Społeczne nauczanie
Jana Pawła II
Waldemar Bartosz
W poprzednim numerze naszego pisma
padło stwierdzenie, że powinniśmy na nowo przyjrzeć się nauczaniu papieskiemu.
W przypadku NSZZ "Solidarność" ważne jest, abyśmy w pierwszej
kolejności spojrzeli na nauczanie społeczne. Pewnie dziś nie jesteśmy jeszcze w
stanie ogarnąć wszystkich tekstów przemówień poświęconych tej tematyce. Wszak
znawcy tematu sądzą, że zmarły papież pozostawił po sobie około 80 tysięcy
stron różnych dokumentów. Najistotniejsze spośród nich to encykliki. W ciągu
swojego pontyfikatu wydał ich 14, w tym 3 poświęcone ludzkiej pracy. Jest więc od czego zacząć. Pierwsza z nich
– Laborem exercens
(„Wykonywujący pracę”) ogłoszona została w 1981r. w
90. rocznicę encykliki Leona XIII – „Rerum Novarum”. Główne przesłanie tego nauczania dotyczy przemian
ekonomicznych i politycznych, które wpływają na świat pracy. Wiele z tych
zmian, głównie technologicznych niesie za sobą zagrożenia w postaci braku
pracy, czyli bezrobocie. Kościół przypomina więc o godności
osoby ludzkiej a więc również o prawach ludzi pracy. Piętnuje skoncentrowanie
wyłącznie na zysku i na wzajemnej walce. Apeluje o prawdziwy, czyli ludzki
postęp człowieka i społeczeństw. Encyklika ta została włączona do oficjalnych
dokumentów I Krajowego Zjazdu Delegatów NSZZ "Solidarność" i dlatego
stanowi oficjalną podstawę działania naszego Związku.
Po sześciu latach, w 1987r. Jan
Paweł II ogłosił kolejną encyklikę społeczną – „Sollicitudo
rei socialis” („Troska o
sprawy społeczne”). Pisze w niej, że z goryczą należy stwierdzić grzech
egoizmu, nadmiernego zysku i władzy. Zachowania takie rujnują zdrowe relacje
społeczne i ekonomiczne. Wzywa więc wszystkich ludzi
dobrej woli do przeciwstawienia się tym trendom. Również
dlatego, aby zapobiec dalszym złym konsekwencjom: światowemu kryzysowi
ekonomicznemu i powszechnej wojnie bez zwycięzców i zwyciężonych. Wobec takich
zagrożeń rozróżnienie pomiędzy ludźmi i krajami bogatymi i biednymi ma
niewielkie znaczenie, prócz tego, że większa odpowiedzialność ciąży na tych,
którzy mają więcej i w związku z tym więcej mogą.
Kolejna encyklika – „Centesimus annus” („Rok setny”)
wydana w 1991r. dotyczy przeciwdziałania patologicznym układom międzynarodowym.
Papież pisze w niej, że do upadku „bloku” sowieckiego doprowadziła walka
pokojowa, w której posługiwano się prawdą i sprawiedliwością jako jedyną
bronią. Metoda ta kontrastuje z filozofią marksistowską upatrującą rozwiązania
problemów społecznych w drodze konfliktów. Papież apeluje
więc o poniechanie walki klas w sprawach wewnętrznych i wojny w
konfliktach międzynarodowych.
Wskazania papieskie zawarte w
encyklikach mają charakter normatywny. Oznacza to, iż zawarte w nich normy
winny być przełożone na język praktyki. Jest to zadanie dla świeckich, również
dla nas.
Powrót do: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska