AKTA
OSOBOWE PRACOWNIKA
Katarzyna
Wronka
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, każdy pracodawca
ma obowiązek prowadzenia dokumentacji związanej z zatrudnieniem i akt osobowych
oddzielnie dla każdego pracownika. Układ akt i kolejność dokumentów jest określona
w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 maja 1996 roku
w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji związanych ze
stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika. Akta
składają się z trzech części, a dokumenty w każdej z nich są ułożone w porządku
chronologicznym i ponumerowane. Ponadto każda część akt osobowych musi zawierać
pełny wykaz znajdujących się w niej druków. W części A gromadzone są dokumenty,
które złożył pracownik ubiegając się o zatrudnienie. W części B znajdują się
dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy i przebiegu zatrudnienia, a w
trzeciej części – C – dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia.
Od osób ubiegających się o zatrudnienie pracodawca może
żądać złożenia następujących danych (i ewentualnie potwierdzających to
dokumentów): imienia i nazwiska oraz imion rodziców, daty urodzenia, adresu,
wykształcenia oraz przebiegu dotychczasowej kariery zawodowej. Ponadto od
pracownika pracodawca może domagać się podania dodatkowych danych – np. jego
innych danych osobowych, numeru PESEL, numeru NIP, imion i nazwisk oraz dat
urodzenia się dzieci pracownika (jeżeli podanie tych danych jest konieczne ze
względu na korzystanie przez pracownika z dodatkowych uprawnień, np. z tzw. opieki).
Oprócz tego pracodawca może zażądać przedstawienia świadectw z poprzednich
miejsc pracy (świadczonych w danym roku kalendarzowym), dokumentów
potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe (wymagane do wykonywania
oferowanej pracy) lub świadectwa ukończenia gimnazjum w przypadku osoby
ubiegającej się o zatrudnienie w celu przygotowania zawodowego, orzeczenia
lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do wykonywania danej pracy i
innych dokumentów jeżeli obowiązek ich przedłożenia wynika z innych przepisów.
Osoba ubiegająca się o zatrudnienie może (ale nie musi) z własnej inicjatywy
złożyć inne dokumenty, które uzna za potrzebne lub zasadne, np. dokumentujące
inne –niż wymagane – posiadane kwalifikacje, czy przebieg całej kariery
zawodowej. Pracodawca może żądać innych dokumentów niż wymienione w przepisach
Kodeksu pracy lub rozporządzenia, ale tylko wówczas, gdy wynika to z odrębnych
przepisów.
W części B akt
osobowych pracownika umieszcza się dokumenty dotyczące nawiązania stosunku
pracy oraz przebiegu zatrudnienia, a więc są to:
-
umowa o pracę,
-
pisemne potwierdzenie zapoznania się przez pracownika z
przepisami obowiązującymi u pracodawcy oraz zaświadczenia o ukończeniu
wymaganego szkolenia w zakresie BHP,
-
oświadczenie o zamiarze (lub braku takiego zamiaru)
korzystania z uprawnień związanych z wychowywaniem małego dziecka,
-
dotyczące powierzenia pracownikowi mienia z obowiązkiem
zwrotu albo wyliczenia się,
-
związane z podnoszeniem przez pracownika kwalifikacji
zawodowych,
-
oświadczenia w zakresie wypowiedzeń zmieniających,
-
dokumenty o przyznaniu nagród lub wyróżnień, a także
informacje o wymierzeniu kary porządkowej,
-
dotyczące udzielania urlopu wychowawczego lub bezpłatnego,
-
dotyczące obniżenia wymiaru czasu pracy – zgodnie z art. 1867
k.p.,
-
orzeczenia lekarskie wydane w związku z przeprowadzonymi
badaniami okresowymi,
-
umowa o zakazie konkurencji – jeżeli została zawarta w
okresie pozostawania w stosunku pracy,
-
wnioski pracownika dotyczące ustalenia dla niego
indywidualnego rozkładu czasu pracy, stosowania skróconego tygodnia pracy,
zastosowania wobec niego systemu pracy weekendowej,
-
wniosek pracownika o poinformowania inspektora pracy o
zatrudnianiu pracowników w porze nocnej oraz kopię informacji pracodawcy w tej
sprawie,
-
korespondencję z reprezentującą pracownika organizacją
związkową,
-
kopię zawiadomienia PUP o zatrudnieniu pracownika, który był
uprzednio bezrobotnym,
-
informacje dotyczące wykonywania przez pracownika
powszechnego obowiązku obrony.
Trzecia część akt osobowych pracownika zawiera dokumenty
związane z jego odejściem z firmy. Będzie to zatem oświadczenie o wypowiedzeniu
lub rozwiązaniu umowy o pracę, pisma dotyczące żądania wydania świadectwa pracy
oraz wypłaty ekwiwalentu za niewykorzystany urlop, kopia świadectwa pracy,
umowa o zakazie konkurencji, potwierdzenie dokonania czynności związanych z
zajęciem wynagrodzenia za pracę w związku z przeprowadzonym postępowaniem
egzekucyjnym oraz orzeczenie lekarskie wydane w związku z przeprowadzonymi
badaniami lekarskimi po rozwiązaniu stosunku pracy.
Warto pamiętać, że pracownik ma prawo wglądu do swoich akt,
może także żądać usunięcia nieprawdziwych dokumentów lub zmiany niektórych
danych (np. jeżeli w trakcie zatrudnienia uległ zmianie jego adres). Pracownicy
nie mają obowiązku dostarczać zawsze oryginałów dokumentów. Wystarczy złożenie
odpisu lub kopii odpowiednich dokumentów. W tym zakresie pracodawca może
zażądać jedynie przedłożenia, okazania oryginału dokumentu w celu np.
sporządzenia odpisu.
Powrót do: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska