Informacja
o warunkach zatrudnienia
Anna
Wronka
Do 30 czerwca tego roku pracodawcy mają termin na
poinformowanie pracowników o warunkach zatrudnienia i uprawnieniach
pracowniczych.
Od 1 stycznia tego roku, pracodawcy zostali zobowiązania do
informowania każdego pracownika o warunkach jego zatrudnienia. Informacja ta ma
charakter indywidualny i nie może zostać zastąpiona przez inne dokumenty
skierowane do ogółu pracowników. Informacja ma dotyczyć warunków zatrudnienia
pracownika, które nie wynikają wprost z umowy o pracę. Zatem wszyscy pracownicy
zatrudnieni po 1 stycznia 2004 roku powinni otrzymywać nie tylko umowę o pracę,
ale także szczegółową informację o warunkach zatrudnienia. Natomiast pracownicy
zatrudnieni wcześniej na podstawie umowy o pracę powinni najpóźniej do dnia 30
czerwca tego roku otrzymać podobną informację o warunkach zatrudnienia i
uprawnieniach pracowniczych.
Obowiązek sporządzenia takiej informacji dotyczy wszystkich
pracodawców, bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników. Jednak treść
informacji będzie zależeć od tego, czy pracodawca ma obowiązek wprowadzić
regulamin pracy. Ponieważ takie informacje, jak organizacja i porządek w
procesie pracy oraz wynikające prawa i obowiązki pracodawcy i pracownika
zapisane są w regulaminie, wówczas informacja nie musi ich obejmować. Regulamin
pracy mają obowiązek wprowadzać pracodawcy zatrudniający 20 lub więcej
pracowników.
Pracodawca informuje pracownika o warunkach zatrudnienia w
formie pisemnej, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę.
Treścią tej informacji jest:
- dobowa i
tygodniowa norma czasu pracy, obowiązująca u pracodawcy, a więc należy podać
konkretną liczbę godzin, jaką pracownik ma do przepracowania w ciągu dnia i w
ciągu tygodnia,
- częstotliwość
(lub termin) wypłaty wynagrodzenia za pracę,
- przysługujący
pracownikowi urlop wypoczynkowy, a więc wymiar urlopu w danym roku
kalendarzowym,
- długość okresu
wypowiedzenia.
Ponadto, jeżeli pracodawca nie musi wprowadzać regulaminu
pracy, w informacji powinna znaleźć się informacja:
- na temat
ustalenia pracy nocnej,
- miejsca, terminu
i czasu wypłaty wynagrodzenia,
- sposobu
potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy,
- sposobu
usprawiedliwiania nieobecności w pracy.
Informacja powinna być sporządzona w co najmniej 2
egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron, a następnie umieszczona w aktach
osobowych pracownika w części B.
Powrót do: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska