OBOWIĄZKI PRACODAWCY
AKTA
OSOBOWE PRACOWNIKA
Katarzyna
Wronka
Jednym z obowiązków pracodawcy, wynikającym z przepisów
Kodeksu pracy – a konkretnie art. 94 pkt 9a, jest obowiązek prowadzenia
dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe
pracowników. Dokładnie to zagadnienie jest regulowane przepisami rozporządzenia
Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 maja 1996 roku w sprawie zakresu
prowadzenia przez pracodawców dokumentacji związanych ze stosunkiem pracy oraz
sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika.
Dokumentację pracowniczą mają obowiązek prowadzić wszyscy
pracodawcy, także osoby fizyczne zatrudniające pracowników. Odrębna
dokumentacja jest prowadzona dla każdego pracownika, który zatrudniony jest na
podstawie umowy o pracę, mianowania, powołania, wyboru lub spółdzielczej umowy
o pracę. Jeżeli podstawą wykonywania pracy jest umowa o pracę nakładczą lub
umowy cywilnoprawne (umowa zlecenia lub umowa o dzieło) wówczas nie ma
obowiązku prowadzenia akt osobowych. Niestety z punktu widzenia osoby
świadczącej pracę jest to niekorzystne, ponieważ w razie sporu utrudnia
udokumentowanie stanowisk stron.
Obowiązek prowadzenia dokumentacji i akt osobowych
pracownika wyraża się poprzez zgromadzenie potrzebnych dokumentów, zabezpieczeniem
ich przed uszkodzeniem lub zniszczeniem a także dostępem osób niepożądanych.
Ponadto pracodawca powinien na bieżąco, w trakcie zatrudnienia, aktualizować
zawarte w aktach dane. Aktualizacja polega na kompletowaniu wszystkich
dokumentów związanych z przebiegiem zatrudnienia, ale także istnieje obowiązek
usuwania niektórych danych – np. po roku nienagannej pracy usuwa się z akt
informację o ukaraniu pracownika karą dyscyplinarną.
Pracodawca ma ponadto obowiązek zachowania treści akt w
tajemnicy, a dane zawarte w dokumentach podlegają ochronie prawnej
przewidzianej ustawą o ochronie danych osobowych. Zakaz udostępnienia akt
osobowych pracownika nie dotyczy organów kontrolnych lub ze swojej funkcji
uprawnionych do wglądu w dokumentację pracowniczą, jak np. sądów, inspektorów
PIP, społecznych inspektorów pracy, pracowników urzędów pracy, pracowników ZUS
– o ile są oni uprawnieni do wglądu w akta z racji wykonywanych obowiązków
służbowych.
Przez cały czas pozostawania w zatrudnieniu pracownik ma
prawo wglądu do swoich akt osobowych oraz dotyczącej go dokumentacji, a
pracodawca nie może odmówić skorzystania z tego prawa. W razie uniemożliwienia
pracownikowi wglądu do swoich akt osobowych, może on powiadomić Państwową
Inspekcję Pracy składając skargę lub wystąpić do sądu pracy.
Za naruszenie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych
pracodawcy grożą sankcje karne. A za udostępnienie tych akt osobie trzeciej bez
zgody pracownika pracodawca może ponieść również odpowiedzialność cywilną. Z
punktu widzenia prawa pracy, zaniedbania pracodawcy w zakresie prowadzenia
dokumentacji i akt osobowych pracownika stanowią wykroczenie przeciwko prawom
pracownika. Zgodnie z art. 281 pkt 6 Kodeksu pracy, pracodawca lub osoba
działająca w jego imieniu, która nie prowadzi dokumentacji w sprawach
związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych podlega karze grzywny.
W razie przejęcia pracowników na podstawie art. 231
k.p. (czyli przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę)
dotychczasowy pracodawca ma obowiązek przekazania dokumentacji związanej z
zatrudnieniem i akt osobowych pracownika nowemu pracodawcy. Niestety przepisy
prawa nie regulują kwestii przechowywania dokumentacji pracowniczej po
rozwiązaniu stosunku pracy. Najczęściej pracodawcy przechowują dokumentację
przez pewien okres czasu, a po jego upływie przekazują akta do odpowiednich
archiwów.
Powrót do: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska