Porady prawne
Jakie grupy pracowników podlegają ochronie w razie zwolnienia grupowego?
Szczególna ochrona niektórych
pracowników wyraża się poprzez zakaz wypowiadania lub rozwiązania z nimi
stosunku pracy. Ustawa o zwolnieniach grupowych – w odniesieniu do Kodeksu
pracy – zmniejsza stopień ochrony pracowników przed wypowiedzeniem umowy o
pracę. Pracodawca, u którego dochodzi do zwolnień grupowych musi pamiętać, że
niektórzy pracownicy, nie mogą być zwolnieni, ze względu na ich wiek,
szczególne uprawnienia, czy pełnione funkcje. Jeżeli jednak nie mogą oni
pozostać na dotychczasowych stanowiskach pracy, pracodawca może im najwyższej
wręczyć wypowiedzenie zmieniające. W ten sposób uzyskują oni ciągłość
zatrudnienia. Jeżeli wypowiedzenie dotychczasowych warunków pracy i płacy
zmienia na niekorzyść ich sytuację pracownicy ci mają prawo do otrzymywania
dodatku wyrównawczego przez okres, kiedy pozostają pod szczególną ochroną.
W okresie objęcia szczególną ochroną
przed wypowiedzeniem można zastosować jedynie wypowiedzenie zmieniające w
stosunku do:
• pracownika, któremu brakuje nie więcej niż 4 lata do
osiągnięcia wieku emerytalnego, jeśli okres zatrudnienia umożliwia mu uzyskanie
prawa do emerytury z osiągnięciem tego wieku,
• pracownicy w okresie ciąży lub urlopu macierzyńskiego,
• pracownika będącego członkiem rady pracowniczej
przedsiębiorstwa państwowego,
• pracownika będącego członkiem zarządu zakładowej
organizacji związkowej,
• pracownika będącego członkiem zakładowej organizacji
związkowej, upoważnionym do reprezentowania tej organizacji wobec pracodawcy,
albo organu lub osoby dokonującej za pracodawcę czynności w sprawach z zakresu
prawa pracy,
• pracownika będącego członkiem specjalnego zespołu
negocjacyjnego lub europejskiej rady zakładowej,
• pracownika będącego społecznym inspektorem pracy,
• pracownika powołanego do odbycia czynnej służby wojskowej
lub jej form zastępczych.
Inne grupy pracowników szczególnie
chronionych przez przepisy kodeksu pracy lub przepisy szczególne nie podlegają
ochronie przed zwolnieniem grupowym.
Pracodawca zawierając ze mną umowę o pracę na czas określony zapisał w
niej, że przy wypowiadaniu umowy o pracę nie musi podawać uzasadnienia. Czy
jest to zgodne z prawem?
Zasadą w prawie pracy jest, że strony mogą dobrowolnie
kształtować stosunki prawne i modyfikować obowiązki wnikające z przepisów
prawnych. Jednak, przede wszystkim w tej dziedzinie prawa ma zastosowanie
zasada uprzywilejowania pracownika. Oznacza to, że strony mogą owszem
dobrowolnie kształtować stosunki prawne, ale w wyniku tej „dobrowolności” prawa
pracownika nie mogą ulec uszczupleniu. Wypowiedzenie umowy o pracę, a co za tym
idzie rozwiązanie stosunku pracy jest dla pracownika sytuacją niezwykle trudną.
Dlatego ustawodawca - aby zniwelować samowolę pracodawców i nieuzasadnione
wypowiedzenia - zabezpieczył w tym przypadku interesy pracownika obowiązkiem
podania uzasadnienia. Zatem zawarcie w umowie o pracę klauzuli, że
wypowiedzenie umowy o pracę na czas nieokreślony może nastąpić bez podania
przyczyny, jest niezgodne z prawem. Wypowiedzenie umowy zawartej na czas
nieokreślony przez pracodawcę zawsze wymaga podania przyczyny. Taka klauzula będzie więc nieważna.
Czy pracodawca ma obowiązek współpracować ze związkami zawodowymi
przygotowując regulamin wynagradzania?
Obowiązek opracowania regulaminu
wynagradzania obejmuje pracodawców zatrudniających co
najmniej 20 pracowników nieobjętych zakładowym układem zbiorowym pracy. W
regulaminie tym muszą być przede wszystkim określone warunki wynagrodzenia za
pracę, ale pracodawca może także ustalić inne świadczenia związane z pracą i
zasady ich przyznawania. Co do zasady treść regulaminu ustala pracodawca,
jednak tam, gdzie działa zakładowa organizacja związkowa, to pracodawca powinien
z nią ustalać jego treść. Oznacza to, że pracodawca nie może
samodzielnie ustalić treści regulaminu wynagradzania, jeżeli zakładowa organizacja
przedstawi swoje stanowisko lub zakładowe organizacje uzgodnią wspólne
stanowisko w terminie 30 dni od dnia przedstawienia przez pracodawcę projektu
regulaminu. Tak więc sposób ustalania regulaminu
wynagrodzeń jest podobny do trybu uzgadniania regulaminu pracy, z tą różnicą,
że nie ma w tym przypadku obowiązku dążenia stron do ustalania terminu, w jakim
treść regulaminu powinna być uzgodniona. Trzeba wiedzieć, że jeżeli pracodawca
i zakładowa organizacja związkowa nie ustalą treści regulaminu wynagradzania,
wówczas warunki wynagradzania poszczególnych pracowników muszą zostać określone
indywidualnie w ich umowach o pracę.
Jakie informacje powinny znaleźć się w regulaminie pracy? Czy wynika to
z konkretnych przepisów, czy zależy od negocjujących stron?
O tym, jakie zapisy powinny znaleźć się w regulaminie
pracy decyduje przepis art. 104 § 1 Kodeksu pracy. Stanowi on, że Regulamin
pracy ma przede wszystkim określać prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników
związane z porządkiem w zakładzie pracy, a w szczególności powinien zawierać
zapisy dotyczące:
·
organizacji pracy, warunków przebywania na
terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu, wyposażenia
pracowników w narzędzia i materiały, a także w odzież i obuwie robocze oraz w
środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej,
·
systemów i rozkładów czasu pracy oraz
przyjętych okresów rozliczeniowych czasu pracy,
·
pory nocnej,
·
terminu, miejsca, czasu i częstotliwości
wypłaty wynagrodzenia,
·
wykazów prac wzbronionych pracownikom
młodocianym oraz kobietom,
·
rodzajów prac i wykazów stanowisk pracy
dozwolonych pracownikom młodocianym w celu odbywania przygotowania zawodowego,
·
wykazów lekkich prac dozwolonych
pracownikom młodocianym zatrudnionym w innym celu niż przygotowanie zawodowe,
·
obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i
higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, w tym także sposobu informowania
pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą,
·
przyjętego u danego pracodawcy sposobu
potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz
usprawiedliwiania nieobecności w pracy.
Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy
Regulamin pracy powinien zawierać także informacje o karach stosowanych zgodnie
z art. 108 k.p. z tytułu
odpowiedzialności porządkowej pracowników. Przywołany wyżej przepis nie stanowi
sztywnych ram, dlatego w Regulaminie pracy mogą znaleźć się także inne zapisy,
jeżeli ich treść zostanie uzgodniona przez strony reprezentujące interesy
pracowników i pracodawcy. Będą to szczegółowe zagadnienia, które wiążą się za specyfiką
danego zakładu pracy i jego potrzeb, a także prawa i obowiązki pracowników i
pracodawcy związane z organizacją i porządkiem w procesie pracy.
oprac.: Dział Prawny
Zarządu Regionu Świętokrzyskiego
NSZZ "Solidarność"
Powrót do: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska