Społeczna
inspekcja pracy
Katarzyna
Wronka
Społeczna inspekcja pracy jest podstawową formą udziału
pracowników w kształtowaniu warunków bezpieczeństwa i ochrony zdrowia. Jest to
służba społeczna, którą pełnią pracownicy, a jej celem jest zapewnienie przez
pracodawców bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz ochrona uprawnień
pracowniczych, określonych w przepisach prawa pracy.
Społeczna inspekcja pracy jest organem całej załogi,
ponieważ reprezentuje interesy wszystkich pracowników. Wbrew poglądom niektórych
pracodawców nie jest tylko organem związków zawodowych. Owszem, jest kierowana
przez zakładowe organizacje związkowe, ale podlega im tylko w sprawach
organizacyjnych (wybór społecznego inspektora pracy jest przeprowadzany przez
zakładowe organizacje związkowe). Jeżeli w zakładzie pracy działa kilka
organizacji związkowych, to w kwestii wyboru SIP powinny one zawrzeć stosowne
porozumienie. Jeśli do porozumienia nie dojdzie, działające w zakładzie pracy
związki zawodowe mogą samodzielnie dokonać wyboru społecznego inspektora pracy.
Społeczni inspektorzy pracy są wyłaniani w drodze wyborów na
okres 4 lat. Wybór społecznego inspektora pracy przez pracowników zakładu pracy
nie podlega żadnej kontroli zewnętrznej, co jest wyrazem stanowiska Sądu
Najwyższego (postanowienie SN z dnia 9 listopada 1995 r., III PO 16/95, OSNAPUS 1996, nr 12, poz.
176).
Społeczna inspekcja pracy posiada przede wszystkim
kompetencje kontrolne. Dotyczą one przestrzegania przez pracodawcę przepisów
prawa pracy, w tym także postanowień układów zbiorowych pracy i regulaminów
pracy w zakresie ochrony życia i zdrowia pracowników, urlopów, czasu pracy,
ochrony pracy kobiet, młodocianych i niepełnosprawnych, świadczeń z tytułu
wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Społeczny inspektor pracy ma także
prawo do brania udziału w kontroli przestrzegania w zakładzie pracy przepisów
dotyczących ochrony środowiska naturalnego. Ponadto społeczni inspektorzy pracy
uczestniczą w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy. Społeczny
inspektor pracy jest też wiceprzewodniczącym komisji bhp, a przez to jest
uprawnionym do uczestniczenia w przeglądach warunków pracy oraz do opiniowania
podejmowanych przez pracodawcę środków zapobiegających wypadkom przy pracy i
chorobom zawodowym.
Swoją pracę społeczni inspektorzy pracy mogą wykonywać w
różny sposób. Mają oni prawo m.in. wizytowania w każdym czasie pomieszczeń i
urządzeń zakładu pracy, mogą żądać informacji i okazania stosownych dokumentów,
zarówno od pracodawcy, jak i od pracowników, w sprawach wchodzących w ich
zakres działania. Środkiem prawnym, jakim dysponuje społeczny inspektor pracy
jest zalecenie. Może ono dotyczyć usunięcia w określonym terminie stwierdzonych
uchybień bądź też wstrzymania pracy urządzenia lub określonych robót, w razie
bezpośredniego zagrożenia mogącego spowodować wypadek przy pracy. Zalecenie nie
jest decyzją administracyjną, jest to forma władczego działania zakładowego
społecznego inspektora pracy wobec pracodawcy, który ma obowiązek zapewnić jego
wykonanie. Pracodawca może uznać zalecenie za niezasadne, ale wówczas musi (nie
później niż w terminie 7 dni od dnia doręczenia zalecenia) wnieść sprzeciw do
właściwego państwowego inspektora pracy, który wyda decyzję lub podejmie inne
środki prawne. Niewykonanie natomiast zalecenia społecznego inspektora pracy
stanowi wykroczenie przeciwko prawom pracownika i podlega karze grzywny.
Ze względu na swoją działalność społeczni inspektorzy pracy
są objęci szczególną ochroną przed wypowiedzeniem i rozwiązaniem stosunku. Jest
to ochrona bezwzględna, która trwa w okresie kadencji oraz w okresie 1 roku po
jej wygaśnięciu.
Powrót do: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska