Witaj
Majowa Jutrzenko
Waldemar
Bartosz
Mija już 213 rok od daty uchwalenia Konstytucji 3 Maja.
Fakt, że przez ten długi czas trwa o niej pamięć świadczy, iż wpisała się na
trwałe w historię państwa i narodu polskiego. Pomimo tego, że owoce jej zapisów
nie były przez Polaków konsumowane. Pierwszy rozbiór Polski zniweczył zamiary
zapisane w Ustawie rządowej – taką bowiem nazwę owa Konstytucja nosiła.
Wpisanie się daty 3 Maja 1791 roku w powszechną świadomość narodową ma więc
inny, symboliczny wymiar, mający niewiele wspólnego z faktycznym oddziaływaniem
postanowień Konstytucji. Prawda, iż na kontynencie europejskim była to pierwsza
a w skali światowej druga, po Stanach Zjednoczonych, Ustawa Zasadnicza. Fakt
ten też chyba nie determinuje tak długiej o niej pamięci. Wydaje się więc, iż
dwie okoliczności w sposób znaczący wpłynęły na swoiste wdrukowanie się w
zbiorową pamięć tego wydarzenia. Pierwsza z nich to okoliczność uchwalenia
Ustawy Rządowej, zarówno wewnątrzpaństwowa jak i zewnętrzna. Kształtowanie się
mieszczaństwa, wzrost świadomości państwowej szlachty, oświecone kręgi
duchowieństwa rodziły zapotrzebowanie na uregulowanie statusu tych warstw,
wzajemne relacje między nimi oraz określenie kompetencji króla i sejmu.
Okoliczności te współistniały ze świadomością zewnętrznych zagrożeń ze strony
ówczesnych sąsiadów, szczególnie Rosji rządzonej przez Katarzynę II. Działo się
to w okresie, w którym zgodnie z oświeceniową spuścizną wierzono w prawa
naturalne i dostosowane do nich prawa stworzone przez przedstawicieli narodu.
Łączono te myśli z dorobkiem polskiego renesansu reprezentowanego przez
Andrzeja Frycza Modrzewskiego i Jana Kochanowskiego. Ale decydującą rolę
odegrały własne doświadczenia. Proroczo brzmiały słowa księdza Stanisława
Staszica zapisane w „Uwagach nad życiem Jana Zamojskiego”. Przepowiadał tam on
utworzenie konfederacji przy zwołaniu sejmu, która uwolni od obrady od zmory
liberum veto i tyranii konserwatywnej części magnatów. Taki sejm winien był
„nadać wszystkim równą obywatelską wolność, zniszczyć szczególne przywileje
jednych, szkodzące drugim, znienawidzić próżniaki”. Jest rzeczą oczywistą, że
idea równości stanów, zniesienie nienależnych przywilejów dla wzmocnienia
państwa, rodzić musiała opór spowodowany naruszeniem dotychczasowych interesów
uprzywilejowanych grup. Opozycję tę wzmacniała tzw. partia moskiewska widząca w
planowanych zmianach naruszenie również interesów mocarstwowych Moskwy. Na
pełnym dramatycznego napięcia poufnym zebraniu poselskim w pałacu
Radziwiłłowskim pod wieczór 2 maja, kontynuowanym następnie w rezydencji
marszałka Stanisława Małachowskiego postanowiono przyśpieszyć – dla
sparaliżowania poczynań przeciwników – dzieło reformy państwa i przeforsować w
skróconym trybie postępowania projekt przygotowanej Ustawy Zasadniczej. Tak
przyjęty tryb uchwalenia Konstytucji dał pretekst przeciwnikom do oskarżeń o
zamach stanu. Opisywana dramaturgia przyjęcia Ustawy Zasadniczej pokazuje
opory, na jakie napotyka głęboka i rzetelna próba reformy państwa. Oskarżenia o
zdradę, o podeptanie tradycji i przyjętych wcześniej standardów pojawiają się w
polskiej historii dość często. Dość często też tego rodzaju zarzuty formułowane
są przez faktycznych stronników obcych wpływów. Określenie ich jako partii
moskiewskiej weszło do języka polskiej polityki i przetrwało do naszych czasów.
W sposób formalny przywódcy ówczesnej opozycji antykonstytucyjnej i agenci
Moskwy posługujący się żargonem hurapatriotycznym zawiązali w 1792 roku
Konfederację Targowicką. Jeden z przedstawicieli Targowicy – Szczęsny Potocki
przyjmował meldunki swoich zwolenników polecające „najczarniejszemu dziełu
(Konstytucji) dać piękną farbę”. Druga okoliczność wpisująca Konstytucję 3 Maja
w świadomość narodową to sposób jej obalenia. Była nim zdrada narodowa
skutkująca upadkiem państwa na skutek rozbiorów. Ostatecznie w tych knowaniach
wziął udział król Stanisław Poniatowski. Nawiązując do argumentów króla, że
kapitulacja przed Rosją uratowała Rzeczpospolitą przed klęską ostateczną,
marszałek litewski zauważył: „czyż ślepe posłuszeństwo króla (wskazaniom carycy
Katarzyny II) cokolwiek ocaliło? Powiedzą, że zapobiegło rozbiorowi. Ale czy
król jest tego pewień?” Na to pytanie nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć. Wiemy
jednak na pewno, że doprowadziło faktycznie do tragedii narodowej. Jest to
ponadczasowe memento płynące przez wieki do Polaków, iż koniunkturalizm
polityczny tym właśnie się kończy. Pamiętajmy też o tym w obecnej dobie tak
pełnej demagogii płynącej zarówno z lewa i z prawa.
Powrót do: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska