Wcześniejsza
emerytura dla rencisty
Katarzyna
Wronka
Ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych umożliwia przejście na emeryturę w obniżonym wieku, w przypadku,
gdy przyszły emeryt ma orzeczoną niezdolność do pracy. Zasada ta ma zastosowanie
dla osób urodzonych przed dniem 1 stycznia 1949 r.
W myśl art. 29 tej ustawy ubezpieczeni nabywają prawo do
emerytury po osiągnięciu wieku: kobieta – 55 lat, a mężczyzna – 60 lat, jeżeli
posiadają co najmniej 20- lub 25-letni okres składkowy i nieskładkowy oraz
zostali uznani za całkowicie niezdolnych do pracy. Z możliwości przyznania
emerytury na zasadach określonych w tym przepisie mogą skorzystać osoby, dla
których ostatnim ubezpieczeniem było ubezpieczenie z tytułu zatrudnienia na
podstawie umowy o pracę, a także, gdy bezpośrednio przed zgłoszeniem wniosku o
emeryturę osoby te nie wykonywały zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,
pobierały zasiłek dla bezrobotnych (zasiłek przedemerytalny lub świadczenie
przedemerytalne), lub pobierały rentę z tytułu niezdolności do pracy albo rentę
rodzinną.
Zgodnie z art. 31 ustawy o emeryturach i rentach z FUS osoby
uprawnione do renty z tytułu niezdolności do pracy spowodowanej wypadkiem przy
pracy (przy wykonywaniu pozarolniczej działalności gospodarczej, działalności
twórczej lub artystycznej, umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo przy
wykonywaniu przez osoby duchowne i zakonne czynności religijnych lub czynności
związanych z powierzonymi funkcjami duszpasterskimi lub zakonnymi), w drodze do
pracy lub z pracy albo choroby zawodowej mogą przejść na emeryturę po
spełnieniu następujących warunków:
1) kobieta – po osiągnięciu wieku 55 lat, jeżeli ma co
najmniej 20-letni okres składkowy i nieskładkowy,
2) mężczyzna – po osiągnięciu wieku 60 lat, jeżeli ma co
najmniej 25-letni okres składkowy i nieskładkowy.
Na podstawie art. 30 ustawy o emeryturach i rentach z FUS,
prawo do wcześniejszej emerytury przysługuje inwalidom wojennym i wojskowym, po
osiągnięciu przez kobietę 55 lat i 60 lat przez mężczyznę oraz w przypadku
posiadania uprawnień do renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy w
związku z działaniami wojennymi lub mającymi charakter działań wojennych albo
pobytem w miejscach odosobnienia (np. w obozie koncentracyjnym). Wymagany staż
pracy dla kobiety to 20 lat i 25 lat dla mężczyzny. Taki sam staż pracy
wymagany jest od inwalidy wojennego uprawnionego do renty z tytułu całkowitej
niezdolności do pracy w związku z wymienionymi wyżej działaniami, jednak przy
tym stopniu niezdolności do pracy emerytura przysługuje 50-letniej kobiecie i
55-letniemu mężczyźnie.
Ubezpieczeni urodzeni po dniu 31 grudnia 1948r., a przed
dniem 1 stycznia 1969r., będący pracownikami, mogą przejść na emeryturę w
obniżonym wieku, jeżeli spełnią łącznie następujące warunki:
1) nie
przystąpili do otwartego funduszu emerytalnego (jeżeli ubezpieczony nie zawarł
umowy o przystąpieniu do otwartego funduszu emerytalnego w terminie do 31
grudnia 1999r., uważa się, że ubezpieczony nie przystąpił do otwartego funduszu
emerytalnego),
2) warunki do
uzyskania emerytury spełnią do dnia 31 grudnia 2006r.,
3) w przypadku
ubezpieczonego będącego pracownikiem – nastąpi rozwiązanie stosunku pracy, a
ponadto do dnia 31 grudnia 2006r.:
- kobiety osiągną
wiek 55 lat i udowodnią co najmniej 20-letni okres składkowy i nieskładkowy i
zostaną uznane za całkowicie niezdolne do pracy,
- mężczyźni
osiągną wiek 60 lat i udowodnią co najmniej 25-letni okres składkowy i
nieskładkowy.
Warto jeszcze dodać, jak wygląda formalna strona uzyskania
emerytury przez rencistę. W interesie przyszłego emeryta leży złożenie do ZUS-u
niezbędnych formularzy. Wniosek o przyznanie emerytury składa się na formularzu
ZUS Rp–1. Druki formularzy niezbędnych do złożenia wniosku o emeryturę znajdują
się we wszystkich jednostkach organizacyjnych ZUS. Pismo osoby zainteresowanej,
zawierające wszystkie niezbędne informacje (dane personalne i adresowe) wraz z
prośbą o przyznanie emerytury i wskazanie okresu, z jakiego ma być ustalona
podstawa wymiaru świadczenia, może być potraktowane jako wniosek o przyznanie
emerytury. Do wniosku (na druku Rp–1 lub pisma) należy dołączyć wszystkie
dokumenty niezbędne do ustalenia prawa do emerytury oraz jej wysokości, które
nie zostały wcześniej złożone w oddziale ZUS (np. dodatkowe zaświadczenia,
świadectwa pracy, zaświadczenie o wynagrodzeniu i zarobkach z innego okresu,
niż został wskazany do ustalenia podstawy wymiaru renty itd.). Wniosek o
emeryturę można złożyć bezpośrednio w oddziale ZUS lub też wysłać pocztą.
Jeżeli rencista pozostaje w ubezpieczeniu, wniosek może złożyć płatnik składek.
Po rozpatrzeniu wniosku organ rentowy wydaje decyzję
ustalającą prawo do emerytury, a w przypadku, gdy nie zostały spełnione warunki
do przyznania tego świadczenia – decyzję odmawiającą przyznania emerytury.