Informacja o warunkach zatrudnienia

Anna Wronka

 

Do 30 czerwca tego roku pracodawcy mają termin na poinformowanie pracowników o warunkach zatrudnienia i uprawnieniach pracowniczych.

Od 1 stycznia tego roku, pracodawcy zostali zobowiązania do informowania każdego pracownika o warunkach jego zatrudnienia. Informacja ta ma charakter indywidualny i nie może zostać zastąpiona przez inne dokumenty skierowane do ogółu pracowników. Informacja ma dotyczyć warunków zatrudnienia pracownika, które nie wynikają wprost z umowy o pracę. Zatem wszyscy pracownicy zatrudnieni po 1 stycznia 2004 roku powinni otrzymywać nie tylko umowę o pracę, ale także szczegółową informację o warunkach zatrudnienia. Natomiast pracownicy zatrudnieni wcześniej na podstawie umowy o pracę powinni najpóźniej do dnia 30 czerwca tego roku otrzymać podobną informację o warunkach zatrudnienia i uprawnieniach pracowniczych.

Obowiązek sporządzenia takiej informacji dotyczy wszystkich pracodawców, bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników. Jednak treść informacji będzie zależeć od tego, czy pracodawca ma obowiązek wprowadzić regulamin pracy. Ponieważ takie informacje, jak organizacja i porządek w procesie pracy oraz wynikające prawa i obowiązki pracodawcy i pracownika zapisane są w regulaminie, wówczas informacja nie musi ich obejmować. Regulamin pracy mają obowiązek wprowadzać pracodawcy zatrudniający 20 lub więcej pracowników.

Pracodawca informuje pracownika o warunkach zatrudnienia w formie pisemnej, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę. Treścią tej informacji jest:

-   dobowa i tygodniowa norma czasu pracy, obowiązująca u pracodawcy, a więc należy podać konkretną liczbę godzin, jaką pracownik ma do przepracowania w ciągu dnia i w ciągu tygodnia,

-   częstotliwość (lub termin) wypłaty wynagrodzenia za pracę,

-   przysługujący pracownikowi urlop wypoczynkowy, a więc wymiar urlopu w danym roku kalendarzowym,

-   długość okresu wypowiedzenia.

Ponadto, jeżeli pracodawca nie musi wprowadzać regulaminu pracy, w informacji powinna znaleźć się informacja:

-   na temat ustalenia pracy nocnej,

-   miejsca, terminu i czasu wypłaty wynagrodzenia,

-   sposobu potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy,

-   sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

 

Informacja powinna być sporządzona w co najmniej 2 egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron, a następnie umieszczona w aktach osobowych pracownika w części B.

Powrót do: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska