Wiślica-Chrzest-Jedność

II Spotkanie Młodzieży

Wiślica-19 czerwca 2004

 

W tegorocznym spotkaniu wiślickim, podobnie jak w ubiegłym roku, wzięli udział przedstawiciele Świętokrzyskiej „Solidarności” z przewodniczącym Regionu- Waldemarem Bartoszem na czele. Poniżej przedstawiamy skrót wystąpienia na tym spotkaniu Michała Warszawskiego - przedstawiciela młodego pokolenia Świętokrzyskiej „Solidarności”.

 

Chleb w naszym kręgu kulturowym od zawsze miał wyjątkowe znaczenie. Chleb jest symbolem miłości i jedności. Ale nie należy zapominać, że chleb jest także owocem ludzkiej pracy.

Chleb to wspólny trud, to praca. Jan Paweł II w encyklice „Laborem exercens” – „ O pracy ludzkiej” pisze, że z pracy ludzkiej, swojej, człowiek ma pożywać swój chleb codzienny i poprzez pracę ma się przyczyniać do ciągłego rozwoju nauki i techniki, a zwłaszcza do nieustannego podnoszenia poziomu kulturalnego i moralnego społeczeństwa, w którym żyje jako członek braterskiej wspólnoty. Praca zaś oznacza każdą działalność człowieka, którą za pracę uznać można i uznać należy, pośród całego bogactwa czynności, do jakich człowiek jest zdolny i dysponowany poprzez swoja naturę.

Jan Paweł II zauważa, że „to praca wyróżnia nas pośród reszty stworzeń. Tak wiec praca nosi na sobie szczególne znaczenie człowieka i człowieczeństwa.

Jeśli z pracy rąk swoich pożywa człowiek chleb i to nie tylko chleb codzienny, którym się utrzymuje przy życiu jego ciało, ale także chleb wiedzy i postępu, cywilizacji i kultury – to równocześnie prawdą jest to, że chleb pożywamy „w pocie czoła” to znaczy nie tylko przy osobistym wysiłku i trudzie, ale także wśród, napięć, konfliktów i kryzysów”.

Według encykliki „Rerum novarum” i całej nauki społecznej Kościoła wyrazem społecznej natury człowieka jest przede wszystkim rodzina.

A praca stanowi właśnie podstawę kształtowania życia rodzinnego, które jest naturalnym prawem i powołaniem człowieka. Te dwie wartości praca i rodzina muszą łączyć się ze sobą prawidłowo i prawidłowo ze sobą przenikać. Praca jest poniekąd warunkiem zakładania rodziny. Rodzina, bowiem domaga się środków utrzymania, które człowiek nabywa poprzez pracę. Praca i pracowitość warunkują także proces wychowania.

Jan Paweł II podkreśla, że rodzina stanowi jeden z najważniejszych układów odniesienia, według których musi być kształtowany społeczno – etyczny porządek pracy ludzkiej. Rodzina jest równocześnie wspólnotą, która może istnieć dzięki pracy i zarazem pierwszą wewnętrzną szkołą pracy dla każdego człowieka.

Biorąc po uwagę znaczenie pracy w życiu człowieka, pracę jako drogę i swój własny rozwój należy zwrócić uwagę na sprawę podstawową. Jest to sprawa posiadania pracy.

Jan Paweł II zauważa, że, jeśli praca jest powinnością człowieka to jest źródłem uprawnień, wymaga szczególnej ochrony i troski. Myśląc o tej ochronie mamy na myśli relację jaka zachodzi pomiędzy pracodawcą a pracownikiem i warunki pracy. Kształtując te relacje musimy pamiętać, że człowiek pragnie także dobrego słowa i poszanowania swojej godności.

Rozwój cywilizacji i komunikacji w wymiarze światowym umożliwił pełniejsze rozeznanie warunków życia i pracy ludzkiej na całym globie, a także ujawnił rozmiary niesprawiedliwości, które stały się pobudką do jednoczenia się ludzi pracy do szczególnej ich solidarności. Praca łącząc ludzi okazuje swoją siłę budowania wspólnoty.

Panowanie człowieka na ziemi doprowadziło do rozwoju przemysłu oraz związanych z nim różnorakich dziedzin, aż do najbardziej nowoczesnych technologii elektroniki. Technika – owoc naszych myśli jest sprzymierzeńcem, ułatwia mam pracę, usprawnia ją, przyspiesza. Jednak w pewnych wypadkach, ze sprzymierzeńca może przekształcić się w przeciwnika człowieka, jak w wypadku, gdy mechanizacja pracy wypiera człowieka.

Ostatnia epoka dziejów ludzkości, niesie ze sobą słuszną afirmację techniki jako podstawowego współczynnika postępu ekonomicznego. Jednak wraz z tą afirmacją powstały i powstają pytania, które dotyczą pracy ludzkiej od strony samego człowieka.

Pytania te zawierają szczególny ładunek o charakterze etycznym i społecznym. Stanowią one stałe wyzwanie dla różnych instytucji, państw, rządów i organizacji międzynarodowych.

  Powrót do: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska