(NIE)
OGRANICZONA WŁADZA INSPEKTORA PRACY
Katarzyna
Wronka
Inspektor pracy może, w świetle prawa, skontrolować każdy
zakład pracy. Ale jego uprawnienia, zarówno kontrolne, jak i pokontrolne są
mocno związane przepisami prawnymi, bardzo dalece liberalnymi wobec
przedsiębiorców i pracodawców.
Przede wszystkim, przed rozpoczęciem kontroli, inspektor
zgłasza swoją obecność pracodawcy (chyba, że takie zawiadomienie mogłoby
wpłynąć na wynik kontroli). Ale przecież kontrola jest wymierzona w niezgodną z
prawem działalność pracodawcy, a powiadomienie go o kontroli ułatwia pracę
zwłaszcza tym, którzy mają „zaległości” wobec pracowników. Daje to pracodawcom
tak niezbędny moment na ewentualne uzupełnienie istniejących braków.
Inspektor ma prawo poruszać się po całym zakładzie pracy,
badać dokumentację związaną z procesem świadczenia pracy, jak np. listy płac,
ewidencje czasu pracy pracowników, regulaminy wynagradzania i pracy,
dokumentacje techniczne urządzeń, albo wyniki badań i pomiarów np. natężenia
oświetlenia itp. Ale jak sprawdzić, czy są to dokumenty wiarygodne i naprawdę
obowiązujące?
Inspektorzy mogą w trakcie kontroli przesłuchiwać
zatrudnionych w zakładzie pracowników. Tylko jak ocenić te oświadczenia, skoro
są składane w obecności pracodawcy?
Środkami prawnymi, którymi dysponuje inspektor pracy, po
dokonaniu kontroli są nakazy i sprzeciwy oraz wystąpienia,. A także mogą oni
nakładać grzywny na pracodawców, którzy dopuścili się wykroczeń przeciwko
prawom pracownika, lub kierować przeciwko nim wnioski o ukaranie do sądu
grodzkiego. Za pomocą wystąpienia inspektor pracy wnioskuje o usunięcie
stwierdzonych naruszeń pracy bądź wyciągnięcie konsekwencji w stosunku do osób,
które dopuściły się ich powstania. W ten sposób reguluje się sprawy z zakresu
prawa pracy, które nie mogą być przedmiotem decyzji administracyjnej.
Pracodawca w ciągu 30 dni ma obowiązek poinformować inspektora pracy o sposobie
realizacji wniosków wystąpienia. Nakazy natomiast są decyzjami
administracyjnymi, które rozstrzygają daną sprawę „co do jej istoty w całości
lub w części albo w inny sposób kończą sprawę w danej instancji”. Nakazy mogą
być wydane przez inspektorów w formie nakazu usunięcia uchybień, nakazu
wstrzymania prac, nakazu skierowania do innych prac lub nakazu wypłaty
należnego pracownikowi wynagrodzenia lub innego przysługującego mu świadczenia.
Grzywna jest karą pieniężną, której celem jest zmuszenie pracodawcy do
wykonania nałożonego nakazem obowiązku i w związku z tym może być nakładana
wielokrotnie w tych samych lub różnych kwotach. Sprzeciw to forma działania
inspektora pracy. Jest to decyzja administracyjna, która rozstrzyga konkretną
sprawę – w związku z przestrzeganiem przepisów bhp naruszonych w związku z
uruchamianiem przebudowanego lub wybudowanego zakładu pracy, a skutkuje
wstrzymaniem uruchomienia zakładu lub jego części. W sprawach pracowniczych
inspektor pracy może nałożyć na pracodawcę grzywnę w drodze mandatu (do 1000
zł) lub skierować sprawę do sądu grodzkiego, gdzie wysokość grzywny może
dochodzić do 5 000 zł.
Zatem środki, jakimi dysponują inspektorzy pracy są
niewystarczające w obecnej sytuacji. Pracodawcy czują się często bezkarni, a
wysokość ewentualnej grzywny w żaden sposób nie zmusza pracodawców do zmiany
zasad postępowania w stosunkach pracy.
Powrót do: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska