Wesołego
Alleluja
Waldemar
Bartosz
Wielkanoc należy do najważniejszych świąt chrześcijańskich.
Upamiętnia bowiem Zmartwychwstanie Chrystusa. Z tego powodu jest świętem
nadziei i radości. W kalendarzu liturgicznym przypada po okresie wielkiego
postu. W symbolice ogólnoludzkiej przypomina, że po pełnym cierpienia i żałoby
Wielkim Piątku przychodzi radość Niedzieli Zmartwychwstania. W kategoriach
kulturowych pokazuje też pełnię ludzkiego losu, obfitego w upadki, ból
niezasłużony, który nie jest jednak bezsensowny. Stąd też bogata symbolika
obchodów owych świąt. Bogata w liturgii, ale też w obyczajowości. W tradycji
polskiej współgra z nadchodzącą wiosną i poprzez ten kontekst jeszcze wyraźniej
niesie nadzieję na nowe życie. Zmartwychwstanie Pańskie jest poprzedzone
uroczystością św. Kazimierza. Uroczystość ta przyjęła nazwę „kaziuki”. Wówczas
to, ozdobne palmy wielkanocne, pisanki i świąteczne mazurki królują na
okolicznościowych odpustach. Po II wojnie światowej zwyczaj ten wraz z
repatriantami został przeszczepiony na inne ośrodki regionalne. Zna go zarówno
Olsztyn jak i Toruń. Wielkanocny zwyczaj święcenia potraw, czyli polska
święconka, oprócz znaczenia folklorystycznego, ma też głębszy wymiar. Oto
niezbędne dla biologicznego życia człowieka produkty włączane są poprzez
pokropienie do sfery sakrum. W ten sposób sprawowana jest swoista konsekracja
świata - consecratio mundi. To, co materialne, fizyczne uzyskuje znaczenie
duchowe. Stąd też tradycja spalania skorupek z poświęconego jajka nie zaś
mieszania ich z odpadkami na śmietniku.
Dzielenie się święconką oddaje prawdę o konieczności
wzajemnej solidarności, również tym, co materialne.
W Polsce Święta Zmartwychwstania posiadają także wymiar
narodowy. Wynika on z trudnej, czasami tragicznej narodowej historii. W okresie
rozbiorów wieszcz porównywał Najjaśniejszą Rzeczpospolitą do Mesjasza, który co
prawda został zdradzony i umęczony jednak zmartwychwstał. W tym czasie na
Wielkiej Emigracji powstał zakon Zmartwychwstańców, który w swym charyzmacie
zawarł podtrzymanie polskości wśród ludu jako warunku wskrzeszenia
państwowości.
Groby wielkopostne w okresie niewoli i ucisku łączyły
elementy religijne z patriotycznymi. Wielkoczwartkowa tradycja nawiedzenia tych
grobów była też symptomem narodowej demonstracji. Jeszcze w pamięci zachowujemy
zdjęcie grobów pańskich z okresu okupacji i następnie ze stanu wojennego.
Pamięć ta stała się cząstką pamięci narodowej, symbolicznie konstytującej naszą
identyfikację.
Tak było, kiedy bez własnej państwowości, Kościół był
Ojczyzną.
Pomyślmy o tym, składając radosne życzenia Wesołego
Alleluja.
Powrót do: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska