o tym agencję pracy tymczasowej na
piśmie wskazując przewidywany termin zakończenia wykonywania pracy tymczasowej
przez pracownika tymczasowego. Jeśli jest to możliwe, termin ten powinien
uwzględniać obowiązujący strony umowy o pracę okres wypowiedzenia tej umowy.
Jeżeli pracownik tymczasowy faktycznie zaprzestanie
wykonywania pracy tymczasowej na rzecz pracodawcy użytkownika z powodu
niestawienia się do pracy, bez usprawiedliwienia przyczyn nieobecności w pracy,
albo odmówi dalszego wykonywania pracy tymczasowej, pracodawca użytkownik
zawiadamia niezwłocznie agencję pracy tymczasowej o terminie i okolicznościach
zaprzestania wykonywania pracy przez pracownika tymczasowego. W takiej sytuacji
agencja jest obowiązana do naprawienia szkody wyrządzonej pracodawcy
użytkownikowi przez pracownika tymczasowego przy wykonywaniu pracy tymczasowej
- na zasadach i w granicach obowiązujących pracownika zgodnie z przepisami o
odpowiedzialności materialnej pracowników. Następnie agencja pracy tymczasowej
ma prawo dochodzenia od pracownika tymczasowego zwrotu równowartości
odszkodowania, które zostało wypłacone pracodawcy użytkownikowi.
Łączny okres wykonywania pracy
tymczasowej przez pracownika tymczasowego na rzecz jednego pracodawcy
użytkownika nie może przekroczyć 12 miesięcy w okresie obejmującym 36 kolejnych
miesięcy. Natomiast jeżeli pracownik tymczasowy
wykonuje w sposób ciągły na rzecz danego pracodawcy użytkownika pracę
tymczasową obejmującą zadania, których wykonanie należy do obowiązków
nieobecnego pracownika zatrudnionego przez tego pracodawcę użytkownika, okres
wykonywania pracy tymczasowej nie może przekroczyć 36 miesięcy. W takiej
sytuacji po okresie wykonywania pracy tymczasowej, pracownik tymczasowy może
być ponownie skierowany do wykonywania pracy tymczasowej u tego pracodawcy
użytkownika nie wcześniej niż po upływie 36 miesięcy.
Powrót do: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska