Wiślica-Chrzest-Jedność
II
Spotkanie Młodzieży
Wiślica-19
czerwca 2004
W tegorocznym spotkaniu wiślickim, podobnie jak w ubiegłym
roku, wzięli udział przedstawiciele Świętokrzyskiej „Solidarności” z
przewodniczącym Regionu- Waldemarem Bartoszem na czele. Poniżej przedstawiamy
skrót wystąpienia na tym spotkaniu Michała Warszawskiego - przedstawiciela
młodego pokolenia Świętokrzyskiej „Solidarności”.
Chleb w naszym kręgu kulturowym od zawsze miał wyjątkowe
znaczenie. Chleb jest symbolem miłości i jedności. Ale nie należy zapominać, że
chleb jest także owocem ludzkiej pracy.
Chleb to wspólny trud, to praca. Jan Paweł II w encyklice „Laborem exercens” – „ O pracy ludzkiej”
pisze, że z pracy ludzkiej, swojej, człowiek ma pożywać swój chleb codzienny i
poprzez pracę ma się przyczyniać do ciągłego rozwoju nauki i techniki, a
zwłaszcza do nieustannego podnoszenia poziomu kulturalnego i moralnego
społeczeństwa, w którym żyje jako członek braterskiej wspólnoty. Praca zaś
oznacza każdą działalność człowieka, którą za pracę uznać można i uznać należy,
pośród całego bogactwa czynności, do jakich człowiek jest zdolny i dysponowany
poprzez swoja naturę.
Jan Paweł II zauważa, że „to praca wyróżnia nas pośród
reszty stworzeń. Tak wiec praca nosi na sobie szczególne znaczenie człowieka i
człowieczeństwa.
Jeśli z pracy rąk swoich pożywa człowiek chleb i to nie
tylko chleb codzienny, którym się utrzymuje przy życiu jego ciało, ale także
chleb wiedzy i postępu, cywilizacji i kultury – to równocześnie prawdą jest to,
że chleb pożywamy „w pocie czoła” to znaczy nie tylko przy osobistym wysiłku i
trudzie, ale także wśród, napięć, konfliktów i kryzysów”.
Według encykliki „Rerum novarum” i całej nauki społecznej
Kościoła wyrazem społecznej natury człowieka jest przede wszystkim rodzina.
A praca stanowi właśnie podstawę kształtowania życia
rodzinnego, które jest naturalnym prawem i powołaniem człowieka. Te dwie
wartości praca i rodzina muszą łączyć się ze sobą prawidłowo i prawidłowo ze
sobą przenikać. Praca jest poniekąd warunkiem zakładania rodziny. Rodzina,
bowiem domaga się środków utrzymania, które człowiek nabywa poprzez pracę.
Praca i pracowitość warunkują także proces wychowania.
Jan Paweł II podkreśla, że rodzina stanowi jeden z
najważniejszych układów odniesienia, według których musi być kształtowany
społeczno – etyczny porządek pracy ludzkiej. Rodzina jest równocześnie
wspólnotą, która może istnieć dzięki pracy i zarazem pierwszą wewnętrzną szkołą
pracy dla każdego człowieka.
Biorąc po uwagę znaczenie pracy w życiu człowieka, pracę
jako drogę i swój własny rozwój należy zwrócić uwagę na sprawę podstawową. Jest
to sprawa posiadania pracy.
Jan Paweł II zauważa, że, jeśli praca jest powinnością
człowieka to jest źródłem uprawnień, wymaga szczególnej ochrony i troski.
Myśląc o tej ochronie mamy na myśli relację jaka zachodzi pomiędzy pracodawcą a
pracownikiem i warunki pracy. Kształtując te relacje musimy pamiętać, że
człowiek pragnie także dobrego słowa i poszanowania swojej godności.
Rozwój cywilizacji i komunikacji w wymiarze światowym
umożliwił pełniejsze rozeznanie warunków życia i pracy ludzkiej na całym
globie, a także ujawnił rozmiary niesprawiedliwości, które stały się pobudką do
jednoczenia się ludzi pracy do szczególnej ich solidarności. Praca łącząc ludzi
okazuje swoją siłę budowania wspólnoty.
Panowanie człowieka na ziemi doprowadziło do rozwoju
przemysłu oraz związanych z nim różnorakich dziedzin, aż do najbardziej
nowoczesnych technologii elektroniki. Technika – owoc naszych myśli jest
sprzymierzeńcem, ułatwia mam pracę, usprawnia ją, przyspiesza. Jednak w pewnych
wypadkach, ze sprzymierzeńca może przekształcić się w przeciwnika człowieka,
jak w wypadku, gdy mechanizacja pracy wypiera człowieka.
Ostatnia epoka dziejów ludzkości, niesie ze sobą słuszną
afirmację techniki jako podstawowego współczynnika postępu ekonomicznego.
Jednak wraz z tą afirmacją powstały i powstają pytania, które dotyczą pracy
ludzkiej od strony samego człowieka.
Pytania te zawierają szczególny ładunek o charakterze
etycznym i społecznym. Stanowią one stałe wyzwanie dla różnych instytucji,
państw, rządów i organizacji międzynarodowych.
Powrót do: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska