Zmiany
przepisów prawa pracy w 2004 roku
Katarzyna
Wronka
Prawo pracy jest dziedziną, która stale ulega
przekształceniom. Rok 2004 nie przyniósł zasadniczych zmian w przepisach prawa
pracy – tak w kodeksie, jak i w ustawach szczegółowych. Chodzi tu o nowe akty
prawne – uchwalone w 2004 roku. Pamiętamy wciąż, że gros zmian wprowadzonych na
mocy nowelizacji z listopada 2003 roku weszło do porządku prawnego wraz z
uzyskaniem przez Polskę członkostwa w Unii Europejskiej, a więc od dnia 1 maja
2004 roku.
W ostatnim roku ustawodawca nie zafundował dużej nowelizacji
prawa pracy, ale i tak przez parlament przeszło kilka ustaw, które zmieniają
przepisy prawne. W minionym roku Kodeks pracy zmieniał się 4-krotnie.
Po raz pierwszy zmiany w Kodeksie pracy pojawiły się wraz z
ustawą z dnia z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie i uchyleniu niektórych ustaw
w związku z uzyskaniem przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii
Europejskiej (Dz.U. z 2004r. nr 96, poz.959). Artykułem 3 tej ustawy dodano do
tytułu Kodeksu pracy odnośnik nr 1, na mocy którego do polskiego porządku
prawnego zostały wdrożone 30 dyrektywy Wspólnot Europejskich. (wspomniane
dyrektywy zostały omówione w poprzednich numerach „Tygodnika Solidarność
Świętokrzyska”)
Kolejna zmiana Kodeksu pracy dokonała się ustawą z dnia 20
kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z
2004r. nr 99, poz.1001). Na mocy tej ustawy dokonano pewnych zmian w przepisach
z zakresu prawa pracy. Kodeks pracy uległ zmianie w zakresie dotyczącym zgody
pracownika na dokonanie potrąceń z jego wynagrodzenia (art. 91 k.p). Od 1
czerwca 2004 roku artykuł 91 Kodeksu pracy obowiązuje w brzmieniu:
"§ 1. Należności inne niż wymienione w art. 87 § 1 i 7
mogą być potrącane z wynagrodzenia pracownika tylko za jego zgodą wyrażoną na
piśmie.
§ 2. W przypadkach określonych w § 1 wolna od potrąceń jest
kwota wynagrodzenia za pracę w wysokości:
1) określonej w art. 871 § 1 pkt 1 - przy
potrącaniu należności na rzecz pracodawcy,
2) 80% kwoty określonej w art. 871 § 1 pkt 1 -
przy potrącaniu innych należności niż określone w pkt 1".
Tak więc bez zgody pracownika można dokonać tych potrąceń z
wynagrodzenia za pracę, które dokonywane są na mocy przepisów prawnych
(odliczenia na ubezpieczenia społeczne i zaliczki na podatek dochodowy) lub na
mocy tytułów wykonawczych (na zaspokojenie świadczeń alimentacyjnych, za
pokrycie należności innych niż alimentacyjne oraz zaliczki pieniężne udzielone
pracownikowi i kary pieniężne) oraz jeżeli są to kwoty wypłacone pracownikowi w
poprzednim okresie płatności za okres nieobecności w pracy, za który pracownik
nie zachowuje prawa do wynagrodzenia. Każde inne potrącenie z wynagrodzenia
pracownika może być dokonane tylko za zgodą pracownika wyrażoną na piśmie w
ustawowo określonej wysokości. Kwotą wolną od potrąceń jest kwota wynagrodzenia
za pracę w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, przysługującego
pracownikowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy, po odliczeniu składek
na ubezpieczenie społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób
fizycznych – przy potrącaniu sum egzekwowanych na mocy tytułów wykonawczych na
pokrycie należności innych niż świadczenia alimentacyjne. Przy potrącaniu
zaliczek pieniężnych udzielonych pracownikowi kwot wolną od potrąceń jest 75%
minimalnego wynagrodzenia netto. Natomiast w razie potrącania kar pieniężnych
wolna od potrąceń jest kwota 90% minimalnego wynagrodzenia netto.
Natomiast ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o świadczeniach
przedemerytalnych (Dz.U. z 2004r. nr 120, poz.1252) wprowadziła zmianę artykułu
39 k.p. Od dnia 1 czerwca 2004r. artykuł 39 k.p. obowiązuje w brzmieniu:
„Pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę pracownikowi, któremu brakuje
nie więcej niż 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego, jeżeli okres
zatrudnienia umożliwia mu uzyskanie prawa do emerytury z osiągnięciem tego
wieku". Tym samym podwojono okres ochrony przed wypowiedzeniem umowy o
pracę pracowników w wieku przedemerytalnym z 2 do 4 lat. Ponadto obecnie
przepisy prawa nie stanowią tylko o nabyciu prawa do emerytury z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych, ale okres ochronny rozciągają także na tych
pracowników, dla których osiągnięcie wieku przedemerytalnego jest regulowane w
odrębnych przepisach (są to np. górnicy czy kolejarze).
Ostatnią zmianę Kodeksu pracy dokonano ustawą z dnia 8
października 2004r. o zmianie ustawy o Trójstronnej Komisji do Spraw
Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego oraz o
zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2004r. nr 240, poz. 2407). Na mocy
art. 2 ustawy zmieniono art. 24117 § 1 i 2 Kodeksu pracy, nadając mu
brzmienie:
"§ 1. Reprezentatywną organizacją związkową jest
ponadzakładowa organizacja związkowa:
1) reprezentatywna w rozumieniu ustawy o Trójstronnej
Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu
społecznego lub
2) zrzeszająca co najmniej 10% ogółu pracowników objętych
zakresem działania statutu, nie mniej jednak niż dziesięć tysięcy pracowników,
lub
3) zrzeszająca największą liczbę pracowników, dla których ma
być zawarty określony układ ponadzakładowy.
§ 2. Z wnioskiem o stwierdzenie reprezentatywności
ponadzakładowa organizacja związkowa, o której mowa w § 1 pkt 2 i 3, występuje
do Sądu Okręgowego w Warszawie, który wydaje w tej sprawie orzeczenie w
terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, w trybie przepisów Kodeksu
postępowania cywilnego o postępowaniu nieprocesowym".
Zatem zapis o reprezentatywności organizacji związkowej
zrzeszającej co najmniej 500 tysięcy pracowników został uchylony, a na to
miejsce jako reprezentatywne zostały wskazane organizacje, o których mowa w
ustawie o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich
komisjach dialogu społecznego. Zatem pracowników w Komisji reprezentują
przedstawiciele reprezentatywnych organizacji związkowych. Natomiast za
reprezentatywne organizacje związkowe uznaje się ogólnokrajowe związki
zawodowe, ogólnokrajowe zrzeszenia (federacje) związków zawodowych i
ogólnokrajowe organizacje międzyzwiązkowe (konfederacje), które spełniają
łącznie następujące kryteria: 1) zrzeszają, z zastrzeżeniem ust. 3, więcej niż
300.000 członków będących pracownikami oraz 2) działają w podmiotach gospodarki
narodowej, których podstawowy rodzaj działalności jest określony w więcej niż w
połowie sekcji Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), o której mowa w
przepisach o statystyce publicznej.
Powrót do: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska